گام به گام مطالعات ششم درس چهاردهم
- جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی درس 14
- فعالیت 1 صفحه 69 مطالعات ششم
- فعالیت 2 صفحه 71 مطالعات ششم
- فعالیت 3 صفحه 71 مطالعات ششم
- فعالیت 4 صفحه 72 مطالعات ششم
- فعالیت 5 صفحه 72 مطالعات ششم
- فعالیت 6 صفحه 72 مطالعات ششم
- فعالیت 7 صفحه 73 مطالعات ششم
- فعالیت 8 صفحه 73 مطالعات ششم
- فعالیت 9 صفحه 76 مطالعات ششم*
- فعالیت 10 صفحه 76 مطالعات ششم
- مطالب مرتبط
جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی درس 14
نام درس : برنامه ریزی برای اوقات فراغت | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی
جواب فعالیت های مطالعات اجتماعی درس 14
گام به گام مطالعات ششم / درس 14: برنامه ریزی برای اوقات فراغت
فعالیت 1 صفحه 69 مطالعات ششم
الف) روی یک کاغذ، کارها و فعالیت هایی را که تاکنون برای پر کردن روزهای تعطیل یا تعطیلات تابستان انجام داده اید، فهرست کنید.
پاسخ: کلاس شنا، کلاس نقاشی، کلاس کامپیوتر، عضو شدن در کتابخانه عمومی و مطالعه کتاب و درست کردن کاردستی در خانه، رفتن به مسافرت و مهمانی.
ب) اکنون برگه خودتان را در گروه با پاسخ های دوستانتان مقایسه کنید؛ چه تفاوت ها و شباهتهایی دارد؟ بیان کنید.
پاسخ: پاسخ پیشنهادی: در برخی از فعالیتها مثل ورزش یا مسافرت مشترک هستیم که نشان دهنده علاقه مشترک ما به آن کار است و در بعضی موارد مثل مطالعه کتاب یا درست کردن کاردستی تفاوت وجود دارد که اختلاف سلیقه و علایق ما را نشان میدهد.
فعالیت 2 صفحه 71 مطالعات ششم
با راهنمایی معلم ، یک جدول هفتگی برای زمان حال یا ایام تابستان طراحی کنید و در جلوی هر یک از روزهای هفته، برنامههای خود را بنویسید و آن را به معلم نشان بدهید.
شنبه | کلاس والیبال |
یکشنبه | زبان انگلیسی |
دوشنبه | کلاس والیبال |
سه شنبه | زبان انگلیسی |
چهارشنبه | آزاد |
پنجشنبه | کلاس موسیقی |
جمعه | تفریح، رفتن به کوه و دشت، دیدن اقوام |
فعالیت 3 صفحه 71 مطالعات ششم
فکر کنید و چند شیوه خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت پیشنهاد کنید که کمترین هزینه و امکانات را نیاز داشته باشد.
پاسخ: عضویت در کتابخانهی عمومی نزدیک محل زندگی و امانت گرفتن کتاب
ساختن کاردستی با وسایل اضافی خانه
تمرین خوشنویسی یا نقاشی کشیدن بر روی کاغذهای یک رو سفیده.
فعالیت 4 صفحه 72 مطالعات ششم
گفتوگو کنید: به نظر شما استفاده زیاد از بازیهای رایانهای ممکن است چه ضررهایی داشته باشد؟
پاسخ: * نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعالیتهای زندگی
* از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذت بردن از گفتوگو با آنها
* پرخاشگری به علت آموزش خشونت در برخی از بازیها
* مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی
* ضعف درسی و …
فعالیت 5 صفحه 72 مطالعات ششم
با پدربزرگ یا مادربزرگ یا یک نفر از افراد سالخورده فامیل مصاحبه کنید و از او بخواهید درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت در گذشته برای شما صحبت کند. گفتههای او را بنویسید و به کلاس بیاورید.
پاسخ: پاسخ پیشنهادی: مادر بزرگ: خاله بازی که در آن برای خود در حیاط با آجر و یا با چادر خانه میساختیم و تمام وسایل اسباب بازی پخت و پز را آماده میکردیم و برای خودمان چای دم میکردیم و مادرمان را به مهمانی دعوت میکردیم.
پدر بزرگ: الک و دولک بازی میکردیم و یا کشتی میگرفتیم.
فعالیت 6 صفحه 72 مطالعات ششم
نام چند بازی محلی را از بزرگترها پرسوجو کنید و چگونگی انجام دادن آن را در کلاس تعریف کنید و نمایش دهید.
پاسخ: گانیه: یک شکل مستطیل آماده میکنیم و آن را از وسط نصف میکنیم. دو گروه تشکیل میدهیم: گروهی که شیر هستند، یک طرف زمین و گروه خط طرف دیگر. گروه خط به صورت لیلی وارد زمین حریف شده و هر یک از افراد زمین گروه تا زمانی که پای خود را روی زمین نگذاشته، میتواند شیر را دنبال کند و او را بزند. اگر زد، به زمین بر میگردد و اگر خسته شد و پاییش به زمین خورد، میبازد.
فعالیت 7 صفحه 73 مطالعات ششم
به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید. در محل زندگی شما چه امکانات عمومی برای گذران اوقات فراغت وجود دارد؟ پرسوجو کنید و نام و نشانی آنها را بنویسید.
پاسخ: کتابخانه عمومی، بوستان، مجموعهٔ شهربازی، باشگاه و سالن ورزشی، فرهنگسرا، مساجد، کلاسهای آموزشی کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان و … (نشانی هریک را با توجه به محل سکونت خود بنویسید.)
فعالیت 8 صفحه 73 مطالعات ششم
فرض کنید قرار است مسئولان شهری یا روستایی در محل زندگی شما امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان فراهم کنند واز شما خواستهاند اظهارنظر کنید. چه پیشنهادهایی میدهید؟
پاسخ: تأسیس سینما، استخر، سالن همایش، ساختن کتابخانه، آموزشگاه مهارتهای فنی حرفهای و هنری و … .
فعالیت 9 صفحه 76 مطالعات ششم*
به طور گروهی، کاربرگه شماره 18 را درباره آداب و مقررات برخی مکانهای عمومی گذران اوقات فراغت، کامل کنید.
کتابخانه ها و کانون های فرهنگی-هنری
- سکوت را رعایت کنیم
- در این مکان ها اشغال نریزیم
- کتاب ها و وسایل را بدون اجازه بر نداریم
- کتاب ها را در موعد مقرر برگردانیم
سالن های تئاتر و نمایش و سینما
- در ابتدا برای تهیه بلیط نوبت بگیریم و صف را رعایت کنیم
- با نظم و به صورت مرتب به سالن وارد شده و بر روی صندلی بنشینیم
- از خوردن چیزهایی که باعث کثیفی در سالن می شود جلوگیری کنیم و آشغال نریزیم
- سکوت را به احترام دیگران رعایت کنیم
- از اموال سالن محافظت کنیم.
موزه ها و گنجینه ها
- برای تهیه بلیط در صف بمانیم و نظم را رعایت کنیم
- به اموال و اشیای موزه به هیچ وجه دست نزنیم
- از دویدن و هرج و مرج پرهیز کنیم
- در صورت ممنوعیت عکس و فیلم، اینکار را انجام ندهیم.
فعالیت 10 صفحه 76 مطالعات ششم
اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی و نظارت معلم به پایگاه اینترنتی یکی از مؤسسات و سازمانهای جدول بالا بروید و ببینید آیا میتوانید برنامههای قابل استفاده برای خودتان پیدا کنید.
پاسخ: پاسخ پیشنهادی: میتوانید برای نمونه به پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آدرس «kanoonparvaresh.com» مراجعه کنید و در این پایگاه اینترنتی با فعالیتهای کانون آشنا شوید و همچنین لیست مراکز فرهنگی هنری کانون را دریافت کنید تا در صورت نیاز به یکی از مراکز نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنید.