جواب درس چهارم مطالعات پنجم
گام به گام مطالعات پنجم ابتدایی درس 4
نام درس : من عضو گروه هستم | موضوع : جواب فعالیت ها | پنجم ابتدایی
گام به گام مطالعات پنجم ابتدایی درس 4
گام به گام مطالعات پنجم دبستان / درس 4 : من عضو گروه هستم
جواب فعالیت صفحه 16 مطالعات پنجم
گفت و گو کنید
1 – هر گروه مشغول انجام دادن چه فعالیتی است؟
پاسخ : ساختن کار دستی و فعالیت های کارگاهی و ورزش کردن.
2 – به نظر شما، افراد هر یک از این گروهها چه هدف مشترکی دارند؟
پاسخ : هدف همه اعضای این گروه این است که کار به درستی انجام شود و نتیجه مطلوب را از فعالیت بدست آورند.
جواب فعالیت صفحه 17 مطالعات پنجم
3 – کدام یک از موارد زیر، «گروه» نیستند؟ چرا؟
– دانشآموزانی که به یک اردو میروند.
پاسخ : آنها یک گروه هستند.
– افرادی که در یک فروشگاه بزرگ مشغول خریدند.
پاسخ : گروه نیستند چون با یک دیگر هیچ آشنایی و ارتباطی ندارند و هرکس مشغول خرید خودش میباشد.
– بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشسته اند.
پاسخ : گروه نیستند. چون فعالیت مشترکی ندارند و هدف مشترکی را دنبال نمیکنند.
– دانش آموزانی که یک روزنامه دیواری تهیه میکنند.
پاسخ : آنها یک گروه هستند. چون فعالیت آنها در یک رابطه است و به دنبال یک هدف مشترک هستند.
4 – شما علاوه بر کلاس خودتان، عضو کدام گروه های دیگر مدرسه هستید؟
گروه اعضای شورا و گروه تیم فوتبال مدرسه
5 – آیا تاکنون در کار گروهی با مشکلاتی مواجه شده اید؟ اگر مواجه شدهاید، مشکلات خود را چگونه حل کردهاید؟
پاسخ : بله چون ممکن است در هر گروهی اختلاف سلیقه وجود داشته باشد و یا ناهماهنگی یک عضو در گروه باعث کند شدن روند کار شود ولی در این موارد میتوان با گفتوگو و تعامل با سایر اعضای گروه مشکل را حل کرد.
جواب فعالیت صفحه 18 مطالعات پنجم
6 – دو مورد از کارهایی را که در یکی از گروههای مدرسه درباره آنها مشورت و همفکری کردهاید، بیان کنید و بگویید این مشورت چه نتیجهای داشته است.
7 – برای محافظت از محیط زیست یک گروه تشکیل دهید و برای گروه خود یک نام انتخاب کنید. سپس بگویید که چطور در این مورد با هم مشورت کردید، چگونه به نظرات یکدیگر توجه کردید و به طور گروهی تصمیم گرفتید.
فعالیت صفحه 19 مطالعات پنجم
8 – در مدرسه شما، نمایندگان دانشآموزان چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شدهاند؟ در این باره پرس و جو کنید.
پاسخ : کسانی هستند که با رای دادن انتخاب شده اند.
9 – آیا تاکنون با نماینده خود صحبت کردهاید یا موضوعی را با او در میان گذاشتهاید که در شورا مطرح کند؟
پاسخ : بله. مدرسه آبگرمکن نداشت و با نماینده خود صحبت کردم و اون در جلسه مطرح کرد و یک آبگرمکن برای مدرسه گرفتند.
10 – الف) به نظر شما، نماینده دانشآموزان در شورای دانش آموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
ب) انتظارات شما از نماینده و شورا چیست؟
پاسخ : رسیدگی به امور مدرسه و دانش آموزان و بهتر کردن روابط
11 – فعالیتهای شماره ٣ و 4 «به کار ببندیم» را اجرا کنید. پاسخ:
جواب به کار ببندیم صفحه 20 درس 4 مطالعات پنجم
1 – بازی پانتومیم : به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه یک واژه یا موضوع را به صورت غیرکلامی (پانتومیم) نمایش بدهد و بقیه حدس بزنند که مقصود او چیست.
2 – کارهایی را که با انجام دادن آنها میتوانید هر یک از اعضای خانوادهتان را شاد کنید، روی یک برگه کاغذ بنویسید. روی برگه دیگری بنویسید که با انجام دادن چه کارهایی میتوانید معلم، کارکنان مدرسه و همکلاسیهایتان را خوشحال کنید.
3 – با راهنمایی معلم، برای کلاس خود نمایندهای انتخاب کنید. ابتدا مشخصات و شرایط داوطلبان را روی تخته کلاس بنویسید. هر یک از داوطلبان خود را معرفی کند. پس از رأیگیری نتیجه را اعلام کنید و نماینده کلاس را به دفتر مدرسه معرفی نمایید.
4 – با تعدادی از دوستانتان یک گروه همدلی در یک موضوع تشکیل دهید (برای مثال، همدلی با کودکان دچار سرطان، همدلی با کودکان فلسطینی و همدلی با کودکان بیبضاعت). سپس با همفکری یکدیگر، هدفها و فعالیتهایی برای این گروه در نظر بگیرید. آن فعالیتها را انجام دهید و به معلم گزارش بدهید.
نام گروه: همیاران محک | نام اعضای گروه: محمد،علی،حسین (فاطمه، زهرا ، مریم) |
هدف گروه: جمع آوری کمک به بچه های سرطانی | |
مقررات گروه: داشتن نظم ، به موقع حاضر شدن ، حرف شنوی از رییس | |
وظیفه هریک از اعضای گروه: 1- جمع آوری کمک 2- پرداخت کمک ها به خیریه 3- بررسی حساب ها |