نمونه سوالات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با جواب
دانلود رایگان نمونه سوالات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سند تحول بنیادین آذر ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. این سند در هشت فصل تنظیم و براساس نظر کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است.
سوالات تستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۱-مبانی نظری تحول بنیادین آموزش پرورش شامل کدام مورد می باشد؟
الف-فلسفه ی تعلیم و تربیت ب- فلسفه ی تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ج- رهنامهی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی د * -همه موارد
۲- در بیانه ارزش ها استمرار فرهنگ اسلامی-ایرانی بر اساس نظام معیار اسلامی از این طریق پیش بینی شده است
الف تدوین فرهنگ متناسب نیازهای جامعه ب * – ارزیابی آگاهانه و تعامل با سایر فرهنگ ها
ج- ارزیابی و به کار بستن فرهنگ های دیگر د- ارایه تصویری روشن از واقعیت های فرهنگی جامعه
۳- موثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به شمار می رود:
الف * – معلم ب- دانش آموز ج ) اولیا د ) برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت
۴- در سند تحول کانون تعلیم و تربیت رسمی عمومی و محل کسب تجربه های تربیتی به شمار می رود:
الف – کلاس ب * – مدرسه ج – مراکز پژوهشی د- اماکن کارگاه
۵ – در بیانیه ی ماموریت دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در سنین لازم التعلیم در چند دوره تحصیلی تعریف شده است ؟
الف – سه دوره چهار ساله ب – دو دوره شش ساله
ج – یک دوره شش ساله و دو دوره سه ساله د * – چهار دوره سه ساله
۶ – مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۴۴ جلوه ای است از :
الف * – تحقق مراتب حیات طیبه ب- علم و دانش مستمر تربیتی
ج – رشد همه جانبه ظرفیت ها د – تحول روز افزون امکانات و تجهیزات
سوالات آزمون ضمن خدمت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
7 – مدرسه در افق چشم انداز ،زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوینو تعالی پیوسته ی هویت آنان بر اساس …… است
الف- نیازهای فردی و اجتماعی ب * -نظام معیار اسلامی
ج- تغییر کارکردهای اجتماعی د- تصمیم برنامه ریزان آموزشی
8 – در دیدگاه مقام معظم رهبری طراحی برای آموزش و پرورش توسط کدام گروه باید محقق شود؟
الف- صاحب نظران تعلیم و تربیت ب- متخصصان حوزه ی تربیتی
ج- بهترین طراحان نظام های آموزشی د * – بهترین و برجسته ترین فکرها
9 – راهبردهای کلان در سند تحول بنیادین بر اساس …. در این سند مدون شده است .
الف – بیانیه ارزش ها ب- بیانیه ی مأموریت ج- چشم انداز د * – هدف های کلان
۱۴ –گسترش و تأمین همه جانبه ی عدالت آموزشی و تربیتی یکی از …. در سند تحول بنیادین به شمار می رود .
الف * – راهبردهای کلان ب- هدف های کلان ج – هدف های عملیاتی د – مأموریت های ضروری
۱۱ – یکی از هدف های کلان در سند تحول کسب……و ارتقای فزاینده ی جایگاه تعلیم و تربیتی ایراند ر سطح جهانی تعیین شده است .
الف – جایگاه شایسته ی آموزشی و علمی فرهنگی در داخل ب * – موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام ج – جایگاه ممتاز جهانی در فرایندهای تربیتی د – موقعیت قابل قبول در عرصه های مختلف علمی ،فرهنگی
۱۲- ارتقای جایگاه علم و علم آموزی به عنوان عاملی مؤثر در دستیابی به حیات طیبه با تأکید بر کدام مورد صورت می گیرد ؟
الف – تثبیت موقعیت ها و تایید آن ها ب- توسعه ی نظر پردازی های علمی
ج * – حیثیت کاشفیت و مطلوبیت علم د – توانمندیسازی جنبه های تربیتی ، علمی و حرفه ای
۱۳- یکی از راهبردهای کلان در سند تحول توسعه ی مستمر شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی،ع لمی و حرفه ای ……. است .
الف- دانش آموزان ب * – فرهنگیان ج- صاحب نظران د- مردم
۱۴- متناسب سازی حجم و محتوای کتاب های درسی، ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی هاو ویژگی های دانش آموزان در راستای طراحی،تدوین و اجرای ……شکل گرفته است ؟
الف- دوره های تحصیلی جدید ب- نظام های نوین آموزشی
ج * – برنامه های درسی ملی د – موقعیت های محلی ،منطقه ای
۱۵- آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در این دوره به عنوان یک راهکار در پرورش تربیت یافتگان مورد توجه قرار گرفته است .
