کارگاه متن پژوهی درس هجدهم فارسی دوازدهم شامل پاسخ به سوالات صفحه ۱۵۸ و ۱۶۴ درس ۱۸ کتاب فارسی ۳ است.
جواب کارگاه متن پژوهی درس ۱۸ فارسی دوازدهم
با مطالعه سوالات نهایی فارسی دوازدهم با جواب درس به درس از سال 98 تا 1403 می توانید براحتی در امتحان نهایی قبول شوید.
قلمرو زبانی صفحه ۱۵۸ درس هجدهم فارسی دوازدهم
۱) واژه «صحیفه» را از نظر کارکرد معنایی بررسی کنید.
پاسخ: صحیفه در معناهای متفاوتی به کار رفته است از جملههای معناهای مهم آن عبارت است از: دفتر، رساله، کتاب، مصحف، نامه، ورق، روزنامه – کتاب کوچک
۲) متن درس را از نظر «حذف فعل» بررسی کنید و نوع حذفها را بنویسید.
پاسخ: سطر سوم حذف به قرینۀ لفظی: چه حرف تازهای برای نوشتن (مانده است)
سطر ششم حذف به قرینۀ لفظی: و من از آن تو (هستم)
جواب قلمرو ادبی صفحه ۱۵۸ درس ۱۸ فارسی دوازدهم
۱) دو نمونه آرایه «تشخیص» در متن درس بیابید.
پاسخ: سطر دوم: جان صادق من آن را برای تو ترسیم نکرده باشد؟
سطر هشتم: عشق جاودانی معشوق را جوان می بیند.
سطر آخر: همانجا که شاید اینک دست زمان و صورت ظاهرش، مرده نشانش بدهند.
۲) در متن، نمونهای از پرسش (استفهام) انکاری مشخّص کنید.
پاسخ: آیا چیزی در مخیّلهٔ آدمی میگنجد، که قلم بتواند آن را بنگارد، اما جان صادق من آن را برای تو ترسیم نکرده باشد؟
پاسخ قلمرو فکری صفحه ۱۵۸ درس هجدهم فارسی دوازدهم
۱) شکسپیر برای عشق جاودانی، چه ویژگیهایی را بر میشمارد؟
پاسخ: عشق جاودانی وصف ناپذیر و نانوشتنی است، دلبر نیز همیشه جوان و دوست داشتنی است؛ دلشده راستین ظاهر بین نیست و همیشه به دلبرش عشق می ورزد. سخنور همیشه از عشق می گوید و این موضوع هیچ گاه کهنه نمی شود.
۲) در سطرهای زیر بر چه نکتهای تأکید شده است؟
«چه حرف تازهای برای گفتن مانده است یا چه چیز تازهای برای نوشتن
که بتواند عشق مرا یا سجایای ارزشمند تو را بازگو کند؟»
پاسخ: اینکه شاعر همهٔ گفتنیها را دربارهٔ معشوق و خود گفته است و هیچ نکتهای برای نوشتن و گفتن باقی نمانده است.
۳) مضمون بیت زیر از کدام بخش از سرودهٔ شکسپیر قابل دریافت است؟
درک و دریافت ص ۱۶۴
۱- این متن را با توجّه به زاویه دید و شخصیتپردازی بررسی کنید.
پاسخ:
زاویه دید: اول شخص است.
شخصیت اول دانشآموزی است که بیشتر از حضور در کلاس درس، بودن در صحرا و طبیعت را میپسندد ولی بر خواسته خود غلبه میکند و به مدرسه میرود. شخصیت دوم معلمی است که به پایان روزهای تدریس رسیده و از فرصت باقیمانده برای آموزش آخرین درس استفاده میکند.
۲- با توجّه به اینکه زبان فارسی، رمز هویّت ملّی است، برای پاسداشت آن چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهید؟
پاسخ: آموختن و به کاربردن و تلفظ صحیح کلمات در سخن گفتن و نوشتن. آشنایی و فهم درست ادبیات کتابهای ارزشمند قدیمی و آموزش نکات دستوری و آرایههای ادبی به نسل جوان، فرهنگسازی از طریق فضای مجازی و رسانهها.