• صفحه نخست
  • تماس با ما
  • ورود
  • ثبت نام
چهارشنبه 24 اردیبهشت 1404
کمک درسی
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
کمک درسی

خانه » پایه نهم » کدام یک از موارد زیر از ابزار ها و سلاح های جنگ نرم نیست؟

کدام یک از موارد زیر از ابزار ها و سلاح های جنگ نرم نیست؟

توسط معلم
3 اسفند 1400
0
4.1/5 - (8 امتیاز)

جواب این سوال : تحریم اقتصادی، حملۀ نظامی، بمب‌گذاری و ترور شخصیت‌ها

فهرست محتوا
  1. * جنگ نرم
  2. * تعریف جنگ نرم
  3. * لایل استفاده از جنگ نرم
  4. * تفاوت‏ های جنگ نرم و جنگ سخت
  5. * اهداف جنگ نرم
  6. * ابزارهای جنگ نرم
  7. * چه افراد و تشكل‏هایی هدف جنگ نرم هستند؟
  8. * تاكتیک‏ های جنگ نرم
  9. * اصول و روش‏های مقابله با جنگ نرم
  10. * برخی راه‏ های مقابله با جنگ نرم
  11. مطالب مرتبط

با فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی و پایان جنگ سرد کارشناسان بخش جنگ در ایالات متحده با استفاده از تجارب دو جنگ جهانی و دوران جنگ سرد دریافتند که می شود با هزینه کمتر و بدون دخالت مستقیم در سایر کشورها به اهداف سیاسی، اقتصادی و… دست یافت که در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم شهرت یافت.

* جنگ نرم

این نوع جنگ از فروپاشی شوروی شروع و تاکنون ادامه داشته و متکی بر تهدیدات نرم و قدرت نرم فرهنگی و اجتماعی است. آمریکایی ها با استفده از این نوع جنگ تاکنون موفق به تغییر چندین رژیم سیاسی در کشورهای مورد نظر شدند. انقلاب های رنگی که در چندین کشور بلوک شرق و شوروی سابق رخ داد،در واقع نمونه ای از جنگ نرم است. آمریکایی ها با استفاده از قدرت نرم موفق به تغییر رژیم های سیاسی در کشورهایی چون لهستان، گرجستان، چک اسلواکی، قرقیزستان، اکراین و تاجیکستان گردید. در تمامی این دگرگونی های سیاسی بدون استفاده از ابزار خشونت و صرفا با تکیه بر قدرت نرم و ابزار رسانه، با تغییر در ارزش ها و الگوهای رفتاری از رژیم های سیاسی حاکم مشروعیت‏زدایی گردید و از طریق جنبش‏ های مردمی و ایجاد بی ثباتی سیاسی، قدرت سیاسی جابه جا شد.
جنگ نرم در قالب‏های مختلف مثل: انقلاب مخملی، انقلاب های رنگی (انقلاب نارنجی و…)، عملیات روانی ، جنگ رسانه‏ ای، با استفاده از ابزار رسانه‏ ای (رادیو، تلویزیون، روزنامه و امثال آن) و … توانست نظام سیاسی بعضی از کشورها ـ مانند اوکراین و گرجستان ـ را تغییر دهد.

* تعریف جنگ نرم

مفهوم جنگ نرم (Soft Warfare) در مقابل جنگ سخت (Warfare Hard) است و تعریف واحدی كه مورد پذیرش همگان باشد ندارد.

«جان كالینز» تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریكا، جنگ نرم را عبارت از “استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فكری دشمن با توسل به شیوه هایی كه موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود”، می داند.
ارتش ایالات متحده آمریکا در آیین رزمی خود آن را بدین صورت تعریف نموده است: “جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است كه منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروههای دوست است به نحوی كه برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد”.با عنایت به تعاریف فوق، معروفترین تعریف را به جوزف نای، پژوهشگر برجسته آمریكایی در حوزه “قدرت نرم” نسبت می دهند. وی در سال1990 میلادی در مجله “سیاست خارجی” شماره 80 ، قدرت نرم را “توانایی شكل دهی ترجیحات دیگران” تعریف كرد. تعریفی كه قبل از وی «پروفسور حمید مولانا» در سال 1986 در كتاب “اطلاعات و ارتباطات جهانی؛ مرزهای نو در روابط بین الملل” به آن اشاره كرده بود. با این وجود مهمترین كتاب در حوزه جنگ نرم را جوزف نای در سال2004 ، تحت عنوان “قدرت نرم؛ ابزاری برای موفقیت در سیاست جهانی” منتشر نمود.

