• صفحه نخست
  • تماس با ما
  • ورود
  • ثبت نام
پنجشنبه 22 خرداد 1404
کمک درسی
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم
کمک درسی

خانه » پرسش و پاسخ » ادبیات چیست؟

ادبیات چیست؟

توسط معلم
9 اسفند 1400
0

مقدمه :

زبان و ادبیات جلوه گاه اندیشه ، آرمان ، فرهنگ و تجارب و روحیات یک جامعه است . انسان ها در گذر زمان از زبان برای انتقال پیام ها ، عواطف و اندیشه های خویش بهره جسته اند و از ادبیات که زبان برتر است به عنو ان ابزاری در انتقال بهتر ، بایسته تر و مؤثرتر اندیشه خود استفاده کرده اند . ادبیات ، در تلطیف احساسات ، پرورش ذوق و ماندگار کردن ارزش ها و اندیشه ها سهمی بزرگ وعمده بر دوش داشته است . به همین دلیل هر اندیشه ای که در قالب مناسب خویش ریخته شود پایا و مانا خواهد بود .

زبان و ادب فارسی ، زبان دوم عالم اسلام و زبان اول عالم تشیع ، عامل وحدت ملی و پل انتقال مواریث ارجمند

فرهنگی از نسل های گذشته به امروز و از امروز به آینده است . به همین دلیل مضامین پر شور عرفانی ، حکمی ،

فلسفی ، اخلاقی و هنری در زبان و ادب فارسی چشمگیر و چشم نواز است.

ادبیات چیست؟

کوشش‌های بسیاری برای تعریف ادبیات صورت گرفته است. به عنوان مثال، ادبیات را می‌توان نوشته‌ای تخیلی به معنای داستان یا نوشته‌ای که حقیقی نیست تعریف کرد. که این تعریف کاملی نیست. ادبیات قرن هفدهم انگلیس صرفا آثار شکسپیر، وبستر، مارولو میلتون را شامل نمی‌شود، بلکه گسترة آن مقالات فرانسیس بیکن، خطابه‌های جان‌دان زندگینامة معنوی بونیان و نوشته‌های سرتوماس براون را نیز دربرمی‌گیرد. حتی می‌توان لویاتانِ هابز و یا تاریخ قیام کلاندرن را نیز در این محدوده جای داد.

تمایزمیان «داستان» و «واقعیت» راه’گشا به نظر نمی‌رسد. چرا که خود این تمایزسوال‌برانگیز است.

در اواخر قرن شانزدهم و اوائل قرن هفدهم در زبان انگلیسی واژة «رمان» در مورد حوادث واقعی وتخیلی، هر دو، به کار می‌رفت و حتی گزارش‌های خبری بهندرت واقعی تلقی می‌شد. رمان‌ها و گزارش‌های خبری مشخصا نه واقعی تلقی می‌شد و نه تخیلی.

شاید بتوان ادبیات را نه بر مبنای «داستانی» یا «تخیلی» بودن بلکه براین اساس که زبان را به شیوة خاصی به کار می‌گیرد تعریف کرد. به موجب این نظریه، ادبیاتنوعی نوشته است که به گفتة منتقد روس، یاکوبسن، نمایشگر «درهم ریختن سازمان یافتةگفتار متداول است.» ادبیات زبان معمول را دگرگون می‌کند، قوت می‌بخشد و به گونه‌ای نظام یافته آن را از گفتار روزمره منحرف می‌سازد.

این تعریف از ادبی بودن را درواقع فرمالیست‌های روسی مطرح کردند. فرمالیست‌ها که منتقدینی مبارز و جدلی بودنداصول نیمه رازآمیز نمادگرایی را که پیش از آن‌ها وارد قلمرو نقد ادبی شده بود ردکردند و با روحیه‌ای عملی و علمی توجه خود را به واقعیت مادی خود اثر ادبی معطوف نمودند. نقد می‌بایست هنر را از رمز و راز جدا سازد و ماهیت حقیقی اثر ادبی را موردبررسی قرار دهد. از دیدگاه آن‌ها ادبیات نظام ویژه‌ای از زبان بود نه چیزی شبیه مذهب و روانشناسی و یا جامعه شناسی.

نظامی که قوانین، ساختارها و ابزار خاص خود راداشت که باید به مطالعة آن‌ها می‌پرداخت نه این که آن‌ها را به چیزی دیگر تقلیل داد.

اثر ادبی وسیله‌ای برای بیان عقاید، انعکاسی از واقعیت اجتماعی و یا تحقق بخشیدن به حقیقتی متعالی نبود، بلکه واقعیتی مادی بود که کارکرد آن همچون عملکرد یکماشین قابل تحلیل بود. اثر ادبی ساخته شده بود نه مقاصد یا احساسات و اشتباه بوداگر آن را تراوشی از ذهن نویسنده به شمار می‌آوردند. اوسیپ بریک به ظرافت می‌گوید: «حتی اگر پوشکین هم وجود نداشت، کتاب اژن‌انگین نوشته می‌شد.»

فرمالیسم اساساکاربرد زبانشناسی در مطالعة ادبیات بود؛ و به دلیل آن که زبانشناسی مورد بحثزبانشناسی صوری بود که بیشتر با ساختارهای زبانی سر و کار داشت تا گفتار متداول،فرمالیست‌ها ترجیح می‌دادند به جای تحلیل محتوی به بررسی فرم بپردازند.

محتوی صرفا انگیزه‌ای برای فرم بود. «دن کیشوت» اثری دربارة شخصیتی به این نام نیست، بلکه وسیله‌ای است برای گرد‌آوری فنون مختلف داستانویسی. از دیدگاه فرمالیست‌ها «قلعةحیوانات» را نباید تمثیلی از استالینیسم به شمار آورد، بلکه به عکس این استالینیسم است که شرایط را مناسب برای به وجود آوردن یک تمثیل فراهم می‌سازد.

فرمالیست‌ها ابتدا اثر ادبی رامجموعة کم و بیش دل خواسته‌ای از «تمهیدات» می‌دانستند و فقط بعدهابود که این تمهیدات را به مثابه اجزائی مرتبط با یکدیگر و دارای «نقشهایی» در درونکل نظام متن تلقی کردند. این تمهیدات عبارت بودند از صدا، صور خیال، آهنگ، نحو،وزن، قافیه و فنون داستانویسی و در واقع کل عناصر ادبی صوری. فصل مشترک همة اینعناصر، تاثیر «غریبه کننده» یا «آشنائی زدایندة» آن‌ها بود.

زبان معمول زیر فشارتمهیدات، تقویت، فشرده، تحریف، موجز، گزیده و واژگونه می‌شد. پس زبان غریب می‌شد وبه تبع آن دنیای مالوف، به یکباره ناآشنا می‌نمود. در گفتار روزمره، دریافت‌های مااز واقعیت و پاسخ به آن بی‌روح و ملال‌آور و یا به قول فرمالیست‌ها «خودکار» می‌شود. ادبیات با وارد کردن ما به دریافتی مهیج از زبان پاسخ‌های عادی ما را جانی تازه می‌بخشد و اشیاء را «قابل درک‌تر» می‌نماید.

سخن ادبی زبان معمول راغریبه یا ناآشنا می‌کند، اما شگفت آن‌که ما را به کسب آگاهی کامل‌تر و نزدیکتری ازتجربه سوق می‌دهد.

بنابراین فرمالیست‌ها زبان ادبی را مجموعۀ انحرافهایی‌ ازهنجارها یا نوعی طغیان زبانی می‌دانستند. به عبارت دیگر ادبیات نوع «خاصی» از زباناست که بازبان متداولی که به کار می‌بریم در تقابل قرار می‌گیرد.

فرمالیست‌هایروسی می‌دانستند که هنجارها و انحرافها در بافت‌های مختلف اجتماعی یا تاریخی بایکدیگر فرق می‌کنند. به عبارت دیگر، در این مفهوم شعر بودن یا نبودن یک متن بستگی به آن دارد که شخص درچه موقعیت تاریخی و اجتماعی قرار دارد. این واقعیت که یک قطعةزبانی غیر «معمول» است تضمین نمی‌کند که همواره و همه جا چنین باشد. این ویژگی «ناآشنا» بودن، فقط در یک بافت زبانی معیاری خاص مفهوم دارد که اگر تغییر یابد دیگرنمی‌توان آن قطعه را ادبی به شمار آورد. به عبارت دیگر از دیگاه فرمالیست‌ها «ادبی بودن» یکی از نقش‌های مناسبات مختلف میان انواع سخن بود و نه ویژگی ثابت وتغییرناپذیر آن. آن‌ها در پی تعریف ادبیات نبودند بلکه «ادبی بودن» را مدنظرداشتند. منظورشان از «ادبی بودن» کاربردهای زبانی خاص بود که نه تنها در متون ادبی بلکه در بسیاری موارد خارج از این متون نیز عرضه می‌شد.

فرمالیست‌ها براین عقیده بودند که «آشنایی‌زدایی» جوهر «ادبی بودن» است.

آنها این کاربرد زبان را نسبی تلقی می‌کردند و آن را مقوله‌ای مربوط به تقابل انواع گفتار به شمار می‌آوردند.

اگر بخواهیم از دیدگاه فرمالیست‌ها با ادبیات برخورد کنیم در واقع باید تمامی ادبیات را به شعر محدود کنیم. جالب است که فرمالیست‌ها در بررسی متون نثر نیز همان فنون بررسی شعر را به کار می‌گرفتند. اما ادبیات حوزه‌ای فراتر از شعررا شامل می‌شود.

مردم گاهی صرفا به این دلیل نوشته‌ای را «زیبا» می‌نامند که به حق توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به «آشنایی‌زدایی» این است که در پرتو توجه و دقت کافی، هیچ نوشته‌ای نمی‌توان یافت که غریب نباشد. جمله‌ای بسیار واضح و معمولی مانند جملة زیر را که در ایستگاه‌های متروی لندن بهچشم می‌خورد در نظر بگیرید «هنگام استفاده از پله برقی، سگ‌ها را باید حمل کرد.» شاید این جمله آن‌قدرها هم که در نظر اول می‌نماید واضح نباشد. آیا معنی این جمله آن است که شما باید سگی را با پله برقی حمل کنید، یا این که بدون همراه داشتن یک سگ استفاده از پله برقی مجاز نیست؟ [یا این جمله که «با کفش وارد نشوید.» یعنی بادمپایی می‌توانیم وارد شویم؟ یا اگر کفشی در دست داریم نمی‌توانید وارد آنجا بشویم؟ …]

ادبیات به خلاف متون زیست شناسی، و یا یادداشتی برای شیرفروش، متضمن مقاصدعملی بلافصل نیست بلکه به وضعیت کلی امور اشارت دارد. گویی برای روشن شدن این حقیقت است که گاهی زبان ویژه‌ای را به کار می‌گیرد. این تاکید بر شیوة توصیف به جای واقعیت آنچه که توصیف می‌شود بدین منظور است که نشان دهیم منظورمان از ادبیات نوعی زبان «معطوف به خود» است، یعنی زبانی که دربارة خودش صحبت می‌کند.

اما این شیوةتعریف نیز مشکلاتی دارد. مثلا برای جورج اورول شگفت‌آور می‌بود اگر می‌شنید مقالات او باید به گونه‌ای خوانده شوند که گویی عناوین مورد بحث کمتر از شیوة تحلیل او اهمیت دارند. در عرصة وسیعی از آنچه ادبیات به شمار می‌آید، در مجموع حقیقت واعتبار عملی آنچه گفته می‌شود اهمیت دارد. اما حتی اگر وجهی از ادبیات استفادة «غیرعملی» آن از سخن باشد، نتیجه این می‌شود که نمی‌توان تعریفی «عینی» از ادبیات به دست داد. در واقع تحلیل ادبیات منوط به آن می‌شود که شخص تصمیم بگیرد چگونه آن راتعبیر کند، نه آنکه ماهیت خود نوشته چیست. در این مفهوم شعر، نمایشنامه و رمان انواعی ادبی هستند که منظور از آفرینش آنها آشکارا «غیرعملی» بودن است. اما تضمینیوجود ندارد که همواره چنین برداشتی داشته باشیم. [بعید نیست] من به عنوان ژاپنی پرورش دهندة گل، شعر رابرت برنز رابه این دلیل بخوانم که ببینم در بریتانیای قرن هجدهم گل وجود داشته است یا نه.

به درستی باید گفت بسیاری از آثاری که در موسسات فرهنگی دانشگاهی به عنوان اثر مسلم ادبی مطالعه می‌شوند در واقع ادبیات به حسابنمی‌آیند. ممکن است اثری در وهلة اول تاریخی یا فلسفی باشد اما درنهایت بتوان آن رادر زمرة آثار ادبی قرار داد. همچنین این امکان وجود دارد که یک اثر ادبی خلق شوداما صرفا به دلیل محتوای باستانشناختی آن ارزش پیدا کند.

بر این اساس ادبیات کیفیت یا مجموعه‌ای از کیفیات ذاتی نیست که در برخی آثار خاص به چشم می‌خورد، بلکه بیشتر در چگونگی ارتباطی که مردم بین خود و این آثار برقرار می‌کنند.

جدا کردن مجموعه ویژگی‌های مشخصی که از دیدگاه‌های مختلف ادبیات نامیده می‌شود کار آسانی نیست.

جان الیس براین عقیده است که واژة «ادبیات» در عمل مانند واژة «علف» است؛بدین معنی که علف به گیاه خاصی اطلاق نمی‌شود بلکه انواعی گیاهانی که باغبان به دلیلی مایل نباشد در باغچه بروید علف نامیده می‌شود. شاید «ادبیات» مفهومی کاملامعکوس داشته باشد، یعنی به انواع نوشته‌هایی اطلاق گردد که به دلیلی برای شخص بسیار با ارزش است.

از دیدگاه فلسفه واژه‌های ادبیات و علف واژه‌های حاوی اطلاعاتی دربارة آنچه که ما انجام می‌دهیم هستند و از وضعیت ثابت موجود اشیاء چیزی به مانمی‌گویند.

هنوز نتوانسته‌ایم این راز را بگشاییم که چرا آثار «میل» و «لمبم کولی» به طور کلی ادبیات به حساب می‌آیند و آثار مارکس و داروین در این مقوله نمی‌گنجند. آسانترین پاسخ این است که آثار گروه اول نمونة نوشته‌های «زیبا» هستند و حال آنکه در مورد آثار گروه دوم چنین قضاوتی نمی‌شود.

عیب این پاسخ آن است که دست کم به نظر من تا حدود زیادی نادرست است. اما این مزیت را دارد که نشان می‌دهدمردم روی هم رفته نوشته‌ای را که به نظرشان خوب می‌آید ادبیات می‌نامند. ایراد مسلما این نظریه آن است که اگر آن را صد‌درصد درست تلقی کنیم دیگر مقوله‌ای به نام «ادبیات بد» به گمان من وجود نخواهد داشت.

تعریف ادبیات

از همان ابتدای زندگی انسان و پیدایش زبان و خط ، ادبیات به عنوان وسیله ای برای بروز احساسات و عواطف درونی بشر بوجود آمد. حتی نقاشی هایی که بر دیواره های غارها وجود دارد بیانگر نوعی علاقه انسان به روایت رویدادها،بیان احساسات و به تصویر کشیدن تصورات ذهنی اوست که می تواند به عنوان بخشی از ادبیات تلقی گردد.

ادب در لغت زیرکی و نگهداشت حد هر چیز معنا شده  و علم ادب علمی است که بدان شخص خود را از خلل در کلام نگاه می دارد. و نیز علمی که با تسلط بر آن شخص می تواند درست شعر بگوید و خوب بنویسد و سخن درست و نادرست و خوب بد را بشناسد بطور کلی علم ادب را شامل بخش های زیر می دانند: لغت، صرف، نحو،معانی بیان، بدیع، عروض، قافیه، قوانین خط، و قوانین قرائت که بعضی اشتقاق، قرض الشعر و تاریخ را هم به آن افزوده اند ؛به علم ادب و بخش های مربوط به آن ادبیات می گویند .

دکتر عبدالحسین زرین کوب در تعریف ادبیات می نویسد:” بطور کلی ادبیات آنگونه سخنانی است که از حد سخنان عادی برتر و والاتر بوده و مردم آن سخنان را در خور ضبط و نقل دانسته اند و از شنیدن آنها دگرگون گشته اند و احساس غم و شادی یا لذت و الم کرده اند.”

پس واضح است که یکی از ویژگی های مهمی که هر اثر باید داشته باشد تا در جمله آثار ادبی به حساب آیدپایندگی و ماندگاری آن اثر در طول زمان است. بطور کلی اگر کسی که قصد دارد به آفرینش ادبی بپردازد به هدف ادبیات که همان بیان احساسات و عواطف درونی انسان است، ناظر باشد بطور حتم اثری که خلق می کند دارای ویژگی پایندگی (هر چند که پایندگی آثار بزرگ ادبی را نداشته باشد) خواهد بود؛ زیرا عواطف بشری امریست که دستخوش تغییر در طول زمان نمی شود و همواره ثابت است؛ به عنوان مثال مفهوم عشق در تمام دوران ها وجود داشته و همواره ستایش شده است.

اگر به دو ویژگی دیگر آثار ادبی یعنی گستردگی و مقبولیت نیز بنگریم به این نتیجه می رسیم که بطور کلی اگر آفرینش گر ادبی به اصل و هدف ادبیات متوجه باشد می تواند اثری خلق کند که این سه ویژگی یعنی پایندگی، گستردگی و مقبولیت را داشته باشد . حال می توانیم علت شباهت آثار بزرگ ادبی جهان را- با وجود تفاوت در زمان، مکان و زبان آنها – دریابیم ؛ زیرا عامل بوجود آورنده همه آنها همان بیان درونیات و به عبارت دیگر آفرینش ادبی بوده است .

همانطور که گفته شد ادبیات نمود بیرونی احساسات، تفکرات و عواطف درونی انسان است که برای جلوه دادن این نمود بیرونی از زبان استفاده می کنیم. بطور کلی یکی از دلایل پیدایش زبان شاید همین میل انسان به بیان آنچه در درونش می گذرد باشد. می توان گفت زبان به عنوان پلی بین احساسات و ادبیات عمل می کند و به احساسات نمود بیرونی می بخشد پس بدون زبان، بیان احساسات و بطور کلی آفرینش ادبی ممکن نیست.

البته درست است که ادبیات به وسیله زبان بیان می شود ولی نباید از تفاوت های اساسی که این دو با هم دارند غافل شد . در بسیاری از اوقات زیبایی و دلپذیری ادبیات به علت اینست که قواعد خشک زبانی را می شکند و پا را از آن فراتر می گذارد . یعنی ادبیات به زبان، صورت ادبی می دهد و به آن طراوت و زیبایی می بخشد. شاید بشود گفت که ادبیات قوائد مخصوص به خود را دارد که با قوائد زبانی متفاوت است؛ اینکه ما برای اطلاع از قوائد ادبی به کتب نقد ادبی مراجعه می کنیم نه دستور زبان دلیلی برای این مطلب است.

ادبیات را از دیدگاه شیوه بیان و شکل ظاهری می توان به دو دسته کلی نظم و نثر تقسیم کرد،که هر کدام شامل بخش های کوچکتری هستند.نظم و شعر از نظر ظاهری بوسیله قالب های شعری :غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، شعر نو یا نیمایی،…… شناخته می شود.

نثر را نیز می توان به انواع ساده، مسجع، متکلف،…… تقسیم بندی کرد. این تقسیم بندی ها غالباُ بدین خاطر صورت می گیرد که ما بتوانیم آثار ادبی را بطور جزئی تر و تخصصی تر بررسی کنیم.

از دیدگاه مفهوم و پیام داخلی ادبیات را به چهار دسته کلی: حماسی، غنایی، نمایشی و تعلیمی تقسیم می کنند که هر اثر ادبی (چه نظم و چه نثر) را می توان در یکی از این دسته ها قرار داد.البته ممکن است یک اثر ادبی را بتوان در چند دسته جای داد که البته صحبت در مورد مشخصه ها و آثاری که به هر یک از دسته ها تعلق دارند در چهارچوب بحث ما نیست.

بطور خلاصه می توان گفت ادبیات برای بیان احساسات، تفکرات و عواطف بشری بوجود آمد . دکتر عبدالحسین زرین کوب در مورد آثار ادبی می نویسد:” آثار ادبی به مجموعه ای از آثار مکتوب گفته می شود که بلندترین و بهترین افکار و خیال ها را به عالی ترین وبهترین صورت ها تعبیر کرده باشد”.

پست قبلی

کدام دوره تاریخی را دوره ایران باستان می گویند؟

پست‌ بعدی

فواید نماز جماعت چیست؟

مرتبط پست ها

هیچ محتوایی موجود نیست
پست‌ بعدی

فواید نماز جماعت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در فروشگاه

جستجو در مطالب آموزشی

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

سبد خرید

محصولات

  • جزوه جغرافیا دوازدهم انسانی ویژه شب امتحان نهایی ۱۴۰۴ تومان9,900
  • سوالات طبقه بندی شده نهایی شیمی دوازدهم به تفکیک فصل از 97 تا 1403 تومان29,000
  • سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی (جزوه شب امتحان) تومان19,000
  • سوالات نهایی زیست دوازدهم به تفکیک فصل سوالات نهایی زیست دوازدهم به تفکیک فصل از 98 تا 1403 تومان19,000
  • Placeholder حل نمونه سوال علوم نهم نوبت دوم تومان15,000

آخرین مطالب

  • سوالات عربی نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم زنجان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی شیمی دوازدهم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی جغرافیا دوازدهم انسانی ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم البرز نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم شهرستانهای تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم مازندران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم اصفهان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم اردبیل نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم گلستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم آذربایجان شرقی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی علوم فنون دوازدهم انسانی خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی گسسته دوازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم زنجان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم فارس نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم گیلان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم قم نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم لرستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی شیمی یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی جامعه شناسی یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات دینی نهم مازندران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات قرآن نهم گلستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات قرآن نهم لرستان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات عربی نهم شهرستان های تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم اردبیل نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم تهران نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم اصفهان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی ریاضی و آمار دوازدهم انسانی خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی زیست دوازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات نهایی فیزیک یازدهم خرداد ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم سمنان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم البرز نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات آمادگی دفاعی نهم خراسان رضوی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم فارس نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم خراسان جنوبی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم خراسان شمالی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم کرمانشاه نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم قزوین نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم همدان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم قم نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم مرکزی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات مطالعات نهم آذربایجان شرقی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم گیلان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب
  • سوالات زبان نهم آذربایجان غربی نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب

درباره ما

سایت (کمک درسی) محلی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان می باشد.
نمونه سوال امتحانی ، آزمون آنلاین ، کلاس آنلاین ، درسنامه آموزشی ، مدرسه یاب و معلم خصوصی برای تمام پایه ها (از اول ابتدایی تا کنکور) .

تماس با ما

بقیه دانش آموزان می خوانند

پایه دوازدهم

پاسخنامه زیست دوازدهم امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۳

26 خرداد 1403
پایه یازدهم

بارم بندی فیزیک یازدهم نهایی خرداد ۱۴۰۳

10 خرداد 1403
استخدام

سوالات آزمون استخدام برق منطقه ای خوزستان

1 مرداد 1403
کنکور

زمان دریافت کارت ورود به جلسه ارشد ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

25 بهمن 1403
پایه ششم

جواب درس طرح پرسش پژوهشی تفکر و پژوهش ششم

17 دی 1400
پایه دوازدهم

سوالات درس هفتم دینی دوازدهم انسانی (جدید)

27 اردیبهشت 1404
پایه هشتم

جواب فعالیت های درس 1 مطالعات هشتم

13 دی 1400
عمومی

نام مادر حضرت موسی چیست

6 دی 1401
پایه نهم

سوالات دینی نهم اصفهان نوبت دوم ۱۴۰۴ با جواب

13 خرداد 1404
منابع آزمون استخدامی

دریاچه ها در آزمون استخدامی

30 دی 1401
پایه ششم

جواب صفحه ۵۸ و ۶۰ قران ششم (درس نهم)

1 بهمن 1401
پایه دوازدهم

سوالات شبه نهایی ریاضی دوازدهم تجربی ۱۴۰۴ با جواب

22 اردیبهشت 1404
پایه یازدهم

نمونه سوال انسان و محیط زیست یازدهم نوبت اول با جواب

20 آذر 1403
پایه نهم

جواب ریاضی نهم صفحه 12 (حل فعالیت)

11 مهر 1403

© 2022 کلاس نوین - تمامی حقوق مادی و معنوی برای classnovin.ir محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟ ثبت نام

ایجاد حساب جدید!

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

همه فیلدها الزامی است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم
  • ورود
  • ثبت نام
  • سبد خريد
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • خبر جدید
  • استخدام
  • منابع آزمون استخدامی
  • کنکور
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم
  • پنجم
  • ششم
  • هفتم
  • هشتم
  • نهم
  • دهم
  • یازدهم
  • دوازدهم