گام به گام نگارش ششم درس 9
جواب درس نهم نگارش ششم ابتدایی
نام درس : نهم | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی
جواب درس نهم نگارش ششم ابتدایی
گام به گام نگارش ششم / درس نهم :: /پاسخ درس نهم نگارش ششم – جواب املا و دانش زبانی و واژه آموزی، کارگاه نویسندگی و درک متن و هنر و سرگرمی صفحه 58 و 59 و 60 و 61 و 62 درس 9 نگارش کلاس ششم.
املا و واژه آموزی صفحه 58 نگارش ششم
1 – واژه هایی را که در آنها یکی از شـکل های صدای / ز/ به کار رفته اسـت، از درس پیدا کنید و بنویسید.
پاسخ : ز : نیزه، قزوین، زمان، نزدیک، بزرگ، امروز، از، ارزش، روز، نزدیکان، هزاران، نیز، چیز، جز، زحمت، زهر، برگزیده ام
ض : ریاضی، ضعف
ظ : عظیم، تلفظ، حافظه، مظلومیت، ظالمین، لحظات، لحظه، منظور،حافظ
ذ : درگذشت
جواب صفحه 59 نگارش ششم
2 – مانند نمونه واژه های زیر را در جدول قرار دهید.
کلمه – فضلا – کتاب – متون – کلمات – فاضل- کُتُب- فصل – متن – فصول
کلمه | کلمات |
فاضل | فضلا |
متن | متون |
کتاب | کُتُب |
فصل | فصول |
3 – جدول زیر را کامل کنید.
واژه | «نامه» | واژه ی جدید | ||
کار | + | نامه | = | کارنامه |
فرهنگ | + | نامه | = | فرهنگ نامه |
لغت | + | نامه | = | لغت نامه |
زندگی | + | نامه | = | زندگی نامه |
نگارش صفحه 60 نگارش ششم
1 – متن زیر را تا سه سطر ادامه دهید.
اگر به جای دوستان دهخدا بودم… (هر کدام را دوست داشتید بنویسید)
پاسخ : کتاب را می گرفتم و از او میخواستم تا کتاب را ادامه بدهد ولی چون عمر او رو به پایان بود و نمی توانست ادامه بدهد خودم با تلاش و کوشش و پشت کار ادامه می دادم با اینکه سخت بود.
2 – واژه های زیر را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید، سپس با استفاده از آنها، یک بند درباره ی یکی از نام آورانی که میشناسید، بنویسید.
پایداری – جمع آوری – تحقیق- اندیشمندان – یادگار- آثار – تأثیرگذار- جاودانگی
پاسخ : آثار، اندیشمندان، پایداری، تأثیرگذار، تحقیق، جاودانگی، جوانمرد، یادگار
دهخدا بیشتر عمر خود را جمع آوری پرداخت و تحقیق های زیادی انجام می داد و آثار او جاودانگی دارد و تمام اندیشمندان او را تحسین می کنند و یادگار او همیشه در ذهن ما است و خواهد بود....
کارگاه نویسندگی صفحه 61 نگارش ششم
1 – دو تصویر را با هم مقایسه کنید.
پاسخ : تصویر سمت راست نماد انسانهایی است که با نژادهای گوناگون در کنار هم با آرامش زندگی میکنند از وجود هم بهره می برند ولی تصویر سمت چپ یک گل تنها رانشان میدهد که نماد انسانی است که بخاطر تکبر وخود بزرگ بینی از بقیه جدا مانده است مطمئنا از گلهای سمت راست آسیب پذیر تر است.
جواب صفحه 62 نگارش ششم
2 – شخصیت دهخدا را با یکی از نام آورانی که در کلاس پنجم با آن آشنا شدید، مقایسه کنید. تفاوت و شباهت آنها را در دو بند بنویسید.
پاسخ : هم دهخدا و هم رئیس علی هر دو از کودکی به ادبیات علاقه مند بود. هر دو عاشق وطن بودند. رئیس علی دلواری مرد ایرانی بود و با دشمنان خاک ایران مبارزه می کرد و دهخدا هم نویسنده بود با آثار و دانش خود از فرهنگ و زبان ایران دفاع کرد. هر دوی آنها باعث سربلندی میهن عزیزمان هستند و نامشان در تاریخ ایران، جاودان می ماند.
3 – فهم خود را از ضرب المثل »کار نیکو کردن از پر کردن است« در یک بند بنویسید.
پاسخ : هر قدر انسان کاری را بیش تر انجام دهد و تمرین و پی گیری بیشتری داشته باشد ، مهارت بیشتری کسب می کند و نتیجه ی بهتری می گیرد . در واقع انجام کار به بهترین شکل ان ، تمرین و اندیشه ی کامل می طلبد.