بنابراین جنگ نرم را می توان هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای كه جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شكست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و… از اشكال جنگ نرم است .

به عبارت دیگر جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی می باشد. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی استفاده می شود و در علوم سیاسی می توان به واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیراً به واژه انقلاب رنگین اشاره كرد.در تمامی اصطلاحات بالا هدف مشترك تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی است.

در یك تعریف كامل تر می توان گفت، جنگ نرم یك اقدام پیچیده و پنهان متشكل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در كشورهای هدف است

* لایل استفاده از جنگ نرم

انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریه‏پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policy در سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند؛ تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیرگذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند.

براین اساس آمریکا می توانست بجای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند. پس از فروپاشی شوروی جوزف نای مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و بویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود.

در مقاله مذکور جوزف نای دیدگاه خود را درباره ایجاد تغییرات از طریق به کارگیری دیپلماسی عمومی در کنار بکارگیری قدرت نرم در میان نخبگان جامعه هدف مطرح کرد. بعدها نظرات او تکمیل تر شد و به عنوان دستورالعمل سیاست خارجی آمریکا تحت عنوان بکارگیری «قدرت هوشمند» Smart power به مورد اجرا گذارده شد. براساس این نظریه آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و قدرت هوشمند به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک می کند. این دیدگاه با دستورالعمل های اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر دکتر «جین شارپ» تهیه شد، در سطح رسانه های گروهی به مفهوم «انقلاب نرم» معروف شد.

بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد.

جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و اراده ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند، فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن باشد. جوزف نای قدرت نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین جنگ نرم از یکسو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد ( و از سوی دیگر نشان دهنده ، تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد.

* تفاوت‏ های جنگ نرم و جنگ سخت

1 – حوزه تهدید نرم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، در حالی كه حوزه‌ تهدید سخت امنیتی و نظامی می‌باشد؛

2 – تهدیدهای نرم پیچده و محصول پردازش ذهنی نخبگان و بنابراین اندازه‌گیری آن مشكل است، در حالی كه تهدیدهای سخت؛ عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با ارائه برخی از معیارها اندازه‌گیری كرد؛

3 – روش اعمال تهدیدهای سخت، استفاده از زور و اجبار است، در حالی كه در نرم ، از روش القاء و اقناع بهره‌گیری می‌شود. و تصرف و اشغال سرزمین است در حالی كه در تهدید نرم ، هدف تاثیر‌گذاری بر انتخاب‌ها، فرآیند تصمیم‌گیری و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویت‌های فرهنگی است؛

4 – مفهوم امنیت در رویكردهای نرم شامل امنیت ارزش‌ها و هویت‌های اجتماعی می‌شود، در حالی كه این مفهوم در رویكردهای سخت به معنای نبود تهدید خارجی تلقی می‌گردد.

5 – تهدیدهای سخت، محسوس و همراه با واكنش برانگیختن است، در حالی كه تهدیدهای نرم به دلیل ماهیت غیر عینی و محسوس آن، اغلب فاقد عكس‌العمل است.

6 – مرجع امنیت در حوزه تهدیدهای سخت، به طور عمده دولت‌ها هستند، در حالی كه مرجع امنیت در تهدیدهای نرم محیط فروملی و فراملی (هویت‌های فروملی و جهانی) است؛

7 – كاربرد تهدید سخت در رویكرد امنیتی جدید عمدتاً مترادف با فروپاشی نظام‌های سیاسی- امنیتی مخالف یا معارض است، در حالی كه كاربرد تهدید نرم در رویكردهای امنیتی جدید علیه نظام‌های سیاسی مخالف یا معارض، مترادف با فرهنگ‌سازی و نهادسازی در چارچوب اندیشه و الگوهای رفتاری نظام‌های لیبرال و دموكراسی تلقی می‌شود.

جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف مختلفی دارد و قاعدتا هدف غایی هر دو آنها تغییر كامل نظام سیاسی یك كشور است كه البته با اهداف محدودتر هم انجام می گیرد. در حقیقت جنگ نرم و جنگ سخت یك هدف را دنبال می كنند و این وجه مشترك آنهاست، در هر صورت هدف اصلی این جنگ، اعمال فشار برای ایجاد تغییر در اصول و رفتار یك نظام و یا به طور خاص تغییر خود نظام است.

