فارسی (نوشتاری) : درس 17 ستاره ی روشن (ششم ابتدایی) Sixth Grade
درس 17 ستاره ی روشن
درس هفدهم :: ستاره روشن / پاسخ درس هفدهم نگارش ششم – جواب املا و دانش زبانی و واژه آموزی، کارگاه نویسندگی و درک متن و هنر و سرگرمی صفحه 99 و 100 و 101 و 102 و 103 و 104 درس 17 نگارش کلاس ششم.
درس هفدهم نگارش ششم ابتدایی
فعالیت های درس صفحه 91 و 92
1- عبارت های زیر را نمونه ، به نثر ساده ی امروز برگردانید.
نثر کهن | نثر ساده امروز |
نخستین کسی ، من باشم که بدو گروم | نخستین کسی باشم که به او ایمان آورم |
نیکویی گویید و زینهار تا بدی نکنید. | سخت نیکو بگویید و آگاه باش که نباید بدی کنید. |
راست گفتن پیشه گیرید. | همیشه راست بگویی. |
2- مانند نمونه ، جمله های زیر را مرتّب و بازنویسی کنید.
ما را یادگاری ده از علم خویش : از علم خویش ، ما را یادگاری ده
الف) وصیّت می کنم شما را : شما را وصیّت (می) کنم.
ب) بد کننده را زندگانی کوتاه باشد : زندگانی بدکننده ، کوتاه باشد.
3- کلمات متضاد را در ابیات و عبارات زیر بیابید.
الف) سخن در میان دو دشمن ، چنان گوی که اگر دوست گردند ، شرم زده نشوی . (سعدی)
دشمن ≠ دوست
ب) موج ز خود رفته ای ، تیز خرامید و گفت : هستم اگر می روی ، گر نروم نیستم. (اقبال لاهوری)
هستم ≠ نیستم / می روم ≠ نروم
ج) دوستان و دشمنان را می شناسم من ، زندگی را دوست دارم ، مرگ را دشمن ( اخوان ثالث )
دوستان ≠ دشمنان / زندگی ≠ مرگ / دوست ≠ دشمن
4- عبارت زیر ، شبه جمله را پیدا کنید و مفهوم آن را توضیح دهید.
زینهار تا بدی نکنید.
« زینهار » به معنی « بدان و آگاه باش » و برای متوجّه کردن مخاطب به کار می رود ، یعنی مواظب باش و از این کار بپرهیز.
املا صفحه 93
2- با توجّه به متن درس ، جای خالی را با کلمه متناسب پر کنید.
هر که از شما به … زاد … بزرگ تر باشد. وی را بزرگ تر دارید و … حرمت … او نگاه دارید.
3- کلماتی را که در املای آن ها ، یکی از شکل هی حرف « ه » وجود دارد از متن درس بیابید و بنویسید.
مانند نمونه : بزرگمهر
ستاره ، خوانده ام ، خواهد آمد ، هم ، بهره ، هیچ ، راه ، ده ( بده) ، آن چه ، به ، زینهار ، بد کننده ، کوتاه ، پیشه ، هلاک ، گواهی ، هر ، عطاها ، همیشه ، ستوده ، نگاه ، بیهقی
نگارش صفحه 94
1- این دسته از کلمات را به صورت جمله ، مرتّب کنید.
نیست ، مردمان ، بی عیب ، عیب ، را ، مکنید ، که ، هیچ کس
عیب مردمان را مکنید که هیچ کس بی عیب نیست .
3- در جمله ی « ستاره ی روشن ما بودی که ما را راه راست نمودی » ، نویسنده از چه عنصر ادبی استفاده کرده است ؟ آن را توضیح دهید.
نویسنده از تشبیه استفاده کرده است و بزرگمهر را به ستاره ی روشنی تشبیه کرده که آن ها را به راه راست هدایت می کند.
کارگاه نویسندگی صفحه 95 و 96
لطیفه های ادبی
یکی از چیزهایی که به زیبایی و لطف نوشته می افزاید ، استفاده از لطیفه است . لطیفه سخنی کوتاه و پرمعناست که به سادگی فهمیده می شود . لطیفه ها معمولاً آمیخته به طنز و حکمت و اندرز هستند و در قالب حکایت ظاهر می شوند.
2- ضرب المثل « به پایان آمد این دفتر ، حکایت هم چنان باقی است » را در یک بند ، توضیح دهید.
این دفتر (مطلب یا کتاب) به پایان رسید ، امّا این داستان و مطلب هم چنان ادامه دارد ( که بعدها ادامه ی آن را خواهیم گفت ).
املا و دانش زبانی صفحه 99 نگارش ششم
✅ 1 از متن درس، بندهای را که هر دو واژه ی مشخّص شده در آن به کار رفته است، پیدا کنید و بنویسید.
پاسخ: گفت: وصیت می کنم شما را که ،خدای عزّوجلَّ، به یگانگی شناسید و وی را اطاعت دارید و بدانید که کردار زشت و نیکوی شما را می بیند و آچه در دل دارید، می داند و زندگانی شما به فرمان اوست.
پاسخ: نیکویی گویید و نیکوکاری کنید که ، خدای عزَّو جلَّ، که آفرید شمارا بریا نیکی و زینهار تا بدی نکنید و از بدان دور باشید که بد کننده زندگانی کوتاه باشد و پارسا و چشم و گوش و دست از حرام و مال مردمان، دور دارید.
جواب صفحه 100 نگارش ششم
✅ 2 با توجّه به حروف نوشته شده در جدول، واژه های چهار حرفی را از متن درس پیدا و جدول را کامل کنید. (از تکرار واژه ها بپرهیزید).
✅ 3 واژه های متضاد را در ابیات و عبارت های زیر بیابید.
الف) سخن در میان دو دشمن، چنان گویی که اگر دوست گردند شرم زده نشوی.(سعدی)
پاسخ: دشمن- دوست
ب) موج ز خود رفته ای، تیز خرامید و گفت: هستم اگر میروم، گر نروم نیستم.( اقبال لاهوری)
پاسخ: هستم- نیستم ، میروم -نروم، خودرفته- خرامیدن ( اشاره به آرام بودن و عصبانی بودن)
پ) دوستان و دشمنان را می شناسم من زندگی را دوست دارم، مرگ را دشمن.( اخوان ثالث)
پاسخ: دوستان – دشمنان ، زندگی-مرگ
نگارش صفحه 101 نگارش ششم
✅ 1 عبارت های زیر را مانند نمونه، به نثر ساده ی امروز، برگردانید.
✅ 2 عبارت زیر را در یک بند، کامل کنید.
ازدورغ گفتن دور باش چون…
پاسخ: دروغ تنها وسیله ایست برای بر هم زدن زندگی خود و دیگران که هیچکس با گفتن آن خشنود نشده و بعد ها با آشکار شدن حقیقت ، افراد دروغ گو فقط پشیمان و سرزنش شده و سعی میکنند تا حرف درست را بزنند اما دیگر کسی حرف آن ها را به راحتی باور نخواهند کرد ، چرا که حرف های او چیزی جز دروغ و تهمت نبوده و مشخص نیست فرد به درستی سعی در تغییر رفتارش داشته یا خیر .
کارگاه نویسندگی صفحه 102 نگارش ششم
✅ 1 حکایت »نردبان فروش« از عبید زاکانی را بخوانید و برداشت خود را از آن در چند سطر بنویسید.
»شخصی به کمک نردبان در باغ دیگری میرفت تا میوه بچیند، صاحب باغ سر رسید و گفت:
»در باغ من چه کار داری؟«
آن شخص گفت: »نردبان میفروشم.«
گفت: »نردبان در باغ من میفروشی؟«
گفت: »نردبان از آن من است، هر جا که خواستم میفروشم.«
اگر جواب بالا را دوست نداشتید از جواب زیر استفاده کنید.
پاسخ: بعضی انسان ها با این که کار اشتباهی می کنند ولی وقتی اشتباه آنها برملا شد آنها به جای عذرخواهی بهانه و دروغ دیگری سر هم می کنند تا اشتباه قبلی را بپوشاند و در واقع بر روی دروغی که گفته بودن و یا کار زشتی که کرده اند سرپوش می گذارند شما نیز اگر متنی و یا برداشت دیگری نیز دارید برای ما در همین مطلب در بخش نظرات بفرستید تا با اسم شما در این سایت ها منتشر کنیم.
✅ 2 مفهوم ضرب المثل»به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است«را در یک بند توضیح دهید.
اگر جواب بالا را دوست نداشتید از جواب زیر استفاده کنید.
پاسخ: این دفتر تمام شد ولی هنوز درس خواندن ما تمام نشده است
درک متن صفحه 103 نگارش ششم
✅ ت) مفهوم «تا» را در هر یک از جمله های زیر، بنویسید.
آنها دام و تله میگذارند تا تو را در دام بیندازند.
پاسخ: برای اینکه
میخواهم به مهدی کمک کنم تا درس هایش را بهتر یاد بگیرد.
پاسخ: برای اینکه
از شام تا سحر بیدار بود.
پاسخ: فاصله زمانی
تا کنون چند تا کتاب خواندهای؟
پاسخ: فاصله زمانی/ واحد شمارش
تا شام، نیفتاد صدای تبر از گوش.
پاسخ: فاصله زمانی
هنر و سرگرمی صفحه 104 نگارش ششم
✅ 1 از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
زمانی دهد تخت و گنج و کلاه زمانی غم و رنج و خواری و چاه
چنین است، هرچند مانیم دیر نه پیل سرافراز ماند نه شیر
✅ 2 برای جدول زیر، سؤالات مناسب طرح کنید.
خیلی خوب