الف- دوره ابتدایی ب * – دوره متوسطه اول ج- دوره متوسطه دوم د – دوره پایانی تحصیلات
۱۶ – ایجاد سازو کارهای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری،روحیه ی جهادی و انتظار و زمینه سازی استقرار دولت عدل مهدی”عج” با بهره گیری از این ظرفیت مورد توجه قرار گرفته است :
الف * – حوزه های علمیه و نقش الگویی معلمان ب- کانون های فرهنگی و مؤسسات علمی و فرهنگی ج – نهاد های دینی و تربیتی د- رسانه های فرهنگی و نقش الگویی معلمان
۱7 – گسترش و تنوع دادن به حرفه ها و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده ی آن در کدام دوره ی تحصیلی به آن توجه شده است .
الف- ابتدایی ب –متوسطه اول ج – متوسطه دوم د * – همه ی دوره های تحصیلی
نمونه سوالات آزمون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۱8- ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی رسانه ها و تولید کنندگان کتب ومواد آموزشی، لوازما لتحریر و تجهیزات آموزشی و تربیتی می تواند در جهت تحقق این هدف عملیاتی مؤثر واقع شود:
الف * – ترویج و تعمیق فرهنگ حیا،عفاف و حجاب ب- تقویت بنیان خانواده
ج-افزایش نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت تحصیلی د- ایجاد فرصت برخورداری از عدالت اجتماعی
۱9- هدف عملیاتی تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت در این راهکار آمده است .
الف- تنظیم و اجرای برنامه ی جامع کار آفرینی ب- ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری
ج- ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری د * – اختصاص حداقل ۱۴ و حداکثر ۲۴% از برنامه های آموزشی به معرفی حرفه ها
۲۴ – تنظم و اجرای برنامه های جامع کار آفرینی و مهارت آموزی تا پایان برنامه یپ نجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی راهکار مناسب برای هدف عملیاتی زیر است:
الف افزایش نقش مدرسه ب- توسعه فعالیت های علمی
ج * – تنوع بخشی به محیط یادگیری د- تأمین وبسط عدالت
۲۱- ایجاد سازو کارهای مناسب برای حفظو ارتقای مستمر سطح مشارکت واقفین و خیرین مدرسه ساز در جهت تحقق این هدف عملیاتی است .
الف- ارتقاء منزلت اجتماعی افراد ب * – جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثربخش عمومی و غیر دولتی ج- روحیه ی تعون و همکاری متقابل د – ترسیم باورهای اجتماعی لازم
۲۲- استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با چه رویکردی می باشد ؟
الف- ارتقاء جایگاه ساختار مرکزی علمی ب * – آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور ج- اصلاح ساز و کارهای فعلی مرکزی د – آموزش مستمر و ویزه فرهنگیان
۲۳-طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش با تاکید بر این بخش صورت گرفته است؟
الف – حفظ تعامل مستمر دانشجو معلمان با مدارس ب- ارتباط با نهادهای علمی و پژوهشی ج – امکان کسب تجربیات واقعی از کلاس و محیط های آموزشی د- * – هموه موارد سه گانه
۲۴- در امر تربیت تخصصی،حرفه ای و دینی معلمان و کارشناسان با همکاری دانشگاهف رهنگیان جلب مشارکت این نهاد مورد توجه قرار گرفته است.
الف * – دانشگاههای برتر و حوزه های علمیه ب – نهادهای فرهنگی و رسانه ها
ج- دانشگاهها و رسانه های ملی د- حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی
۲۵- در هدف عملیاتی باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر، برنامه ید رسی تربیت معلم و مشارکت فعال در تعاملات بین المللی ،اولویت با کدام مورد می باشد.
الف –کشورهای منطقه ب- کشورهای آسیایی ج * – جهان اسلام د- کشورهای هم پیمان
۲۶- فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کار آمدد وره ابتدایی در راستای تحقق این هدف است ؟
الف * –برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی ب- ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی ج- ایجاد انگیزه در دوره های متفاوت تحصیلی د – استقرار نظام تعلیم و تربیت رو به روشد
سوالات ضمن خدمت آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین
۲7 راهکار گسترش و تقویت مدارس و مجموعه های آموزشی و تربیتی خاص علوم انسانی در سراسر کشور در جهت این هدف عملیاتی است .
الف- تنوع بخشی در ارایه خدمات آموزشی ب * – اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه و کارآمدی علوم انسانی ج- رشد همزمان همه رشته های تحصیلی د- تغییر ساختار رشته های موجود و توجه به علوم انسانی
۲8- این راهکار در راستای ارایه خدمات آموزشی و فرصت های تربیتی متناسب با مصالح جامعه و علایق دانش آموزان طراحی شده است .
الف * – رعایت اقتضائات هویت جنسیتی ب- اصلاح طراحی و معماری فضاهای آموزشی
ج- گسترش و تدوین برنامه های خاص آموزشی د- متناسب سازی فرهنگ سازمانی
۲9- این راهکار در جهت ارتقا منزلت لجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم است :
الف * – طراحی و استقرار نظام خاص باز نشستگی فرهنگیان ب- تبیین دستاوردهای علمی و فنی تمدنا سلامی
ج- توسعه مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی د- برقراری ارتباط سازمان یافته مراکز علمی- پژوهشی
۳۴ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ….ب ه تصویب نهایی رسیده است:
الف- شورای عالی آموزش و پرورش ب * – شورای عالی انقلاب فرهنگی ج- مجلس شورای اسلامی د – وزارت آموزش و پرورش
۳۱- در بیانیه ی ارزش ها ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت از این ویژگی برخوردارند:
الف * – جامعیت ،یکپارچگی و توجه متوازن به آن ها ب- ترجیح بعضی از ساحت ها بر دیگر موارد ج – اجرای مورد ی ساحت ها در صورت ضرورت د- تدوین راهکارهای علمی در تحقق ساحت ها به تشخیص برنامه ریزان
۳۲- فرایند ترمیم سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در بازده های زمانی چند ساله پیش بینی شده است :
الف – سالانه ب- دو ساله ج سه ساله د * – پنج ساله
۳۳- کدام مورد به عنوان یک هدف عملیاتی به شمار می رود .
الف * – استقرار نظام ارزش یابی و تضمین کیفیت ب- ایجاد نظام رتبه بندی مدارس ج- ساماندهی ساعاتک ار مربیان د – استقرار نظام مکان یابی مدارس
۳۴- ارتقاء جایگاه ایران در ارزیابی های کیفیت جهانی در چار چوب معیارهای اسلامیر اهکار مناسبی برای هدف عملیاتی زیر است :
الف – تامین تخصیص و تنوع بخشی به منابع مالی ب * – استقرار نظام ارزیابی و تضمین کیفیت ج- مدیریت بهینه منابع و مصارف د – ارزیابی از طرح های آموزشی داخلی
۳۵- تولید به کار گیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیازدانش آموزان و مدارس راهکار ی برای تحقق هدف عملیاتی زیر است ؟
الف تغییر نظام آموزشی فعلی ب- اهتمام به طراحی و اصلاح محتوا
ج- تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی د * – استفاده هوشمندانه از فناورهای نوین در ارتقا کیفیت
۳۶ – بازنگری و باز مهندسی ساختارها، ویه ها و روش هابا کدام راهکار زیر همخوانی ندارد.
الف – اصلاح و بازنگری ساختار دوه های آ؛موزشی ب – استقرار نظام مکان یابی مدارس
ج * – بهینه سازی و بهره برداری از منابع مادی و فیزیکی د- استقرار و استفاده از نظام» دوری«
۳7- اولویت بخشی به رویکرد مدیریت مجتمع های آموزشی و تربیتی به این منظور صورت گرفته است :
الف * – اعمال مدیریت یکپارچه تربیتی در طول مدت تحصیلی ب- هماهنگی بیشتر بخش های آموزشی ج- تغییر در ساختار نظام آموزشی فعلی د – تعدد کمتر در ساختار و افزایش عملکرد
۳8- طراحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی- حرفه ای برای منابع انسانی در راستای تحقق هدف عملیاتی زیر است :
الف – باز مهندسی ساختار ها و رویه ها ب * – استقرار نظام ارزش یابی و تضمین کیفیت
ج- استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی د – ارتقا و بهبود مستمر کیفیت مدیریت و راهبرد ی آموزشی
۳9- مسئو لیت بررسی ،تصویب و ابلاغ سیاست های اجرایی، طراحی ساز و کار، تحقق اهداف،ا صلاح ساختارها و ….توسط کدام نها د انجام می شود ؟
الف – وزارت آموزش و پرورش ب – شورای عالی آموزش و پرورش ج * – شورای عالی انقلاب فرهنگی د – هیأت دولت
۴۴ – وزارت آموزش و پرورش در تحقق اهداف و مفاد سند چه مسئولیتی دارد :
الف سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان ب * – نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش ج – تصویب و ابلاغ سیاست اجرایی د – اصلاح ساختار ها و فرایند های مربوط
۴۱- مهمترین نهاد تعلیم و تبت رسمی عمومی در بیانیه ی مأموریت ……است :
الف – شورای عالی آموزش و پرورش ب – شورای عالی انقلاب فرهنگی
ج * – وزارت آموزش و پرورش د- کمسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش
۴۲- در افق چشم انداز ۱۴۴۴ این مجموعه دارای ظرفیت تصمیم سازی برای تعلیم و تربیت رسمی عمومی است .
الف – وزارت آموزش و پرورش ب – فرهنگ سراها ج * – مدرسه د – مراکز تربیتی
۴۳- در دیدگاه مقام معظم رهبری طراحی برای آموزش و پرورش توسط کدام گروه باید محقق شود
الف – صاحب نظران تعلیم و تربیت ب- متخصصان حوزه ی تربیتی
ج- بهترین طراحان نظام های آموزشی د * – بهترین و برجسته ترین فکرها
۴۴- تعامل اثر بخش وفعال نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با سایر نهادها و دستگاههای مرتبط به ویژه نهاد خانواده و رسانه با تأکید بر چه اصلی صورت گرفته است ؟
الف * – کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی ب- فرهنگ سازی مناسب توسط این نهاده