جواب درس دهم هدیه های آسمان ششم
فعالیت | گفت و گو | ببین و بگو | تدبر کنیم |کامل کنید |ایستگاه خلاقیت
نام درس : آداب زندگی | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی
تدبر کنیم صفحه 63 هدیه ششم
آیات ده تا دوازده سوره ی حجرات را بخوانید و ترجمه آنها را کامل کنید.
اِنَمَا المُؤمِنونَ اِخوَئٌ : مؤمنان…….
پاسخ : باهم برادرند.
فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم : پس میان برادران تان اصلاح کنید.
وَاتَقُوااللهَ : و تقوا را پیشه کنید.
لَعَلَکُم تُرحَمونَ (10) : تا مورد لطف و رحمت او قرار بگیرید.
یا اَیُهَا الَذینَ آمَنوا : ……………..
پاسخ : ای کسانی که ایمان آوردهاید. (ای اهل ایمان)
لا یَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ: گروهی (از شما) گروه دیگری را ………..
پاسخ : مسخره نکند.
عَسی اَن یَکونواخَیرًا مِنهُم : چه بسا آنها از اینها بهتر باشند.
وَ لا نِساءٌ مِن نِساءٍ : و ………….
پاسخ : نه زنانی زنان دیگر را.
عَسی اَن یَکُنَ خَیرًا مِنهُنَ : چه بسا آنها بهتر از اینها باشند.
وَ لا تَلمِزوا اَنفُسَکُم : ……………..
پاسخ : و از یکدیگر عیب جویی نکنید.
وَ لا تَنابَزوا بِالاَلقابِ : ……………….
پاسخ : و با لقبهای زشت و ناپسند یکدیگر را صدا نزنید.
بِئسَ الِسمُ الفُسوقُ بَعدَ الایمانِ : بسیار بد است که بر کسی بعد از ایمان، نام کفرآمیز بگذارند.
وَ مَن لَم یَتُب : و آنها که توبه نکنند،
فَاُولئِکَ هُمُ الظالِمونَ (11) : ظالم و ستمگر هستند.
یا اَیُهَا الَذینَ آمَنوا : ……………..
پاسخ : ای کسانی که ایمان آوردهاید. (ای اهل ایمان)
اِجتَنِبوا کَثیرًا مِنَ الظَنِ : از….. گمانهای زیاد…… بپرهیزید.
اِنَ بَعضَ الظَنِ اِثمٌ : چرا که برخی از گمانها گناه است.
وَ لا تَجَسَسوا : و هرگز در کار دیگران………..
پاسخ : تجسس نکنید.
وَ لا یَغتَب بَعضُکُم بَعضًا : و…………
پاسخ : غیبت یکدیگر را نکنید.
اَیُحِبُ اَحَدُکُم اَن یَأکُلَ لَحمَ اَخیهِ مَیتًا : آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مردهاش را بخورد؟
فَکَرِهتُموهُ : حتماً شما چنین کاری را ناپسند میشمارید.
وَ اتَقُوااللهَ : پس تقوای الهی پیشه کنید.
اِنَ اللهَ تَوابٌ رَحیمٌ (12) : قطعاً خدا توبه پذیر و مهربان است.
این آیات ما را به انجام دادن چه رفتارهای شایستهای سفارش میکند؟
پاسخ : اصلاح بین برادران دینی – تقوا پیشه کردن – دوست و مهربان بودن با یکدیگر.
از انجام دادن چه رفتارهای ناشایستهای نهی میکند؟
پاسخ : مسخره کردن دیگران – عیب جویی از دیگران – لقب زشت گذاشتن بر دیگران – سو ظن داشتن نسبت به دیگران – تجسس در کار دیگران و غیبت کردن.
در گروههای خود، یکی از این رفتارهای ناشایست را انتخاب کنید و دربارهی آن به این سؤالات پاسخ دهید :
– این رفتار چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟
پاسخ : باعث میشود که احساس امنیت نکند، روابط صمیمی کم رنگ میشود و دوستیها را از بین میرود.
– چگونه میتوانیم از وقوع این رفتار ناشایست پیشگیری کنیم؟
پاسخ : با الگو قرار دادن رفتار پیامبران و امامان و توجه به زشتی عمل که باعث میشود از انجام این رفتار خودداری کنیم.
– بهترین برخورد، زمانی که کسی این رفتار را جلوی ما انجام میدهد، چیست؟
پاسخ : تذکر به او به صورت دوستانه و آرام و آگاه کردن او از عواقب کارهای ناپسند.
گفت و گو کنید صفحه 65 هدیه ششم
این متن را بخوانید.
اکنون برای پاسخ به این سؤالات با دوستان خود در کلاس گفت وگو کنید.
– چه رفتارهای ناپسندی در این داستان میبینید؟
در گوشی صحبت کردن و ایجاد ظن و گمان و مسخره کردن دیگران و نیز تمسخر.
– اگر ببینید دوستتان کسی را مسخره می کند، چه می کنید؟
با اخلاق خوش به او یادآوری میکنم که کارش اشتباه است و اگر توجهی نکرد، آن مکان را ترک می کنم.
با خانواده صفحه 65 هدیه ششم
درباره ی آداب دید و بازدید در اسلام با اعضای خانواده ی خود گفت و گو کنید و نتیجه ی آن را در کلاس گزارش دهید.
آداب دید و بازدید در اسلام
در آموزه های اسلامی، به دید و بازدید و صله رحم تشویق و تأکید فراوانی شده است و رهنمود هاى بسیار ارزنده ای در راستای تصحیح و تقویت آداب دید و بازدید ارائه شده است که مى توان آن ها را به دو دسته ی: آداب میزبان و آداب مهمان تقسیم نمود.
از جمله آداب میزبان میتوان به این موارد اشاره کرد: گرامى داشت مهمان، خوش رویى و ابراز محبّت، مقدّم داشتن مهمان، در اختیار نهادن آنچه مهمان نیاز دارد، پذیرایى کردن با بهترین چیزى که دارد، زودتر شروع کردن غذا و دیرتر دست کشیدن از آن، صرف غذا با مهمان، تعارف کردن به مهمان برای خوردن و بدرقه کردنِ مهمان تا دربِ خانه.
همچنین اجازه گرفتن براى ورود به خانهی میزبان، سلام کردن هنگام ورود به خانه، نشستن در جایى که میزبان پیشنهاد مىکند، ترککردن مهمانى پس از صرف غذا و… از آداب میهمان میباشد.