* اهداف جنگ نرم

1 – استحاله فرهنگی در جهت تأثیرگذاری شدید بر افكار عمومی جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و كنترل شده كه نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است.

2 – استحاله سیاسی به منظور ناكارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه نمایی اركان آن نظام.

3 – ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر، جنگ یا قدرت خارجی سركوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی اعتمادی و ناامنی روانی.

4 – اختلاف افكنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسی كشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی كشور.

5 – ترویج روحیه یاس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت های كشور.

6 – بی تفاوت كردن نسل جوان به مسائل مهم كشور.

7 – كاهش روحیه و كارآیی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه های مختلف نظامی و امنیتی.

8 – ایجاد اختلاف در سامانه های كنترلی و ارتباطی كشور هدف.

9 – تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراكنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب نامه ها و…

10 – تقویت نارضایتی های ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود به طوری كه در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه كشور را فراهم كند.

11 – تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع كشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز.

جنگ نرم به ابزارها و امکاناتی نیازدارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.

* ابزارهای جنگ نرم

جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام می گیرد. بنابراین تمامی ابزارهای حامل قدرت نرم را باید به عنوان ابزارهای جنگ نرم مورد توجه و شناسایی قرار داد. این ابزارها انتقال دهنده پیام ها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات با تنوع ابزاری برای انتقال پیام از یك نقطه به نقطه دیگر هستیم. رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون و مطبوعات، عرصه های هنر شامل سینما، تئاتر، نقاشی، گرافیك و موسیقی، انواع سازمان های مردم نهاد و شبكه های انسانی در زمره ابزار جنگ نرم به شمار می‏آیند.

با توجه به اینكه در جنگ نرم از ابزار مختلفی استفاده می شود می توان گفت كه به همان نسبت نیز گروه های مختلفی را مورد هدف و مبارزه قرار می دهد.

* چه افراد و تشكل‏هایی هدف جنگ نرم هستند؟

همه افراد جامعه می‏توانند بخش های مشخصی باشند كه مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته این موضوع وابسته به هدفی است كه بانی جنگ نرم آن را دنبال می كند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگی به هدف آنها دارد كه میان مدت است یا عمومی و با توجه به هدف اقشار را تحت نظر می گیرند اما در حالت كلی می توان گفت كه گروه های هدف در جنگ نرم، رهبران، نخبگان و توده های مردم هستند. نخبگان نیروهای میانی را تشكیل می دهند و می توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان یك حكومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدنی مانند رهبران احزاب و… هم با آشفتگی ذهنی خود، می توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند، وحشت ایجاد كنند و روحیه ملت را درهم بشكنند.

در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود گروه ها و اشخاص خاص و تأثیرگذار را مورد هدف قرار می دهند و از آن گروه یا فرد برای رسیدن به اهداف خود استفاده می كنند. مانند استفاده از قومیت های مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگی وعلمی.
با توجه به اینكه در جنگ نرم از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی استفاده می شود پوشش آن برای طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه ای می تواند توده های مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و به همین شكل در جنگ علمی نخبگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ های نرم وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند بلكه به دلیل اینكه در جنگ نرم ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه افراد بیشتری درگیر می شوند اما در جنگ سخت كه تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامی است تنها گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمی گیرند.

در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوعی مختلفی استفاده می شود.

* تاكتیک‏ های جنگ نرم

1 – برچسب زدن : بر اساس این تاكتیك، رسانه ها، واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل كرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می دهند.

2 – تلطیف و تنویر : از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با كلمه ای پر فضیلت) استفاده می شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق كنیم.

3 – انتقال : انتقال یعنی اینكه اقتدار، حرمت و منزلت امری مورد احترام به چیزی دیگر برای قابل قبول تر كردن آن منتقل شود.

4 . تصدیق : تصدیق یعنی اینكه شخصی كه مورد احترام یا منفور است بگوید فكر، برنامه یا محصول یا شخص معینی خوب یا بد است. تصدیق فنی رایج در تبلیغ، مبارزات سیاسی و انتخاباتی است.

