درس 12 جنگل برای کیست؟ علوم تجربی (ششم ابتدایی) Sixth Grade
درس 12 جنگل برای کیست ؟
جواب سوالات درس جنگل برای کیست علوم ششم
1- زنجیره غذایی چیست ؟
به رابطه ی غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود.
2- شبکه غذایی را تعریف کنید.
به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یک دیگر گفته می شود.
3- قارچ ها در چه جایی از زنجیره غذایی قرار می گیرند ؟
آن ها تجزیه کننده هستند.
4- قارچ ها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شوند ؟
با تجزیه بقایای بدن گیاهان و جانوران سبب بهبود و تقویت خاک می شوند.
5- کروکودیل انگل های درون دهان خود را چگونه از بین می برند ؟
بعضی وقت ها کروکودیل ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می کنند ، پرنده ی کوچکی وارد دهان کروکودیل می شود و انگل های درون دهان کروکودیل را می خورد.
6- چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشته اند اما در حال حاضر وجود ندارند ، نام ببرید.
جانوران : دایناسورها
گیاهان : درختان بسیار تنومند
7- به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن نسل یک نوع جاندار می شود ؟
وقتی شرایط زندگی جاندار تغییر می کند ( مانند تغییر شدید آب و هوا ، زیستگاه ، طوفان یا سیل ) جانداران نمی توانند با آن سازگار شوند و باعث نابودی آن ها می گردد.
8- مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان را بیان کنید.
شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت ، اما به علّت های متفاوت مانند شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت.
9- منظور از درخت بومی چیست ؟
به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند ، درخت بومی می گویند.
10- چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است ؟
زیرا درخت کاج موادی از ریشه خود در خاک ترشح می کنند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می شود.
11- با قطع بی رویه ی درختان ، با گذشت زمان چه تغییری در جنگل های کره ی زمین ایجاد می شود ؟
جنگل جزء منابع طبیعی و محیط زیست جانوران مختلف است . قطع درختان جنگل باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود.
12- رابطه ی غذایی بین مورجه و شته چگونه است ؟ توضیح دهید.
به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکد دیگر سود می برند . مورچه ها ، شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند . شته از شیره ی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه ، شهد خارج شده از شته را مصرف می کند.
13- رابطه ی غذایی کرکس و شیرها چگونه است ؟
به صورت هم سفرگی است . کرکس ها ته مانده ی شکار شیرها را می خورند.
(کرکس ها مردار خوار هستند .)
14- رابطه غذایی انگل چگونه رابطه ی است ؟
در زندگی انگلی ، موجود انگل ، از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند. مانند پشه ها که نیش خود را درون بدن حیوان دیگری فرو می برند و خون آن ها را می مکند.
صفحه 81 کتاب درسی علوم ششم
الف ) یک زنجیره غذایی برای جانداران شکل روبه رو بنویسید.
در این زنجیره کدام تولید کننده و کدام مصرف کننده اند ؟
روباه و سنجاب مصرف کننده و بلوط تولید کننده است.
مصرف کننده ی اول و مصرف کننده دوم را در زنجیره ای که نوشته اید ، مشخص کنید.
سنجاب مصرف کننده ی اول و روباه مصرف کننده دوم است.
در این زنجیره زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است ؟
غذای سنجاب بلوط است و روباه از سنجاب تغذیه می کند.
ب) زنجیره های غذایی را در شکل مقابل پیدا و آن ها را رسم کنید.
ساقه ی گندم —> موش —> جغد
هویج —> خرگوش —> عقاب
هویج —> خرگوش —> روباه
بلوط —> سنجاب —> عقاب
ساقه ی گندم —> موش —> مار —> عقاب
سوسک —> گنجشک —> مار
آیا در زنجیره هایی که رسم کرده اید ، گیاهان و جانوران مشترکی وجود دارند ؟ آن ها را مشخص کنید.
بله ، هویج ، خرگوش ، موش
ایستگاه فکر صفحه 81 علوم ششم
دانشمندان برای بررسی ارتباط غذایی جانداران در یک محیط ، شبکه ی غذایی رسم می کنند . اکنون شما نیز با استفاده از جانوران و گیاهان مشترک این زنجیره ها ، یک شبکه ی غذایی رسم کنید.
|———–<——–<———–<———|
عقاب <— مار <— موش <— هویج —>خرگوش —> روباه
| |
—->—سنجاب —->—
نکته :
موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه زیر قرار می گیرند :
1- تولید کننده 2- مصرف کننده 3- تجزیه کننده
گیاهان تولید کننده ف با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذاسازی انجام می دهند.
