جواب درس چهاردهم مطالعات پنجم
گام به گام مطالعات پنجم ابتدایی درس 14
نام درس : زندگی در نواحی مختلف جهان | موضوع : گام به گام | پنجم ابتدایی
گام به گام مطالعات پنجم ابتدایی درس 14
گام به گام مطالعات پنجم دبستان / درس چهاردهم :: زندگی در نواحی مختلف جهان
فعالیت صفحه 73 مطالعات پنجم
1 – به نقشه توجه کنید و نام قارهها را بنویسید.
پاسخ : آسیا، آفریقا، اروپا، استرالیا، آمریکا
2 – نام اقیانوسهای جهان را بنویسید.
پاسخ : اقیانوس آرام، هند، منجمد جنوبی، منجمد شمالی، اطلس
3 – روی یک کره جغرافیایی
الف) کشور ایران و همسایههایش را پیدا کنید و بگویید در کدام قاره قرار دارند.
پاسخ : آسیا
ب) از هر قاره دو کشور نام ببرید.
پاسخ : آسیا: چین، کره / اروپا: آلمان، انگلستان / آفریقا: آفریقای جنوبی، کنیا / استرالیا: استرالیا، نیوزلند / آمریکا: کوبا، آرژانتین
4 – چرا نام اقیانوس آرام دو بار روی نقشه نوشته شده است؟ آیا دو اقیانوس آرام وجود دارد؟
پاسخ : خیر، به دلیل بزرگی آن (قسمتی در نیم کره شرقی و قسمتی در نیم کره غربی) نام آن را دوبار می نویسند
فعالیت صفحه 77 مطالعات پنجم
1 ـ متن صفحهی قبل را بخوانید و کاربرگه ی شماره ی 12 را انجام دهید.
جواب به کار ببندیم صفحه 78 مطالعات پنجم
1 – ساعت آفتابی بسازیم.
در حیاط مدرسه مقوای سفیدی را در جای مناسب قرار دهید. در وسط مقوّا یک چوب حدود ۳۰ سانتیمتر در زمین فرو کنید (چوب بر مقوا عمود باشد). در طول یک روز از ساعت 8 صبح الی 2 بعد از ظهر رأس هر ساعت نوک سایهٔ چوب را روی مقوّا علامت بزنید و عدد همان ساعت را در کنار علامت بنویسید. (8، 9، 10، 11، 12، 13، 14 و…)
الف) طول سایه چوب در زمان های مختلف چه تغییری کرد؟
پاسخ : در زمان های مختلف سایه های کوچک و بزرگ ایجاد می کند.
ب) در کدام ساعت طول سایه چوب به کم ترین میزان رسید؟
پاسخ : وسط ظهر زمانی که مستقیم می تابد.
ج) از جابجا شدن سایه به چه نکته ای درباره وضعیت زمین و خورشید پی میبریم؟
پاسخ : نتیجه میگیریم زمین به دور خورشید می چرخد.
د) آیا در یک روز آفتابی در مدرسه بدون توجّه به ساعت مچی یا دیواری، با مراجعه به این مقوا میتوانید بگویید ساعت چند است؟
پاسخ : بله
پس شما یک ساعت آفتابی ساخته اید.
2 – من زمینم را دوست دارم.
ما بچه ها اهل هر کشوری که باشیم، روی سیّاره زمین زندگی می کنیم.
پس سیّاره زمین خانه همه ماست.
امروزه سیّاره ما با خطرهایی روبهروست؛ برای مثال، افزایش زبالهها، آلودگی هوا، آلودگی دریاها، کمبود آب، مصرف بیش از حدّ منابع و از بین رفتن گونههای گیاهی و جانوری.
اگر هر کدام از ما نسبت به محیط زندگی خود مسئول باشیم، فکر کنیم و کارهایی انجام بدهیم که به محیط زیست کمتر آسیب برسد، به حفظ سیّاره مان، زمین، کمک کرده ایم.
در درس چهارم، یک گروه محیط زیستی تشکیل دادید. اکنون با همفکری اعضای آن گروه، یک یا چند پیشنهاد برای حفظ محیط زیست خود بدهید.
پاسخ :
- حفاظت از محیط زیست در سفر
- به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های پارچه ای استفاده کنید
- استفاده از ظروف زیست تخریب پذیر و قابل استفاده مجدد
- جمع آوری زباله
- تفکیک زباله
- اسراف نکنید
- حفظ نظافت و صرفه جویی در مصرف آب
- حفظ سکوت و آرامش در طبیعت
- حفاظت از پوشش گیاهی و درختان
- استفاده از حمل و نقل عمومی
- سبک سفر
- از اقامتگاه ها و هتل های سبز دیدن کنید
- دفن زباله های مواد غذایی.