خلاصه درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی را بصورت نکات مهم درس 4 روانشناسی یازدهم انسانی در سایت کمک درسی مشاهده می کنید.
نکات مهم درس چهارم روانشناسی یازدهم انسانی
خلاصه و نکات مهم ابتدای درس حافظه و علل فراموشی
- وجود حافظه برای تفکر یک امر حیاتی است.
- حافظه پلی است
- جهت رسیدن از شناخت پایه “احساس، توجه و ادراک” به شناخت عالی”تفکر”
مراحل حافظه ی انسان:
- رمزگردانی
- ذخیره سازی
- بازیابی
انواع رمزگردانی:
- رمزگردانی جزئی
- رمزگردانی کلی
- رمزگردانی حسی
رمزگردانی جزئی:
این رمزگردانی کودکان است، به شکل جزء به جزء گفته میشود و به همین دلیل احتمال خطای آن بسیار بالاست و به همین دلیل نمیتوان به حافظه ی کودکان اعتماد زیادی داشت.
رمزگردانی کلی:
این رمزگردانی بزرگسالان است که شامل کلیات و خلاصه موضوعات است.
انواع رمزگردانی حسی:
- رمزگردانی شنیداری
- رمزگردانی دیداری
- رمزگردانی معنایی
بازیابی:
پدیده نوک زبانی به مرحله ی بازیابی مربوط میشود. در این حالت شما با اینکه جواب یک سوال را میدانید، نمیتوانید آن را بیان کنید.
برای اینکه بتوانید مطلب مربوطه را به خاطر آورید باید نشانه های بازیابی داشته باشید.
یادآوری یک مطلب به نشانه های بازیابی آن وابسته است.
انواع حافظه:
- حافظه ی حسی
- حافظه ی کوتاه مدت و کاری
- حافظه ی بلندمدت
حافظه ی حسی:
به شرایطی که محرک های موجود در محیط گیرنده های حسی ما را تحریک میکند و کمتر از یک ثانیه ردی یا اثری از آن تحریک در حافظه باقی میماند، حافظه حسی گفته میشود.
جهت انتقال اطلاعات حافظه ی حسی به حافظه ی کوتاه مدت و کاری باید به آن اطلاعات توجه کنیم.
حافظه ی کاری:
میز کار سایر اجزای شناخت است و خدمت رسانی به آنها را بر عهده دارد.
حافظه ی کاری این مفهوم را توجیه میکند که میزان استفاده ی ما از اطلاعات تضمین کننده دردسترس بودن یا عدم دسترسی به اطلاعات است.
حافظه ی کوتاه مدت:
در این نوع از حافظه اطلاعات برای مدت کوتاهی حداکثر تا چند دقیقه باقی میمانند.
حافظه ی بلند مدت:
حجم و تعداد و زمان ذخیره سازی اطلاعات در حافظه ی بلندمدت محدودیتی ندارد.
میتوانیم هر میزان اطلاعات را برای هر مدت زمان در حافظه ذخیره کنیم.