جانوران ، مصرف کننده هستند . میکروب ها تجزیه کننده اند.
گفت و گو کنید صفحه 82 علوم ششم
آیا می دانید قارچ ها در چه جاهای دیگری رشد می کنند ؟
قارچ ها در خاک و آب به سر می برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می کنند ، مانند قارچ های چتری خوراکی و سمی که بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می کنند. برخی قارچ ها بیماری های زیادی را به وجود می آورند . گونه ای از قارچ ها به نام مخمر هستند . گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شوند و گونه های دیگر قارچ ، موجب بیماری می شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می شوند و بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره ریشه ی گیاه می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه های خراب رشد می کنند.
آن ها مواد مورد نیاز خود را چگونه به دست می آورند ؟
قارچ ها برای رشد به مواد قندی و رطوبت نیاز دارند که این مواد با تجزیه ی بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می شود.
قارچ ها در چه جاهایی از زنجیره ی غذایی قرار می گیرند ؟
قارچ ها تجزیه کننده هستند.
نکته :
قارچ ها به صورت تک سلولی و پرسلولی هستند. از قارچ ها پرسلولی می توان به قارچ های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی می توان به مخمر و کپک ها اشاره نمود.
گفت و گو کنید صفحه 83 علوم ششم
اکنون در مورد با هر مثال به این پرسش ها پاسخ دهید :
کدام جانور سود می برد ؟
شته و مورچه ، کرکس ، مگس و پشه
کدام جانور سود نمی برد ؟
اسب
نکته :
شبکه های غذایی ، رابطه ی بین موجودات زنده را مشخص می کنند . این ارتباط به صورت همزیستی است.
همزیستی ، به انواع ارتباط های میان دو نوع موجود زنده برای تأمین غذا گفته می شود و شامل همسفرگی ، همیاری ، رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است.
در زندگی همسفرگی ، یک موجود سود می برد و دیگری نه سود می برد و نه زیان . مانند همسفرگی بین ماهی بادکش دار و کوسه ماهی ، که ماهی بادکش دار می تواند از بقایای شکاری که کوسه ماهی استفاده می کند ، سود ببرد.
در زندگی همیاری ، هر دو موجود از یک دیگر سود می برند ، مانند شته و مورچه ، مورچه ها ، شته ها را به قسمت های جوان گیاه می رسانند . شته از شیره ی گیاه تغذیه می کند و مورچه ، شهد خارج شده از شته را مصرف می کند با همیاری بین گل ها و زنبور عسل.
گاهی بین موجودات زنده ، رقابت و به وجود می آید . مثلاً در گیاهان ، آن که بلندتر است با برگ های بیشتری دارد. بهتر از نور خورشید استفاده می کند و رشد بیشتری دارد.
در جانوران نیز رقابت وجود داد که باعث جنگ بین آن ها می شود و جانور قوی تر یا سریع تر یا سازش پذیرتر ، پیروز می شود.
در زندگی شکار و شکارچی ، موجودی ، موجود دیگر را صید می کند و می خورد ، مانند گنجشک و عقاب ، گربه و موش
در زندگی انگلی ، موجود انگل ، از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند.
انگل می تواند داخلی یا خارجی باشد . مانند کرم آسکاریس و کرم کدو که انگل داخلی ( دستگاه گوارش ) ، زالو و شپش که انگل خارجی ( پوست بدن ) هستند.
بعضی انگل ها مانند پشه ، انگل موقتی هستند ، زیرا تا مدتی خود میزبان را می خورند و بعضی دیگر ، انگل های دائمی هستند . مانند انگل های روده ای . بعضی از انگل ها ، موجب مرگ میزبان می شوند.
تصویر های زیر برخی محیط ها را نشان می دهد. کدام محیط را انسان ساخته است ؟
تصویر شماره (3)
کدام به طور طبیعی وجود دارد ؟
تصویر شماره (1)
این محیط ها چه تفاوتی با هم دارند ؟
محیط طبیعی زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع است . محیطی که انسان می سازد ( محیط مصنوعی ) آسیب پذیرتر است و تنوع جانوران و گیاهان آن کم است.
پژوهش کنید صفحه 87 علوم ششم
مسئولیت حفظ محیط های طبیعی در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است ؟
سازمان حفاظت محیط زیست
چه شغل هایی در ارتباط با معرفی و حفظ محیط های طبیعی وجود دارد ؟
جنگل بانی ، کارکنان ، سازمان حفاظت محیط زیست.
نکته :
اگر قطع درختان در جنگل ها به همین سرعت ادامه یابد ، نیمی از جنگل های کره زمین حداکثر تا 20 سال آیند از بین خواهند رفت .