• صفحه نخست
  • تماس با ما
  • ورود
  • ثبت نام
پنجشنبه 22 خرداد 1404
کمک درسی
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
کمک درسی

خانه » پایه هفتم » واجبات و ارکان نماز چیست؟

واجبات و ارکان نماز چیست؟

توسط معلم
30 بهمن 1400
0
3.5/5 - (4 امتیاز)

واجبات و ارکان نماز چیست؟ این پرسشی است که برای بسیاری از نمازگزاران پیش آمده و علاقه دارند تا در مورد آن بیشتر بدانند و بخوانند.

فهرست محتوا
  1. کارهای واجب که نماز از آنها تشکیل شده یازده چیز است
  2. ارکان نماز
  3. ۱. نیت
  4. ۲. عدول از نیت :
  5. ۲. تکبیره الاحرام
  6. ۱. معنای تکبیره الاحرام و حکم آن
  7. ۲. واجبات تکبیره الاحرام :
  8. ۳. شک در تکبیرة الاحرام :
  9. ۳. قیام (ایستاده بودن)
  10. ۱. اقسام قیام واجب :
  11. ۳. بعضی ازمستحبات قیام :
  12. ۴. احکام قیام :
  13. ۴. قرائت
  14. ۱. اجزای قرائت :
  15. ۲. احکام قرائت در رکعت اول و دوم :
  16. ۳. احکام قرائت در رکعت سوم و چهارم :
  17. ۴. جهر و اخفات (بلند و آهسته خواندن) در قرائت:
  18. ۵. واجبات قرائت :
  19. ۶. آداب قرائت :
  20. مطالب مرتبط

واجبات و ارکان نماز

* کارهای واجب که نماز از آنها تشکیل شده یازده چیز است

۱. نیت
۲. تکبیرة الاحرام
۳. قیام
۴. قرائت
۵. رکوع
۶. سجده
۷. ذکر
۸. تشهد
۹. سلام
۱۰. ترتیب
۱۱. موالات
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif بعضی از واجبات نماز «رکن» است یعنی اگر در نماز به جا آورده نشود یا بیش از مقدار واجب آورده شود، حتی اگر از روی سهو و فراموشی هم باشد، نماز باطل می‌شود، (ولی واجبات غیر رکنی اگر عمداً کم و زیاد شود نماز باطل می‌شود، اما اگر سهواً باشد نماز صحیح است، مانند قرائت).

* ارکان نماز

۱. نیت.
۲. تکبیرة الاحرام
۳. قیام (در هنگام تکبیرة الاحرام و هنگام رفتن به رکوع).
۴. رکوع.
۵. دو سجده.

* ۱. نیت

۱. معنای نیت و حکم آن: نیت در نماز واجب است و منظور از آن، قصد انجام نماز معین برای اطاعت از دستور خداوند است.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif نیت که در نماز واجب است همان قصد انجام نماز برای خداست و لازم نیست در دل خود یا به زبان مثلاً بگوید: چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربة الی الله.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif لازم است نمازگزار بداند که چه نمازی می‌خواند، بنابراین اگر مثلاً نیت چهار رکعت نماز بکند، اما معین نکند که نماز ظهر یا عصر است، نماز او باطل است.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif انسان باید نماز را به قصد اطاعت از فرمان خداوند عالم به جا آورد، بنابراین اگر برای ریا یعنی تظاهر به دینداری و امثال آن نماز بخواند نماز باطل است، و به طور کلی اگر همه‌ی نماز یا بخشی از آن را به خاطر غیر خدا به جا آورد نماز او باطل است.

۲. عدول از نیت :

https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif مواردی که عدول واجب است
الف) از نماز عصر به نماز ظهر، قبل از وقت مخصوص عصر در صورتی که در بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است.
ب) از نماز عشا به نماز مغرب، قبل از وقت مخصوص عشا اگر در بین نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد.
ج) اگر دو نماز قضایی که در ادای آنها ترتیب معتبر است (مثل نماز قضای ظهر و عصر) بر عهده‌ی او باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif مواردی که عدول مستحب است
الف) از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود.
ب) از نماز واجب به مستحب برای درک ثواب نماز جماعت.
ج) از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره‌ی جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره‌ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است. مستحب است این شخص، از نماز واجب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سوره‌ی جمعه به جا آورد.

* ۲. تکبیره الاحرام

۱. معنای تکبیره الاحرام و حکم آن

تکبیرة الاحرام در نماز واجب است و منظور از آن گفتن «اَللهُ اَکْبَرُ» در آغاز نماز است.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif نگفتن تکبیرة الاحرام در اول نماز چه عمداً و چه سهواً موجب باطل بودن نماز است. همچنین اگر پس از آن که آن را در اول نماز به طور صحیح ادا کرد بار دیگر با فاصله یا بدون فاصله با همان نیت «اللهُ اَکْبَرُ» بگوید نماز باطل است، و فرقی نیست میان این که زیاد گویی عمدی باشد یا سهوی.

۲. واجبات تکبیره الاحرام :

۱. تکبیرة الاحرام را باید طوری بخواند که تلفظ به آن محسوب شود، و نشانه‌ی آن این است که خودش بتواند آنچه را می‌خواند و بر زبان جاری می‌کند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست – بشنود.
۲. تکبیرة الاحرام را باید به عربی صحیح بگوید، و اگر ترجمه‌ی فارسی آن را بگوید یا آن را به عربی غلط بگوید – مثلاً های الله را با فتحه بگوید و یا امثال آن – صحیح نیست.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر نمازگزار کیفیت صحیح تلفظ تکبیرة الاحرام را نمی‌داند واجب است یاد بگیرد، و اگر قادر به یادگیری نیست و نمیتواند آن را با تلقین دیگری به صورت حرف حرف با مراعات موالات عرفی بگوید باید ترجمه آن را بگوید.
۳. هنگام تکبیرة الاحرام باید بدن آرام و مستقر باشد، پس اگر عمداً و از روی اختیار، تکبیرة الاحرام را در حالی بگوید که بدنش حرکت دارد، باطل است.

۳. شک در تکبیرة الاحرام :

https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif اصل تکبیر (یعنی شک دارد که تکبیرة الاحرام گفته یا نه):
الف) به اذکار قرائت مشغول شده: به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد.
ب) به اذکار قرائت مشغول نشده: باید تکبیر را بگوید.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif صحت تکبیر (یعنی پس از گفتن تکبیرة‌الاحرام شک دارد صحیح گفته یا نه) : باید به شک خود اعتنا نکند.

* ۳. قیام (ایستاده بودن)

۱. اقسام قیام واجب :

https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif رکن
الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام.
ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع).
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif غیر رکن
الف) قیام هنگام قرائت.
ب) قیام بعد از رکوع.
۱. کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است.
۲. ایستاده بودن در حال تکبیرة‌الاحرام و نیز پس از اتمام قرائت و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل می‌شود.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است.
۲. واجبات قیام : نمازگزار در حال قیام باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند.

۳. بعضی ازمستحبات قیام :

۱. بدن را راست نگهدارد.
۲. شانه‌ها را پایین بیندازد.
۳. دستها را روی رانها بگذارد.
۴. انگشتها را به هم بچسباند.
۵. جای سجده را نگاه کند.
۶. سنگینی بدن را به طور مساوی روی دو پا بیندازد.
۷. با خضوع و خشوع باشد.
۸. پاها را پس و پیش نگذارد.

۴. احکام قیام :

۱. کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر می‌تواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفه‌ی او نماز ایستاده است.
۲. کسی که قادر بر نماز نشسته نیست، باید خوابیده نماز بخواند، و بنابر احتیاط واجب باید اگر می‌تواند به پهلوی راست بخوابد و صورت و بدن او رو به قبله باشد، وگرنه به پهلوی چپ بخوابد، واگر این گونه هم نمی‌تواند، به پشت بخوابد به طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد.
۳. کسی که نشسته نماز می‌خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود.
۴. کسی که که خوابیده نماز می‌خواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که می‌تواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز می‌خواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند.
۵. کسی که می‌تواند ایستاده نماز بخواند اگر بترسد که به واسطه‌ی ایستادن، بیماری یا ضرر دیگری به او برسد، می‌تواند نشسته نماز بخواند، و اگر در نماز نشسته نیز همین ترس باشد می‌تواند خوابیده نماز بخواند
۶. کسی که احتمال می‌دهد در آخر وقت بتواند نماز خود را ایستاده بخواند، بنابر احتیاط (واجب) باید تا آن هنگام صبر کند، ولی اگر در اول وقت به خاطر عذری نماز خود را نشسته خواند و سپس تا آخر وقت عذر او بر طرف نشد نمازی که خوانده صحیح است و اعاده لازم نیست.
۷. اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند.

* ۴. قرائت

۱. اجزای قرائت :

https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif در رکعت‌اول و دوم نمازهای واجب یومیه: حمد و بنابر احتیاط واجب یک سوره‌ی کامل.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-rect-1-n.gif در رکعت سوم و چهارم نمازهای واجب یومیه: حمد تنها یا یک مرتبه تسبیحات اربعه و بنابر احتیاط مستحب سه مرتبه.
۱. در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، باید بعد از تکبیرة الاحرام سوره‌ی حمد و بعد از آن بنابر احتیاط واجب یک سوره‌ی کامل از قرآن مجید را قرائت کند، و خواندن یک یا چند آیه کافی نیست.
۲. در رکعت سوم و چهارم نمازها، مخیّر است که حمد تنها (بدون سوره) بخواند یا تسبیحات اربعه یعنی «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ» بگوید.

۲. احکام قرائت در رکعت اول و دوم :

۱. سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح».
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر کسی بر اثر جهل به مسأله، در نمازهای خود سوره‌ی فیل یا انشراح را به تنهایی خوانده است، در صورتی که در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد نمازهای گذشته‌ی او محکوم به صحت است.
۲. در نمازهای واجب یومیه بعد از قرائت حمد و یک سوره‌ی کامل، قرائت بعضی از آیات به قصد قرآن اشکال ندارد.
۳. اگر وقت نماز تنگ باشد یا بترسد که اگر سوره را بخواند دزد یا درنده یا چیز دیگر به او صدمه می‌زند نباید سوره بخواند.
۴. اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد بخواند و قبل از رفتن به رکوع متوجه اشتباه خود شود، باید بعد از حمد دوباره سوره را بخواند، واگر در اثنای خواندن سوره متوجه شود باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد، سوره را از اول بخواند.
۵. اگر حمد و سوره یا یکی از آنها را فراموش کند و بعد از رسیدن به رکوع بفهمد، نمازش صحیح است.
۶. اگر پیش از رفتن به رکوع بفهمد که حمد و سوره یا فقط سوره را نخوانده باید آن را بخواند و به رکوع رود، و اگر بفهمد فقط حمد را نخوانده باید آن را و پس از آن دوباره سوره را بخواند، و نیز اگر خم شده و پیش از رسیدن به حد رکوع بفهمد که حمد یا سوره یا هر دو را نخوانده باید بایستد و به همین دستور عمل کند.
۷. در نماز واجب، خواندن سوره‌های سجده جایز نیست و اگر عمداً یا سهواً یکی از آن سوره‌ها را بخواند تا به آیه‌ی سجده برسد باید بنابر احتیاط واجب سجده‌ی تلاوت را به جا آورد و بر خیزد و اگر سوره، تمام نشده آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند، و اگر قبل از رسیدن به آیه‌ی سجده ملتفت شد احتیاط واجب آن است که سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و سپس نماز را اعاده نماید.
۸. اگر در اثنای نماز، آیه‌ی سجده را بشنود، نمازش صحیح است و باید پس از شنیدن آیه‌ی سجده، به جای سجده کردن، اشاره به سجده کند.
۹. اگر بعد از حمد شروع به خواندن سوره‌ی «قل هو الله احد» یا سوره‌ی «قل یا ایها الکافرون» کند، نمی‌تواند آن را رها کند و سوره‌ی دیگر بخواند، ولی در نماز جمعه اگر از روی فراموشی به جای سوره‌ی جمعه و منافقین یکی از آن دو سوره را بخواند می‌تواند آن را رها کند و سوره‌ی جمعه و منافقین را بخواند.
۱۰. اگر در نماز غیر از سوره‌ی «قل هو الله احد» و «قل یا ایها الکافرون» سوره‌ی دیگر را بخواند تا وقتی بیش از نصف سوره را نخوانده است می‌تواند آن را رها کند و سوره‌‌ی دیگر بخواند.
۱۱. اگر مقداری از سوره‌یی را که مشغول خواندن آن است فراموشی کند یا به خاطر تنگی وقت یا جهت دیگری به ناچار نتواند آن را تمام کند باید آن سوره را رها کند و سوره‌ی دیگری بخواند، و در این صورت فرق نیست میان آن که از نصف گذشته یا نگذشته باشد، و یا سوره‌یی که به خواندن آن مشغول است «قل هو الله» و «قل یا ایها الکافرون» یا غیر از آنها باشد.
۱۲. در نمازهای مستحبی، خواندن سوره لازم نیست، اگر چه آن نماز به واسطه‌ی نذر کردن واجب شده باشد، ولی در بعضی نمازهای مستحبی که سوره‌ی مخصوص در آن وارد شده، مثل نماز برای والدین، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد باید همان سوره را بخواند.

۳. احکام قرائت در رکعت سوم و چهارم :

۱. یک‌بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کافی است، هرچند احتیاط (مستحب) این است که سه مرتبه گفته شود.
۲. کسی که نمی‌داند تسبیحات اربعه را سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چیزی بر او واجب نیست، ولی تا به رکوع نرفته می‌تواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبیحات را تکرار نماید تا یقین کند آن را سه مرتبه گفته است.
۳. کسی که عادت دارد در رکعت سوم و چهارم تسبیحات بخواند، اگر تصمیم گرفت حمد بخواند، ولی به خاطر غافل شدن از این تصمیم، بر طبق عادت خود به خواندن تسبیحات مشغول شود نمازش صحیح است، و همینطور اگر عادت به خواندن حمد دارد و تصمیم می‌گیرد تسبیحات بخواند.
۴. اگر شخصی هنگام نماز بر اثر غفلت در رکعت سوم یا چهارم حمد و سوره بخواند و بعد از نماز متوجه شود نمازش صحیح است و نیاز به اعاده ندارد.
۵. اگر نمازگزار در حالی که ایستاده است شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده، باید حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی اگر در هنگام گفتن استغفار مستحب، شک کند آیا تسبیحات خوانده یا نه لازم نیست آن را بخواند.
۶. اگر در رکوع رکعت سوم و چهارم شک کند که حمد یا تسبیحات خوانده یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند، ولی اگر در هنگام رفتن به رکوع در حالی که هنوز به حد رکوع نرسیده است شک کند، بنابر احتیاط واجب باید برگردد و حمد یا تسبیحات بخواند.

۴. جهر و اخفات (بلند و آهسته خواندن) در قرائت:

الف) حمد و سوره در رکعت اول و دوم
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif نماز صبح ‌و مغرب‌و عشا
نمازگزار مرد است: باید بلند بخواند.
نمازگزار زن است: می‌تواند بلند یا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم صدایش را می‌شنود بهتر است آهسته بخواند.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif نماز ظهر و عصر: باید آهسته بخواند غیر از «بسم الله»، چه نمازگزار مرد باشد و چه زن.
ب) تسبیحات اربعه یا حمد تنها در رکعت سوم و چهارم: باید آهسته بخواند، چه نمازگزار مرد باشد و چه زن، ولی در صورتی که حمد بخواند می‌تواند در نماز فرادی «بسم الله الرحمن الرحیم» را بلند بگوید، اگر چه احتیاط در آن است که «بسم الله» را هم آهسته بگوید و در نماز جماعت این احتیاط، واجب است.
۱. واجب است مردان حمد و سوره‌ی نماز صبح و مغرب و عشا را بلند، و حمد و سوره‌ی نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و زنان نیز باید حمد و سوره‌ی نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، اما حمد و سوره‌ی نماز صبح و مغرب و عشا را می‌توانند بلند یا آهسته بخوانند‌، ولی اگر نامحرم صدای آنها را بشنود بهتر است آهسته بخوانند.
۲. بر مرد و زن واجب است که در رکعت سوم و چهارم نمازها، تسبیحات یا حمد را آهسته بخواند، ولی در صورتی که حمد بخواند می‌تواند در نماز فرادی «بسم الله الرحمن الرحیم» را در آن بلند بگوید، اگر چه احتیاط در آن است که «بسم الله» را هم آهسته بگوید، و در نماز جماعت این احتیاط، واجب است.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif وجوب بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح، و وجوب آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است، همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم یا چهارم است، ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه، مکلف بین آهسته یا بلند خواندن مخیّر است.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif در وجوب جهر و اخفات در نمازهای واجب فرقی بین نماز ادا و قضا وجود ندارد، هرچند نماز قضا، احتیاطی باشد.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif ملاک اخفات (آهسته خواندن) عدم وجود جوهر صدا نیست، بلکه ملاک، آشکار نکردن آن است. در مقابل، ملاک جهر (بلند خواندن) آشکار کردن جوهر صدا است.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر درجایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد نماز صحیح است، و اگر در اثنای خواندن حمد و سوره ملتفت شود که اشتباه کرده، لازم نیست مقداری را که بر خلاف دستور، بلند یا آهسته خوانده دوباره بخواند.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر کسی در خواندن حمد و سوره، بیشتر از معمول صدا را بلند کند، مثل آن که آنها را با فریاد بخواند، نمازش باطل است.

۵. واجبات قرائت :

الف) در قرائت ، واجب است که کلمات، تلفظ شوند به طوری که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی یعنی گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ آنها که عنوان قرائت بر آن صدق نمی‌کند کافی نیست. نشانه‌ی صدق قرائت این است که خودش بتواند آنچه رامی‌خواند و بر زبان جاری می‌کند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست- بشنود.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif کسی که بر اثر ابتلا به بیماری لالی قادر به تکلم نیست، ولی حواس سالمی دارد، اگر نمازش را با اشاره بخواند صحیح و مجزی است.
ب) واجب است که قرائت، صحیح و بدون غلط باشد و کسی که به هیچ قسم نمی‌تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که می‌تواند بخواند، و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد.
توجه :
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif کسی که حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی‌داند و می‌تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد، و اگر وقت تنگ است بنابر احتیاط واجب در صورتی که ممکن باشد باید نمازش را به جماعت بخواند.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif ملاک صحت قرائت ، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان) آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif در قرائت ، رعایت محسنات تجوید لازم نیست.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر یکی از کلمات حمد و سوره را نداند، یا عمداً آن را نگوید، یا عمداً به جای حرفی حرف دیگر بگوید، ‌مثلاً به جای «ض» «ز» بگوید، یا زیر و زبر کلمات را تغییر دهد یا تشدید را نگوید، نماز او باطل است.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif کسی که در قرائت حمد و سوره و یا در اعراب و حرکات کلمات نماز اشتباه می‌کرده است، مثلاً کلمه‌ی «یُولَدْ» را به جای فتح لام به کسر لام می‌خوانده، اگر عامد یا جاهل مقصر (قادر بر یادگیری) بوده بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است، و الا نماز صحیح است. البته اگر نمازهای گذشته را با اعتقاد به صحت، به صورت مذکور خوانده باشد محکوم به صحت است و اعاده و قضا ندارد.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif «مَالِکِِ» در آیه‌ی شریفه‌ی «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» «مَلِکِ» هم قرائت شده، و قرائت به هر دو صورت در نماز از باب احتیاط اشکال ندارد.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif در قرائت نماز لازم نیست که اگر آیه‌یی را به آیه‌ی بعدی وصل کرد، حرکت آخر آیه را ظاهر کند، مثلاً اگر بگوید: «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» و نون آخر آیه را ساکن کند و بلافاصله بگوید: «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعینُ» اشکال ندارد. این کار را «وصل به سکون» می‌نامند، و همینطور است در مورد کلماتی که آیه از آنها تشکیل شده است، اگر چه در مورد اخیر احتیاط (مستحب) آن است که وصل به سکون نکند.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif هرگاه نمازگزار هنگام خواندن «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» آن را بدون عطف فوری، با وقف بخواند و سپس «وَ لاَ الضَّالِّینَ» را قرائت نماید، در صورتی که وقف و فاصله به مقداری باشد که به وحدت جمله ضرر نزند اشکال ندارد.
https://cdn.kdarsi.ir/media/2022/02/classnovin.ir-breadcrump.gif اگر پس از آن که آیه‌یی را تمام کرد شک کند که آن را درست خوانده یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند، و همینطور است اگر جمله‌یی از آیه را تمام کرد و پس از آن شک در درست خواندن آن کرد، ‌مثل این که پس از «اِیَّاکَ نَعْبُدُ» شک کرد که آیا آن را درست ادا کرده است یا نه. البته در همه‌ی این صورتها اگر آنچه را که در صحیح ادا کردن آن شک دارد، احتیاطاً دوباره بخواند اشکال ندارد.
ج) هنگام قرائت حمد و سوره یا تسبیحات، بدن باید آرام و مستقر باشد، و در صورتی که بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند.

۶. آداب قرائت :

الف) بخشی‌از مستحبات قرائت
۱. در رکعت اول پیش از حمد بگوید: «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ».
۲. در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرِّحِیمِ» را بلند بگوید.
۳. حمد و سوره را شمرده بخواند.
۴. در آخر هر آیه وقف کند یعنی آن را به آیه‌ی بعد متصل نکند.
۵. در حال خواندن حمد و سوره به معانی آیات توجه داشته باشد.
۶. پس از قرائت سوره‌ی حمد، چه در جماعت و چه در فرادی، و چه امام باشد یا ماموم بگوید: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ».
۷. پس از سوره‌ی «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ» یک یا دو یا سه مرتبه بگوید: «کَذلِکَ اللهُ رَبِّی».
۸. پس از قرائت حمد و نیز بعد از سوره، لحظه‌یی مکث کند و سپس به ادامه‌ی نماز بپردازد.
۹. در رکعت سوم و چهارم بعد از تسبیحات، استغفار کند، مثلاً بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» یا بگوید: «اَللّهُمَّ اغْفِرْلِی».
ب) بخشی از مکروهات قرائت
۱. نخواندن سوره‌ی «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ» در هیچیک از نمازهای یک شبانه روز، مکروه است.
۲. تکرار یک سوره در دو رکعت نماز، مکروه است، مگر سوره‌ی «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ».

 

مطالب مرتبط

  1. به نظر شما برگزاری نماز به صورت جماعت چه فایده های دیگری می تواند داشته باشد
  2. جواب فعالیت درس 3 پیام آسمانی هفتم
  3. جواب فعالیت درس 5 پیام آسمانی هفتم
  4. جواب فعالیت درس 6 پیام آسمانی هفتم
  5. جواب فعالیت درس 7 پیام آسمانی هفتم
  6. سوالات درس 1 پیام هفتم با جواب
  7. سوالات درس 4 پیام هفتم با جواب
  8. سوالات درس 5 پیام هفتم با جواب
  9. سوالات درس 7 پیام هفتم با جواب
  10. زمین چه چیز هایی را پاک میکند؟
پست قبلی

جواب فعالیت های درس 8 مطالعات پنجم ابتدایی

پست‌ بعدی

روش های جهت یابی دفاعی نهم

مرتبط پست ها

واجبات غیر رکن نماز هدیه هفتم
پایه هفتم

واجبات غیر رکن نماز هدیه هفتم

9 اسفند 1400
پایه هفتم

به نظر شما برگزاری نماز به صورت جماعت چه فایده های دیگری می تواند داشته باشد

27 بهمن 1400
پرسش و پاسخ

قیام در نماز چیست؟

11 بهمن 1400
پایه هفتم

زمین چه چیز هایی را پاک میکند؟

9 بهمن 1400
پایه هفتم

سوالات درس 7 پیام هفتم با جواب

24 دی 1400
پایه هفتم

سوالات درس 6 پیام هفتم با جواب

24 دی 1400
پست‌ بعدی
روش های جهت یابی دفاعی نهم

روش های جهت یابی دفاعی نهم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در فروشگاه

جستجو در مطالب آموزشی

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

سبد خرید

محصولات

  • جزوه جغرافیا دوازدهم انسانی ویژه شب امتحان نهایی ۱۴۰۴ تومان9,900
  • سوالات طبقه بندی شده نهایی شیمی دوازدهم به تفکیک فصل از 97 تا 1403 تومان29,000
  • سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) تومان19,000
  • سوالات نهایی زیست دوازدهم به تفکیک فصل سوالات نهایی زیست دوازدهم به تفکیک فصل از 98 تا 1403 تومان19,000
  • Placeholder حل نمونه سوال علوم نهم نوبت دوم تومان15,000

آخرین مطالب

  • سوالات عربی نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم زنجان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی شیمی دوازدهم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی جغرافیا دوازدهم انسانی ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم البرز نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم شهرستانهای تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم مازندران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم اصفهان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم اردبیل نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم گلستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم آذربایجان شرقی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی گسسته دوازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم زنجان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم فارس نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم گیلان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم قم نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم لرستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی شیمی یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی جامعه شناسی یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم مازندران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات قرآن نهم گلستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات قرآن نهم لرستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم شهرستان های تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم اردبیل نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم اصفهان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی زیست دوازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی فیزیک یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم البرز نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان رضوی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم فارس نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم قم نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم آذربایجان شرقی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم گیلان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب

درباره ما

سایت (کمک درسی) محلی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان می باشد.
نمونه سوال امتحانی ، آزمون آنلاین ، کلاس آنلاین ، درسنامه آموزشی ، مدرسه یاب و معلم خصوصی برای تمام پایه ها (از اول ابتدایی تا کنکور) .

تماس با ما

بقیه دانش آموزان می خوانند

چهارم ابتدایی

ریاضی چهارم صفحه ۱۰۲ با جواب کامل

25 بهمن 1401
پایه نهم

گام به گام فصل 2 علوم نهم + جواب فعالیت ها

18 دی 1400
خبر جدید

سوالات درس 4 علوم ششم سفر به اعماق زمین با جواب

31 فروردین 1401
پایه دوازدهم

جواب صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ ریاضی دوازدهم تجربی (تمرین و کاردرکلاس)

13 بهمن 1403
پایه دهم

نمونه سوال فیزیک دهم ریاضی نوبت دوم

9 خرداد 1401
چهارم ابتدایی

نگارش چهارم دبستان صفحه 63 ، 64 و 65

8 دی 1401
پایه دوازدهم

پاسخنامه فیزیک دوازدهم تجربی امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۳

1 خرداد 1404
پایه نهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم از چه کتاب هایی است

20 اسفند 1403
پرسش و پاسخ

هریک از ضلع های مثلث را چه میگویند؟

28 دی 1401
پایه نهم

معنی شعر آینه چون نقش تو بنمود راست

23 آبان 1401
چهارم ابتدایی

دانلود گام به گام ریاضی چهارم (رایگان PDF)

24 دی 1400
پایه ششم

تحقیق درباره آهن زنگ نزن کلاس ششم

30 مهر 1403
پایه نهم

سوالات مطالعات نهم فارس نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب

18 خرداد 1404
پرسش و پاسخ

آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد چیست؟

8 دی 1401

© 2022 کلاس نوین - تمامی حقوق مادی و معنوی برای classnovin.ir محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟ ثبت نام

ایجاد حساب جدید!

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

همه فیلدها الزامی است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم
  • ورود
  • ثبت نام
  • سبد خريد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم