پاسخ سوالات درس 21 مطالعات هفتم با جواب گام به گام ، سوالات درس ۲۱ مطالعات سوم ابتدایی با جواب ، سوالات متن درس بیست و یکم مطالعات سوم ابتدایی با جواب ، گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس ۲۱ سیزده بازیافت کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان با جواب
نام درس : اوضاع اجتماعی ایران باستان | پایه هفتم
سوال درس ۲۱ مطالعات اجتماعی هفتم
سوالات مطالعات هفتم / درس بیست و یک :: اوضاع اجتماعی ایران باستان
توجه : در این مطلب 2 سری سوالات متن برای شما آماده کرده ایم
سری اول سوالات : تعداد کم تر برای مطالعه سریع تر درس ها میباشد (اکثر دانش آموزان نمره بالای 19 با این سوالات گرفته اند)
سوالات سری دوم : سوالات بیشتر و بروز تر است که با توجه به وقت و یا حوصله شما دانش آموز ؛ هرکدوم رو که راحت تر بودید بخونید . تعداد سوالات سری اول : 21 | تعداد سوالات سری دوم 31
1 – در ایران باستان خانواده چه جایگاهی داشت ؟ و پدر چه نقشی در خانواده داشت؟
پاسخ : خانواده، هسته اولیه جامعه را تشکیل می داد. ازدواج در نزد ایرانیان یک تکلیف دینی و پیمان مقدس بود. به همین دلیل اگر کسی عمداً از ازدواج سرباز می زد، گناهکار شمرده می شد. همچنین مردان زمانی می توانستند مقام ومنصبی بگیرند که همسر داشته باشند. درخانواده ایران باستان، پدر به عنوان سرپرست خانواده نقش مهمی داشت و اجرای مراسم مذهبی و حفظ امنیت خانواده برعهده او بود.
2 – در ایران باستان افراد معمولا با چه کسانی ازدواج می کردند؟
پاسخ : ازدواج معمولاً خویشاوندی و درون گروهی بود؛ یعنی اغلب سعی می کردند با افرادی از دودمان خود ازدواج کنند تا با آنها هم خون باشند و خصوصیات آن دودمان را حفظ کنند.
3 – آیا برای ایرانیان باستان جنسیت فرزند اهمیت داشت؟
پاسخ : ایرانیان باستان برای اولاد پسر ارزش خاصی قائل بودند و این موضوع به خصوص برای شاهان و درباریان که سلطنت موروثی داشتند، اهمیت زیادی داشت
4 – آیا در ایران باستان چند همسری وجود داشت؟
پاسخ : در آن دوره چند همسری نیز وجود داشت و افراد توانگر و ثروتمند چند زن داشتند.
5 – در ایران باستان خانواده ها مواد مورد نیاز خود را چگونه تأمین می کردند؟
پاسخ : بیشتر مواد مورد نیاز خود چون خوراک و پوشاک و ابزار را خودشان در خانه تولید و نیازهای خود را تأمین می کردند. زنان در کنار مردان به نخ ریسی، پارچه بافی، قالی بافی و مشارکت در کشاورزی می پرداختند.
6 – در ایران باستان خانواده ها معمولا چه چیزهایی را به فرزندان خود آموزش می دادند؟
پاسخ : خانواده ها همچنین مرکز تربیت و آموزش بودند و اصول و ارزش های اخلاقی چون راستگویی، امانت داری، میهن دوستی و وفای به عهد و پیمان را به اعضای خانواده خود می آموختند .پدران، شغل خود را به پسران یاد می دادند همچنان که مادران به عنوان کدبانوی خانواده، رسوم خانه داری را به دختران آموزش می دادند.
7 – در دوره ایران باستان بیشتر مردم ایران در روستاها زندگی می کردند یا در شهرها؟ و چه شغلی داشتند؟
پاسخ : در دوره ایران باستان، اغلب مردم در روستاها زندگی می کردند و کشاورزان بیشترین جمعیت آن زمان را تشکیل می دادند.
8 – تا قبل از سلسله ساسانیان شهرها محل زندگی چه کسانی بود؟
پاسخ : بیشتر محل زندگی شاهان و مأموران حکومت بود.
9 – از چه دوره ای تعداد شهرها زیاد شدند و جمعیت شهرنشین افزایش یافت ؟
پاسخ : از دوره ساسانیان
10 – در دوره ساسانیان چه کسانی علاوه بر شاه در شهرها زندگی می کردند؟
پاسخ : در این شهرها علاوه بر مأموران حکومتی، صنعتگران، بازرگانان و پیشه وران نیز زندگی می کردند.
11 – از چه زمانی شغل های مختلف بوجود آمد؟
پاسخ : پس از یکجانشینی تقسیم کار اجتماعی پدید آمد و افراد درگروه های مختلف شغلی دسته بندی شده بودند.
12 – در کتاب اوستا مردم به چند دسته تقسیم شده اند؟
پاسخ : در کتاب اوستا، مردم به دسته پیشوایان دینی، نظامیان، کشاورزان و دامداران تقسیم شده اند و هر دسته وظیفه خاصی دارد.
13 – اختلافات طبقاتی چگونه در جامعه بوجود آمد ؟ و در چه دوره ای به اوج رسید؟
پاسخ : با تشکیل امپراتوری های بزرگ و تمرکز قدرت و ثروت در دست شاهان و شاهزادگان و سایر مقام های حکومتی به تدریج اختلاف طبقاتی درجامعه به وجود آمد و طبقات اجتماعی امتیازات و حقوق متفاوتی به دست آوردند. اختلافات طبقاتی در دوره ساسانیان به اوج رسید
14 – در دوره ساسانیان مردم به چند طبقه تقسیم شده بودند؟
پاسخ : 1 – اشراف و بزرگان: شاه و شاهزادگان، روحانیون زرتشتی( موبدان)، فرماندهان نظامی و دبیران
2 – عامه مردم: پیشه وران، بازرگانان و کشاورزان.
15 – در دوره ساسانیان اشراف و بزرگان از چه حقوق و امتیازاتی برخوردار بودند؟
پاسخ : اشراف و بزرگان ازحقوق و امتیازات زیادی برخوردار بودند .آنها زمین ها و ثروت های فراوان داشتند اما از پرداختن مالیات سرانه معاف بودند .از حق تحصیل و آموزش برخوردار بودند و خود را صاحب جان و مال مردم می دانستند.
16 – کشاورزان در دوره ساسانی چه وضعیتی داشتند؟
پاسخ : کشاورزان با آنکه اکثریت جامعه را تشکیل می دادند و فعالیت اقتصادی مهم بر دوش آنها بود، از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم بودند .آنها و فرزندانشان حق تحصیل نداشتند .بار سنگین مالیات بردوش آنها بود و درجنگ ها، سپاه پیاده نظام را تشکیل می دادند .اگر کسی از جنگ فرار می کرد به شدت مجازات می شد.
17 – در دوره ساسانی موبدان زرتشتی چه موقعیتی داشتند؟
پاسخ : در این دوره، موبدان زرتشتی که خود جزء طبقه بزرگان بودند از این اختلاف طبقاتی حمایت می کردند و در دستگاه حکومتی نفوذ زیادی داشتند
18 – جامعه طبقاتی چه ویژگیهایی داشت؟
پاسخ : در جامعه طبقاتی، رفتن از طبقه ای به طبقه دیگر بسیار سخت و تقریباً ناممکن بود.یعنی فرزند کشاورز می بایستی تا ابد کشاورز بماند. همچنان که اشراف زادگان همیشه درگروه اشراف می ماندند .افراد از طبقه محروم نمی توانستند با بزرگان ازدواج کنند. لباس و مسکن طبقات نیز متفاوت بود .در شهرها پیشه وران و کشاورزان نمی توانستند در محله خاص بزرگان سکونت کنند و به ناچار در حومه شهرها ساکن می شدند .در دوره ساسانی طبقات مختلف حتی آتشکده های جداگانه ای داشتند .این وضع طبقاتی بر روابط، آداب و معاشرت مردم نیز تأثیر گذاشته بود.
19 – به گفته هرودوت ، ایرانیان دوره باستان چه ویژگیهایی داشتند؟
پاسخ : هِرودوت نوشته است :ایرانی ها وقتی در کوچه به هم می رسیدند روبوسی می کردند و اگر با یکدیگر تفاوت طبقاتی داشتند افراد عامی می بایستی در برابر اشراف و بزرگان زانو می زدند.
20 – زندگی پادشاهان و شاهزادگان در دوره ایران باستان چگونه بود ؟ مثال بزنید.(مشابه سوال 8 درس بیست)
پاسخ : در دوره ایران باستان، شاهان و شاهزادگان زندگی بسیار پرتجملی داشتند و در کاخ ها به خوشگذرانی می پرداختند .برای مثال خسرو پرویز تاجی داشت که مقدار زیادی طلای خالص در آن به کار برده شده بود و مروارید های آن به اندازه تخم گنجشک بودند .در آن دوره، تاج سنگین را از سقف آویزان می کردند و شاه زیر آن می نشست .خسرو پرویز شطرنجی داشت که مهره های آن از یاقوت و زمرد بودند و بر تختی می نشست که از عاج فیل درست شده بود و نرده های آن از طلا و نقره بود.
21 – مورخان از کدام اثر ادبی برای پی بردن به اوضاع و احوال مردم دوره ایران باستان استفاده کرده اند؟
پاسخ : شاهنامه فردوسی
سوالات سری دوم برای آمادگی بیشتر در امتحانات
1 _ ازدواج در ایران باستان چگونه بود؟
جواب : خویشاوندی و درون گروهی
2 _ در ایران باستان خانواده چه جایگاهی داشت؟ و پدر چه نقشی در خانواده داشت؟
جواب : در ایران باستان خانواده، هسته اولیه جامعه را تشکیل می داد. ازدواج در نزد ایرانیان یک تکلیف دینی و پیمان مقدس بود. به همین دلیل اگر کسی عمداً از ازدواج سرباز می زد، گناهکار شمرده می شد. همچنین مردان، زمانی می توانستند مقام و منصبی بگیرند که همسر داشته باشند. در ایران باستان، پدر به عنوان سرپرست خانواده نقش مهمی داشت و اجرای مراسم مذهبی و حفظ امنیت خانواده بر عهده او بود.
3 _ در ایران باستان افراد معمولا با چه کسانی ازدواج می کردند؟
جواب : ازدواج معمولاً خویشاوندی و درون گروهی بود؛ یعنی اغلب سعی می کردند با افرادی از دودمان خود ازدواج کنند تا با آنها هم خون باشند و خصوصیات آن دودمان را حفظ کنند.
4 _ ویژگی های پدران ایران باستان چگونه بود؟
جواب : پدر به عنوان سرپرست خانواده نقش مهمی داشت و اجرای مراسم مذهبی و حفظ امنیت خانواده بر عهده او بود.
5 _ آیا برای ایرانیان باستان جنسیت فرزند اهمیت داشت؟
جواب : ایرانیان باستان برای اولاد پسر ارزش خاصی قائل بودند. این موضوع به خصوص برای شاهان و درباریان که سلطنت موروثی داشتند، اهمیت زیادی داشت.
6 _ یا در ایران باستان چند همسری وجود داشت؟
جواب : بله، در آن دوره چند همسری نیز وجود داشت و افراد توانگر و ثروتمند چند زن داشتند.
7 _ ویژگی های زبان و مادران ایران باستان چگونه بود؟
جواب : در کنار مردان به نخ ریسی، پارچه بافی و مشارکت در کشاورزی می پرداختند.
8 _ ویژگی های خانواده ایران باستان چگونه بود؟
جواب : خانواده ها مرکز تربیت و آموزش بودند و اصول و ارزش های اخلاقی چون راستگویی، امانت داری، میهن دوستی و وفای به عهد و پیمان را به اعضای خانواده خود می آموختند.
