جواب درس اول فارسی پنجم
گام به گام فارسی پنجم درس 1
نام درس : درس 1 :: تماشاخانه | موضوع : گام به گام | پنجم ابتدایی
گام به گام فارسی پنجم درس 1
گام به گام فارسی پنجم / درس 1 :: تماشاخانه / جواب درست و نادرست صفحه ۱۳ درک مطلب صفحه ۱۴ واژه آموزی صفحه ۱۴ خوانش و فهم صفحه ۱۷ فارسی پنجم
درست و نادرست صفحه ۱۳ فارسی پنجم
۱ – دیدن شگفتی های عالم و تأمّل درباره آنها راه مناسبی برای شناخت است.
پاسخ : درست✅
۲ – سبزه ها و علف ها به اندازهای نرم و شکننده هستند که نمیتوانند از میان سنگلاخ سر در بیاورند.
پاسخ : نادرست❌
۳ – تاریکی شب، روشنایی روز و شبنم صبحگاهی همه از آفریده های ساکت خدا هستند.
پاسخ : درست✅
درک مطلب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
۱ – چه راههایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
پاسخ : نگریستن به جهان پیرامون ما دقت و اندیشه کردن در پدیدههای اطراف به همراه مطالعه کتابهای مفید و سودمند به شناخت بهتر این عالم کمک میکند.
۲ – علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمه روانی که از دل کوه میجوشد، مقایسه کنید. شباهتها و تفاوت های آنها را بگویید.
پاسخ : شباهت: هر دو آفریده خداوند هستند. هر دو جزو زیباییهای آِفرینش هستند. هر دو با وجود نرم و لطیف و شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختیها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختیها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا میکنند.
پاسخ : تفاوت: علف سبز موجود زنده است اما چشمه نه.
۳ – منظور از آفریده های ساکت خدا چیست؟
پاسخ : منظور آفریدههایی است که در حالت عادی ما به سختی متوجه وجود آنها و نقش مهم آنها در زندگی روزمره میشویم. مانند: قطرات باران، پروانهها، حشرات زیر زمین، آسمان آبی، ابرها، علفها و برگها و … .
۴ – چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس انتخاب میکنید؟
پاسخ : چون این درس مربوط به آفرینش الهی و پدیدههای طبیعی جهان هستی است که بسیار تماشایی و زیبا هستند. عنوان پیشنهادی: راز آفرینش
واژه آموزی صفحه ۱۴ فارسی پنجم
به واژههای زیر و رابطه های آنها با یکدیگر، توجّه کنید.
* با دقّت به خوب و بدِ حرفهای دوستم، گوش میکردم.
* ما میتوانیم گل را با خار مقایسه کنیم.
* سنجاقک، بالا و پایین میپرید.
از معنی واژهها، میفهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضدّ هم را بیان میکنند. این گونه واژهها را «مخالف یا متضاد» مینامیم.
اکنون با توجّه به آموخته های بالا، نمونههای زیر را کامل کنید.
پاسخ :
خوانش و فهم صفحه ۱۷ فارسی پنجم
۱ – در بیت «گل بخندد، بر سر گل بوتهها / پر کند بوی خوش گل، باغ را» منظور از خندهٔ گل چیست؟
پاسخ : منظور شکفتن گلها در فصل بهار و باز شدن غنچهها است.
۲ – در بیت سوم دو واژهٔ «برگ برگ» چگونه خوانده میشود؟
پاسخ : برگْ | برگِ گل. برگ اول: ساکن روی حرف «گ»
و برگ دوم : کسره روی حرف «گ».