5 – شایعه : شایعه در فضایی تولید می شود كه امكان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امكان پذیر نباشد.

6 – كلی‏ گویی : محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی كه از سوی رسانه های غربی مصادره و در جامعه منتشر می شود، مورد كنكاش قرار نمی گیرد. تولیدات رسانه های غربی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی، مملو از مفاهیمی مانند جهانی شدن، دموكراسی، آزادی، حقوق بشر و… است. اینها مفاهیمی هستند كه بدون تعریف و توجیه مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمینه ای مشخص بكار گرفته می‏شوند.

7 – دروغ بزرگ : این تاكتیك قدیمی كه هنوز هم مورد استفاده فراوان است، عمدتاً برای مرعوب كردن و فریب ذهن حریف مورد استفاده قرار می‏ گیرد.

8 – پاره حقیقت‏ گویی : گاهی خبر یا سخنی مطرح می شود كه از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است كه اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد.
9 – انسانیت‏ زدایی و اهریمن‏سازی : یكی از موثرترین شیوه های توجیه حمله به دشمن به هنگام جنگ (نرم و یا سخت)، «انسانیت‏زدایی» است. چه اینكه وقتی حریف از مرتبه انسانی خویش تنزیل یافت و در قامت اهریمنی در ذهن مخاطب ظاهر شد، می توان اقدامات خشونت آمیز علیه این دیو و اهریمن را توجیه كرد.

10 – ارائه پیشگویی‏ های فاجعه ‏آمیز : در این تاكتیك با استفاده از آمارهای ساختگی و سایر شیوه های جنگ روانی (از جمله كلی‏گویی، پاره حقیقت‏گویی، اهریمن‏سازی و …) به ارائه پیشگویی‏های مصیبت‏بار می‏پردازند كه بتوانند حساسیت مخاطب را نسبت به آن افزایش داده و بر اساس میل و هدف خویش افكار وی را هدایت نمایند.+

11 – قطره ‏چكانی : در تاكتیك قطره‏چكانی، اطلاعات و اخبار در زمان های گوناگون و به تعداد بسیار كم و به صورتی سریالی ولی نا منظم در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا مخاطب نسبت به پیام مربوطه حساس شده و در طول یك بازه زمانی آن را پذیرا باشد.
12 – حذف و سانسور : در این تاكتیك سعی می شود فضایی مناسب برای سایر تاكتیك های جنگ نرم به ویژه شایعه خلق شود تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. در این تاكتیك با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر به ایجاد سوال و مهمتر از آن ابهام می پردازند و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات گوناگون خلق می شود.

13 – جاذبه های جنسی : استفاده از غریزه‏ ی جنسی و نمادهای اروتیكال از تاكتیك‏های مهم مورد استفاده رسانه های غربی است به طوری كه می توان گفت اكثر قریب به اتفاق برنامه های رسانه های غربی از این جاذبه در جهت جذب مخاطبان خویش به ویژه جوانان كه فعالترین بخش جامعه هستند، بهره می‏گیرند.

14 – ماساژ پیام : در ماساژ پیام، از انواع تاكتیك های گوناگون (حذف، كلی گویی، پاره حقیقت گویی، زمان بندی، قطره چكانی و…) جنگ نرم استفاده می شود تا پیام بر اساس اهداف تعیین شده شكل گرفته و بتواند تصویر مورد انتظار را در ذهن مخاطب ایجاد كند. در واقع در این متد ، پیام با انواع تاكتیك ها ماساژ داده می شود كه از آن مفهوم و مقصودی خاص برآید.

15 – ایجاد تفرقه و تضاد : ازجمله اموری كه در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع می شود، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث عدم انسجام و یكپارچگی شده و رقیب را مشغول مشكلات درونی جامعه حامیان خود می كند و از این طریق از اقتدار و انرژی آن كاسته و قدرتش فرسوده شود.

16 – ترور شخصیت : در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ، ترور فیزیكی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانی كه نمی‏توان و یا نباید فردی مورد ترور فیزیكی قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه ای و انواع تاكتیك ها از جمله بزرگ نمایی، انسانیت‏زدایی و اهریمن سازی، پاره حقیقت گویی و… وی را ترور شخصیت می كنند و از این طریق باعث افزایش نفرت عمومی و كاهش محبوبیت وی می شوند. دشمنان انقلاب و نظام اسلامی نیز با استفاده از این تاكتیك و بهره گیری از ابزار طنز، كاریكاتور، شعر، كلیپ های كوتاه و… كه عموماً از طریق اینترنت و تلفن همراه ، پخش می شود به ترور شخصیت برخی افراد سیاسی و فرهنگی موجه و معتبر در نزد مردم می پردازند.

17 – تكرار : برای زنده نگه داشتن اثر یك پیام با تكرار زمان بندی شده، سعی می كنند این موضوع تا زمانی كه مورد نیاز هست زنده بماند. در این روش با تكرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند.

18 – توسل به ترس و ایجاد رعب : در این تاكتیك از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن، به منظور تضعیف روحیه و سست كردن اراده آنها استفاده می شود. متخصصان جنگ نرم، ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنین القاء می كنند كه خطرات و صدمه های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان ممكن كرده است و از این طریق، آینده ای مبهم و توام با مشكلات و مصائب برای افراد ترسیم می كنند.

19 – مبالغه : مبالغه یكی از روشهایی است كه با اغراق كردن و بزرگ نمایی یك موضوع، سعی در اثبات یك واقعیت دارد. كارشناسان جنگ روانی، از این فن در مواقع و وقایع خاص استفاده می كنند. غربی ها همواره با انعكاس مبالغه آمیز دستاوردهای تكنولوژیك خود و اغراق در ناكامی های كشورهای جهان اسلام سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در تقابل با تمدن غربی دارند.

20 – مغالطه : مغالطه شامل گزینش و استفاده از اظهارات درست یا نادرست، مشروح یا مغشوش و منطقی یا غیرمنطقی است، به این منظور كه بهترین یا بدترین مورد ممكن را برای یك فكر، برنامه ، شخص یا محصول ارائه داد. متخصصین جنگ نرم، مغالطه را با «تحریف» یكسان می دانند. این روش ، انتخاب استدلال ها یا شواهدی است كه یك نظر را تایید می كند و چشم پوشی از استدلال ها یا شواهدی كه آن نظر را تائید نمی كند

* اصول و روش‏های مقابله با جنگ نرم

اما چه کار کنیم تا بتوانیم با بهره‏گیری از ساز و کارهای مختلف از اعمال تهدیدات نرم پیشگیری کنیم و یا از دامنه اثرات اجتماعی فرهنگی و سیاسی آن ها را کاست و یا از میان برد.

برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگی‌های این نوع جنگ را آنالیز كرده و خوب بشناسیم و بدانیم كه جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوت‌هایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار می‌گیرد، جان انسان‌ها، تجهیزات، امكانات و بناهاست كه معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی كه مورد هدف قرار گرفته است، افكار عمومی علیه دشمن فعال می‌شود، در حالی كه در جنگ نرم آن چه هدف قرار می‌گیرد، افكار عمومی است.

برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته رسانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم و افكار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغ‌پردازی رسانه‌های خارجی، آگاه كنیم.

این دو مهم فقط با تقویت رسانه‌های خودی و تلاش برای بین‌المللی كردن این رسانه‌ها، میسر است. دیپلماسی رسانه‌ای در سیاست خارجی هر كشور به دو صورت تحقق می‌یابد؛ یكی مدیریت رسانه‌ها توسط سازمان‌های دیپلماتیك رسمی كشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستای سیاست‌های كلان كشورها.

هر ملتی و كشوری دارای منابع قدرت نرم است كه شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یك طرح جامع تبدیل به یك فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسه‏آفرینی‏ها» و «درجه بالای وفاداری ملت به حكومت» برشمریم.

* برخی راه‏ های مقابله با جنگ نرم

1. گسترش دامنه و شمول فعالیت‏های فرهنگی.

2. افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان.

3. ایجاد راه‏های مشروع برای ارضاء نیازهای مردم.

4. استفاده از دیپلماسی عمومی.

5. استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیت‏ها: اقلیت‏های جامعه اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری، مستعد مخالفت‏ورزی علیه نظام حاكم هستند و دشمنان فرامنطقه ای یكی از میدان های فعالیت خود را در كشورهایی كه دارای تنوع قومیت هاست، قرار می دهند. اما زمانی كه نظام مستقر با انجام راهبردهای مناسب در مناطق محروم و دور از مركز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه خصوصا طرح های اشتغال زا و به كارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند، می توانند آن احساس را كم كنند یا از میان بردارند.