9 _ به طور کلی جامعه به دو طبقه بزرگان و عامه مردم تقسیم می شد.
10 _ در ایران باستان خانواده ها مواد مورد نیاز خود را چگونه تأمین می کردند؟
جواب : در ایران باستان، خانواده ها بیشتر مواد مورد نیاز خود چون خوراک و پوشاک و ابزار را خودشان در خانه تولید می کردند. زنان در کنار مردان به نخ ریسی، پارچه بافی، قالی بافی و مشارکت در کشاورزی می پرداختند.
11 _ در ایران باستان خانواده ها معمولا چه چیزهایی را به فرزندان خود آموزش می دادند؟
جواب : خانواده ها مرکز تربیت و آموزش بودند و اصول و ارزش های اخلاقی چون راستگویی، امانت داری، میهن دوستی و وفای به عهد و پیمان را به اعضای خانواده خود می آموختند. پدران، شغل خود را به پسران یاد می دادند همچنان که مادران به عنوان کدبانوی خانواده، رسوم خانه داری را به دختران آموزش می دادند.
12 _ در دوره ایران باستان بیشتر مردم ایران در روستاها زندگی می کردند یا در شهرها؟ و چه شغلی داشتند؟
جواب : در دوره ایران باستان، اغلب مردم در روستاها زندگی می کردند و کشاورزان بیشترین جمعیت آن زمان را تشکیل می دادند.
13 _ تا قبل از سلسله ساسانیان شهرها محل زندگی چه کسانی بود؟
جواب : این شهرها بیشتر محل زندگی شاهان و مأموران حکومت بود.
14 _ گروه بزرگان شامل چه کسانی بودند؟
جواب : شاه و شاهزادگان – روحانیون زرتشتی – موبدان – فرماندهان نظامی و دبیران
15 _ گروه عامه شامل چه کسانی بودند؟
جواب : پیشه وران ، بازرگانان و کشاورزان و دامداران
16 _ از چه دوره ای تعداد شهرها زیاد شدند و جمعیت شهرنشین افزایش یافت؟
جواب : از دوره ساسانیان
17 _ در دوره ساسانیان چه کسانی علاوه بر شاه در شهرها زندگی می کردند؟
جواب : در این شهرها علاوه بر مأموران حکومتی، صنعتگران، بازرگانان و پیشه وران نیز زندگی می کردند.
18 _ از چه زمانی شغل های مختلف به وجود آمد؟
جواب : پس از یکجانشینی، تقسیم کار اجتماعی پدید آمد و افراد در گروه های مختلف شغلی دسته بندی شده بودند.
19 _ اشراف و بزرگان چه حقوقی در جامعه داشتند؟
جواب : پرداختن مالیات معاف بودند. از حق تحصیل و آموزش برخوردار بودند و خود را صاحب جان و مال مردم می دانستند.
20 _ اختلافات طبقاتی چگونه در جامعه به وجود آمد؟ و در چه دوره ای به اوج رسید؟
جواب : با تشکیل امپراتوری های بزرگ و تمرکز قدرت و ثروت در دست شاهان و شاهزادگان و سایر مقام های حکومتی، به تدریج اختلاف طبقاتی در جامعه به وجود آمد و طبقات اجتماعی امتیازات و حقوق متفاوتی به دست آوردند. اختلافات طبقاتی در دوره ساسانیان به اوج رسید.
21 _ در دوره ساسانیان مردم به چند طبقه تقسیم شده بودند؟
جواب : 1- شاه و شاهزادگان، روحانیون زرتشتی (موبدان)، فرماندهان نظامی و دبیران به عنوان اشراف و بزرگان شناخته می شدند.
2 – پیشه وران، بازرگانان و کشاورزان و دامداران نیز عامه مردم محسوب می شدند.
22 _ در دوره ساسانیان اشراف و بزرگان از چه حقوق و امتیازاتی برخوردار بودند؟
جواب : اشراف و بزرگان از حقوق و امتیازات زیادی برخوردار بودند. آنها زمین ها و ثروت های فراوان داشتند اما از پرداختن مالیات معاف بودند. از حقّ تحصیل و آموزش برخوردار بودند و خود را صاحب جان و مال مردم می دانستند.
23 _ کشاورزان در دوره ساسانی چه وضعیتی داشتند؟
جواب : کشاورزان با آنکه اکثریت جامعه را تشکیل می دادند و فعالیت اقتصادی مهم بر دوش آنها بود، از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم بودند. شرایط تحصیل برای عامه مردم سخت و دشوار بود. بار سنگین مالیات بردوش آنها بود و در جنگ ها، سپاه پیاده نظام را تشکیل می دادند. اگر کسی از جنگ فرار می کرد به شدت مجازات می شد.
24 _ در دوره ساسانی موبدان زرتشتی چه موقعیتی داشتند؟
جواب : در این دوره، موبدان زرتشتی که خود جزء طبقه بزرگان بودند از این اختلاف طبقاتی حمایت می کردند و در دستگاه حکومتی نفوذ زیادی داشتند.
25 _ جامعه طبقاتی چه ویژگیهایی داشت؟
جواب : در جامعه طبقاتی، رفتن از طبقه ای به طبقه دیگر بسیار سخت و تقریباً ناممکن بود. یعنی فرزند کشاورز می بایستی تا ابد کشاورز بماند. همچنان که اشراف زادگان همیشه در گروه اشراف می ماندند. افراد از طبقه محروم نمی توانستند با بزرگان ازدواج کنند. لباس و مسکن طبقات نیز متفاوت بود. در شهرها پیشه وران و کشاورزان نمی توانستند در محله خاص بزرگان سکونت کنند و به ناچار در حومه شهرها ساکن می شدند. در دوره ساسانی طبقات مختلف حتی آتشکده های جداگانه ای داشتند. این وضع طبقاتی بر روابط، آداب و معاشرت مردم نیز تأثیر گذاشته بود.
26 _ به گفته هرودوت، ایرانیان دوره باستان چه ویژگی هایی داشتند؟
جواب : ایرانی ها وقتی در کوچه به هم می رسیدند روبوسی می کردند و اگر با یکدیگر تفاوت طبقاتی داشتند افراد عامی می بایستی در برابر اشراف و بزرگان زانو می زدند.
27 _ زندگی پادشاهان و شاهزادگان در دوره ایران باستان چگونه بود ؟ مثال بزنید.
جواب : در دوره ایران باستان، شاهان و شاهزادگان زندگی بسیار پر تجملی داشتند و در کاخ ها به خوشگذرانی می پرداختند. برای مثال خسرو پرویز تاجی داشت که مقدار زیادی طلای خالص در آن به کار برده شده بود و مرواریدهای آن به اندازه تخم گنجشک بودند. در آن دوره، تاج سنگین را از سقف آویزان می کردند و شاه زیر آن می نشست. خسرو پرویز شطرنجی داشت که مهره های آن از یاقوت و زمرد بود و بر تختی می نشست که از عاج فیل درست شده و نرده های آن از طلا و نقره بود.
28 _ مورخان از کدام اثر ادبی برای پی بردن به اوضاع و احوال مردم دوره ایران باستان استفاده کرده اند؟
جواب : شاهنامه فردوسی
29 _ کدام یک از موارد زیر از طبقه ی بزرگان نبودند؟
الف) فرماندهان نظامی ب) دبیران ج) بازرگانان د) موبدان
جواب : ج) بازرگانان
30 _ در کدام دوره ی تاریخی اختلافات طبقاتی به اوج خود رسید؟
الف) اشکانیان ب) ساسانیان ج) هخامنشیان د) سلوکیان
جواب : ب) ساسانیان
31 _ کدام یک از امتیازات زیر به کشاورزان تعلّق نداشت؟
الف) آن ها و فرزندانشان حقّ تحصیل نداشتند ب) بار سنگین مالیات بر دوش آن ها بود
ج) در جنگ ها، سپاه سواره نظام بودند د( فعالیت های مهم اقتصادی بر دوش آن ها بود
جواب : ج) در جنگ ها، سپاه سواره نظام بودند