6. عملیات روانی متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل كرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می كنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یكی از روش‏های مقابله باشد.

مطالب مرتبط

  1. جهت یابی به وسیله ستاره قطبی دفاعی نهم
  2. روش های جهت یابی دفاعی نهم
  3. جواب فعالیت های درس 3 آمادگی دفاعی نهم
پست قبلی

منابع تجدید پذیر را تعریف کنید؟ علوم هفتم

پست‌ بعدی

ساده ترین شکل اهرم چیست؟

مرتبط پست ها

پایه نهم

جواب فعالیت های درس 3 آمادگی دفاعی نهم

10 آبان 1401
روش های جهت یابی دفاعی نهم
پایه نهم

روش های جهت یابی دفاعی نهم

30 بهمن 1400
پایه نهم

جهت یابی به وسیله ستاره قطبی دفاعی نهم

29 بهمن 1400
پست‌ بعدی
ساده ترین شکل اهرم چیست؟

ساده ترین شکل اهرم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در فروشگاه

جستجو در مطالب آموزشی

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

سبد خرید

محصولات

  • سوالات نهایی درس به درس دینی دوازدهم انسانی سوالات نهایی درس به درس دینی دوازدهم انسانی سال های اخیر تومان19,000
  • سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) تومان19,000
  • سوالات درس به درس فلسفه دوازدهم انسانی سال های اخیر سوالات درس به درس فلسفه دوازدهم انسانی سال های اخیر تومان19,000
  • سوالات نهایی جامعه شناسی دوازدهم انسانی با جواب سوالات نهایی جامعه شناسی دوازدهم با جواب درس به درس تومان19,000
  • سوالات نهایی هویت اجتماعی درس به درس سال های اخیر سوالات نهایی هویت اجتماعی درس به درس سال های اخیر تومان19,000

آخرین مطالب

  • نمونه کارت ورود به جلسه امتحان نهایی ۱۴۰۴
  • سوالات نهایی دینی دوازدهم انسانی 1402 با جواب
  • بارم بندی دینی دوازدهم انسانی ۱۴۰۴
  • حذفیات امتحان نهایی ۱۴۰۴ دوازدهم یازدهم دهم کلیه رشته ها
  • سوالات نهایی دینی دوازدهم انسانی 1403 با جواب
  • نمونه سوالات امتحان نهایی دوازدهم تجربی با جواب
  • بارم بندی دروس متوسطه دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • بارم بندی جامعه شناسی دوازدهم ۱۴۰۴
  • سوالات شبه نهایی ریاضی دوازدهم تجربی ۱۴۰۴ با جواب
  • گرفتن کارت ورود به جلسه امتحان نهایی ۱۴۰۴
  • سوالات نهایی فارسی دوازدهم با جواب سال های اخیر
  • سوالات نهایی دینی دوازدهم تجربی با جواب سال های اخیر
  • برای امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۴ چند ساعت وقت مطالعه داریم
  • سوالات شبه نهایی گسسته دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی علوم و فنون دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات امتحان نهایی ریاضی دوازدهم تجربی سال های اخیر
  • بیمه عمر مصوب و بیمه مکمل عمر در فیش حقوقی چیست؟
  • سوالات شبه نهایی فیزیک یازدهم ریاضی اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی جامعه شناسی یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی شیمی یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • بارم بندی امتحان شبه نهایی جامعه شناسی یازدهم
  • سوالات شبه نهایی ریاضی و آمار دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • امتحانات شبه نهایی یازدهم چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • پاسخنامه شبه نهایی فارسی یازدهم ۱۴۰۴
  • سوالات شبه نهایی فیزیک دوازدهم تجربی اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی فیزیک دوازدهم ریاضی اردیبهشت ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی فیزیک دوازدهم تجربی و ریاضی سال های اخیر
  • کلید سنجش کنکور اردیبهشت ۱۴۰۴
  • امتحانات شبه نهایی دوازدهم سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • سنگر سازان بی سنگر تاریخ دوازدهم
  • عشایر ایران چه ویژگی هایی داشتند؟
  • جنگ جهاني اول چه آثاری بر حکومت ایران داشت؟
  • پیامد خریداری سهام شركت نفت پارس و انگلیس توسط دولت انگلستان چه بود؟
  • تفکیک قوای سیاسی و حقوق بشر
  • چرا روحانیون در دوره قاجار از نظر مالی مستقل از حکومت بودند
  • سوالات شبه نهایی تاریخ دوازدهم انسانی ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی هندسه دوازدهم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات شبه نهایی زیست دوازدهم ۱۴۰۴ با جواب
  • تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۴ به تفکیک رشته
  • تعداد سوالات کنکور تجربی ۱۴۰۴ ⭐️ مدت زمان پاسخگویی
  • تعداد سوالات کنکور انسانی ۱۴۰۴ ⭐️ مدت زمان پاسخگویی
  • تعداد سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۴ ⭐️ مدت زمان پاسخگویی
  • اسامی معلمان نمونه کشوری ۱۴۰۳
  • روزهای آخر کنکور چه کنیم؟ (توصیه های هفته آخر کنکور)
  • سوالات شما درباره ترمیم معدل و سابقه تحصیلی
  • هر تست در کنکور انسانی چند درصده
  • دانلود آزمون های قلم چی تجربی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ 🧡 دهم یازدهم دوازدهم
  • سوالات آزمون قلم چی ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ با پاسخنامه
  • محمد احمدی رتبه یک کنکور الان کجاست +عکس
  • بالاترین مرجع نظارت بر اصناف کشور چه نام دارد
  • مفهوم درس پرسشگری با کدام ضرب المثل فارسی ارتباط معنایی بیشتری دارد
  • با چه نمره ای در تیزهوشان نهم قبول میشیم
  • کمک به مراجع در درک معنای زندگی از اهداف اصلی کدام رویکرد درمانی است
  • برنامه امتحانات نهایی یازدهم خرداد ۱۴۰۴
  • مباحث تست خیز کنکور تجربی ۱۴۰۴
  • کارت ورود به جلسه کنکور اردیبهشت ۱۴۰۴
  • امتحانات کشوری پایه یازدهم در اردیبهشت 1404
  • برنامه امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۴ دوازدهم
  • سوالات کنکور دی ماه ۱۴۰۱ تجربی با جواب
  • سوالات امتحان نهایی دوازدهم تجربی به تفکیک فصل

درباره ما

سایت (کمک درسی) محلی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان می باشد.
نمونه سوال امتحانی ، آزمون آنلاین ، کلاس آنلاین ، درسنامه آموزشی ، مدرسه یاب و معلم خصوصی برای تمام پایه ها (از اول ابتدایی تا کنکور) .

تماس با ما

بقیه دانش آموزان می خوانند

استخدام

نمونه سوالات آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی 1403

2 مرداد 1403
پایه نهم

کدام یک از موارد زیر از ابزار ها و سلاح های جنگ نرم نیست؟

3 اسفند 1400
پایه نهم

جواب ریاضی نهم صفحه 11 (پاسخ فعالیت)

10 مهر 1403
پایه هشتم

جواب درس نهم 9 عربی هشتم

18 اردیبهشت 1401
خبر جدید

انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس گناوه برگزار شد

29 آبان 1401
پایه نهم

کمربند اصلی سیارک ها بین کدام دو سیاره قرار دارد؟

5 آبان 1401
پایه نهم

سوالات درس نهم کتاب آمادگی دفاعی

18 دی 1400
پایه دهم

لغو امتحانات نهایی ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

29 اردیبهشت 1403
پایه هشتم

ریاضی هشتم صفحه ۹۲ با جواب فعالیت و کار در کلاس

30 بهمن 1402
پایه هفتم

جواب درس پنجم 5 عربی هفتم

23 بهمن 1400
پایه ششم

در زمان کدام پادشاه اشکانی ایران قدرتمند شد؟

30 بهمن 1400
منابع آزمون استخدامی

وظیفه اصلی کمیسیون نظارت کدام است

22 اسفند 1403
نظام مهندسی

کلید واژه آزمون نظام مهندسی سری عمران 1402

16 اسفند 1402
پایه دوازدهم

سوالات نهایی فارسی دوازدهم با جواب خرداد ۱۴۰۳

24 تیر 1403

© 2022 کلاس نوین - تمامی حقوق مادی و معنوی برای classnovin.ir محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟ ثبت نام

ایجاد حساب جدید!

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

همه فیلدها الزامی است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم
  • ورود
  • ثبت نام
  • سبد خريد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم