• صفحه نخست
  • تماس با ما
سه‌شنبه 9 خرداد 1402
کمک درسی ⭐
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار تحصیلی
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم ابتدایی
  • پنجم ابتدایی
  • پایه ششم
  • پایه هفتم
  • پایه هشتم
  • پایه نهم
  • پایه دهم
  • پایه یازدهم
  • پایه دوازدهم
  • کنکور
  • اخبار تحصیلی
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم ابتدایی
  • پنجم ابتدایی
  • پایه ششم
  • پایه هفتم
  • پایه هشتم
  • پایه نهم
  • پایه دهم
  • پایه یازدهم
  • پایه دوازدهم
  • کنکور
کمک درسی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » پایه ششم » درس 12 جنگل برای کیست؟ علوم ششم ابتدایی

درس 12 جنگل برای کیست؟ علوم ششم ابتدایی

توسط مدیر آموزشگاه
31 فروردین 1401
0
4.3/5 - (6 امتیاز)

درس 12 جنگل برای کیست؟ علوم تجربی (ششم ابتدایی) Sixth Grade

فهرست محتوا
  1. درس 12 جنگل برای کیست؟ علوم تجربی (ششم ابتدایی) Sixth Grade
    1. جواب سوالات درس جنگل برای کیست علوم ششم
    2. صفحه 81 کتاب درسی علوم ششم
    3. ایستگاه فکر صفحه 81 علوم ششم
    4. گفت و گو کنید صفحه 82 علوم ششم
    5. گفت و گو کنید صفحه 83 علوم ششم
    6. پژوهش کنید صفحه 87 علوم ششم
    7. مطالب مرتبط

درس 12           جنگل برای کیست ؟

جواب سوالات درس جنگل برای کیست علوم ششم

1- زنجیره غذایی چیست ؟

به رابطه ی غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود.

2- شبکه غذایی را تعریف کنید.

به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یک دیگر گفته می شود.

3- قارچ ها در چه جایی از زنجیره غذایی قرار می گیرند ؟

آن ها تجزیه کننده هستند.

4- قارچ ها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شوند ؟

با تجزیه بقایای بدن گیاهان و جانوران سبب بهبود و تقویت خاک می شوند.

5- کروکودیل انگل های درون دهان خود را چگونه از بین می برند ؟

بعضی وقت ها کروکودیل ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می کنند ، پرنده ی کوچکی وارد دهان کروکودیل می شود و انگل های درون دهان کروکودیل را می خورد.

6- چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشته اند اما در حال حاضر وجود ندارند ، نام ببرید.

جانوران : دایناسورها

گیاهان : درختان بسیار تنومند

7- به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن نسل یک نوع جاندار می شود ؟

وقتی شرایط زندگی جاندار تغییر می کند ( مانند تغییر شدید آب و هوا ، زیستگاه ، طوفان یا سیل ) جانداران نمی توانند با آن سازگار شوند و باعث نابودی آن ها می گردد.

8- مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان را بیان کنید.

شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت ، اما به علّت های متفاوت مانند شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت.

9- منظور از درخت بومی چیست ؟

به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند ، درخت بومی می گویند.

10- چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است ؟

زیرا درخت کاج موادی از ریشه خود در خاک ترشح می کنند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می شود.

11- با قطع بی رویه ی درختان ، با گذشت زمان چه تغییری در جنگل های کره ی زمین ایجاد می شود ؟

جنگل جزء منابع طبیعی و محیط زیست جانوران مختلف است . قطع درختان جنگل باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود.

12- رابطه ی غذایی بین مورجه و شته چگونه است ؟ توضیح دهید.

به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکد دیگر سود می برند . مورچه ها ، شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند . شته از شیره ی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه ، شهد خارج شده از شته را مصرف می کند.

13- رابطه ی غذایی کرکس و شیرها چگونه است ؟

به صورت هم سفرگی است . کرکس ها ته مانده ی شکار شیرها را می خورند.

(کرکس ها مردار خوار هستند .)

14- رابطه غذایی انگل چگونه رابطه ی است ؟

در زندگی انگلی ، موجود انگل ، از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند. مانند پشه ها که نیش خود را درون بدن حیوان دیگری فرو می برند و خون آن ها را می مکند.

صفحه 81 کتاب درسی علوم ششم

الف ) یک زنجیره غذایی برای جانداران شکل روبه رو بنویسید.

در این زنجیره کدام تولید کننده و کدام مصرف کننده اند ؟

روباه و سنجاب مصرف کننده و بلوط تولید کننده است.

مصرف کننده ی اول و مصرف کننده دوم را در زنجیره ای که نوشته اید ، مشخص کنید.

سنجاب مصرف کننده ی اول و روباه مصرف کننده دوم است.

در این زنجیره زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است ؟

غذای سنجاب بلوط است و روباه از سنجاب تغذیه می کند.

ب) زنجیره های غذایی را در شکل مقابل پیدا و آن ها را رسم کنید.

ساقه ی گندم —> موش —> جغد

هویج —> خرگوش —> عقاب

هویج —> خرگوش —> روباه

بلوط —> سنجاب —> عقاب

ساقه ی گندم —> موش —> مار —> عقاب

سوسک —> گنجشک —> مار

آیا در زنجیره هایی که رسم کرده اید ، گیاهان و جانوران مشترکی وجود دارند ؟ آن ها را مشخص کنید.

بله ، هویج ، خرگوش ، موش

ایستگاه فکر صفحه 81 علوم ششم

دانشمندان برای بررسی ارتباط غذایی جانداران در یک محیط ، شبکه ی غذایی رسم می کنند . اکنون شما نیز با استفاده از جانوران و گیاهان مشترک این زنجیره ها ، یک شبکه ی غذایی رسم کنید.

 

|———–<——–<———–<———|

عقاب <— مار <— موش <— هویج —>خرگوش —> روباه

|                              |

—->—سنجاب —->—

نکته :

موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه زیر قرار می گیرند :

1- تولید کننده 2- مصرف کننده 3- تجزیه کننده

گیاهان تولید کننده ف با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذاسازی انجام می دهند.

جانوران ، مصرف کننده هستند . میکروب ها تجزیه کننده اند.

 

گفت و گو کنید صفحه 82 علوم ششم

آیا می دانید قارچ ها در چه جاهای دیگری رشد می کنند ؟

قارچ ها در خاک و آب به سر می برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می کنند ، مانند قارچ های چتری خوراکی و سمی که بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می کنند. برخی قارچ ها بیماری های زیادی را به وجود می آورند . گونه ای از قارچ ها به نام مخمر هستند . گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شوند و گونه های دیگر قارچ ، موجب بیماری می شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می شوند و بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره ریشه ی گیاه می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه های خراب رشد می کنند.

آن ها مواد مورد نیاز خود را چگونه به دست می آورند ؟

قارچ ها برای رشد به مواد قندی و رطوبت نیاز دارند که این مواد با تجزیه ی بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می شود.

قارچ ها در چه جاهایی از زنجیره ی غذایی قرار می گیرند ؟

قارچ ها تجزیه کننده هستند.

 

نکته :

قارچ ها به صورت تک سلولی و پرسلولی هستند. از قارچ ها پرسلولی می توان به قارچ های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی می توان به مخمر و کپک ها اشاره نمود.

 

گفت و گو کنید   صفحه 83  علوم ششم

اکنون در مورد با هر مثال به این پرسش ها پاسخ دهید :

کدام جانور سود می برد ؟

شته و مورچه ، کرکس ، مگس و پشه

کدام جانور سود نمی برد ؟

اسب

 

نکته :

شبکه های غذایی ، رابطه ی بین موجودات زنده را مشخص می کنند . این ارتباط به صورت همزیستی است.

همزیستی ، به انواع ارتباط های میان دو نوع موجود زنده برای تأمین غذا گفته می شود و شامل همسفرگی ، همیاری ، رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است.

در زندگی همسفرگی ، یک موجود سود می برد و دیگری نه سود می برد و نه زیان . مانند همسفرگی بین ماهی بادکش دار و کوسه ماهی ، که ماهی بادکش دار می تواند از بقایای شکاری که کوسه ماهی استفاده می کند ، سود ببرد.

در زندگی همیاری ، هر دو موجود از یک دیگر سود می برند ، مانند شته و مورچه ، مورچه ها ، شته ها را به قسمت های جوان گیاه می رسانند . شته از شیره ی گیاه تغذیه می کند و مورچه ، شهد خارج شده از شته را مصرف می کند با همیاری بین گل ها و زنبور عسل.

گاهی بین موجودات زنده ، رقابت و به وجود می آید . مثلاً در گیاهان ، آن که بلندتر است با برگ های بیشتری دارد. بهتر از نور خورشید استفاده می کند و رشد بیشتری دارد.

در جانوران نیز رقابت وجود داد که باعث جنگ بین آن ها می شود و جانور قوی تر یا سریع تر یا سازش پذیرتر ، پیروز می شود.

در زندگی شکار و شکارچی ، موجودی ، موجود دیگر را صید می کند و می خورد ، مانند گنجشک و عقاب ، گربه و موش

در زندگی انگلی ، موجود انگل ، از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند.

انگل می تواند داخلی یا خارجی باشد . مانند کرم آسکاریس و کرم کدو که انگل داخلی ( دستگاه گوارش ) ، زالو و شپش که انگل خارجی ( پوست بدن ) هستند.

بعضی انگل ها مانند پشه ، انگل موقتی هستند ، زیرا تا مدتی خود میزبان را می خورند و بعضی دیگر ، انگل های دائمی هستند . مانند انگل های روده ای . بعضی از انگل ها ، موجب مرگ میزبان می شوند.

 

تصویر های زیر برخی محیط ها را نشان می دهد. کدام محیط را انسان ساخته است ؟

تصویر شماره (3)

کدام به طور طبیعی وجود دارد ؟

تصویر شماره (1)

این محیط ها چه تفاوتی با هم دارند ؟

محیط طبیعی زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع است . محیطی که انسان می سازد ( محیط مصنوعی ) آسیب پذیرتر است و تنوع جانوران و گیاهان آن کم است.

 

پژوهش کنید صفحه 87 علوم ششم

مسئولیت حفظ محیط های طبیعی در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است ؟

سازمان حفاظت محیط زیست

چه شغل هایی در ارتباط با معرفی و حفظ محیط های طبیعی وجود دارد ؟

جنگل بانی ، کارکنان ، سازمان حفاظت محیط زیست.

 

نکته :

اگر قطع درختان در جنگل ها به همین سرعت ادامه یابد ، نیمی از جنگل های کره زمین حداکثر تا 20 سال آیند از بین خواهند رفت .

مطالب مرتبط

  1. وزن جسم را تعریف کنید ؟ علوم ششم
  2. علوم تجربی: درس 9 سفر انرژی (ششم ابتدایی)
  3. حالت نیرو در هم زدن چای شبیه حالت نیرو در چه کاری است
  4. چه چیزهایی می توانند انرژی ذخیره کنند
  5. سوالات درس 4 علوم ششم سفر به اعماق زمین با جواب
  6. سوالات درس دوم علوم ششم
  7. علوم ششم صفحه 15 جمع آوری اطلاعات با جواب
  8. به مواد جامد خارج شده از دهانه آتشفشان چه میگویند
  9. در علوم منظور از وارد کردن نیرو چیست
  10. سوالات درس ۶ علوم ششم با جواب گام به گام
پست قبلی

فارسی (نوشتاری) : درس 17 ستاره ی روشن (ششم ابتدایی) Sixth Grade

پست‌ بعدی

سوالات درس 4 علوم ششم سفر به اعماق زمین با جواب

مرتبط پست ها

پایه ششم

ساختن ماده غذایی با جذب انرژی نور خورشید چه نام دارد

5 اسفند 1401
پایه ششم

فتوسنتز چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند

5 اسفند 1401
نکات مهم درس 10 علوم ششم ابتدایی
پایه ششم

نکات مهم درس 10 علوم ششم ابتدایی

25 بهمن 1401
پایه ششم

نمونه سوال ورزش و نیرو علوم ششم با جواب

3 بهمن 1401
سوالات درس ۶ علوم ششم با جواب گام به گام
پایه ششم

سوالات درس ۶ علوم ششم با جواب گام به گام

28 دی 1401
سوالات درس ۵ علوم ششم با جواب گام به گام
پایه ششم

سوالات درس ۵ علوم ششم با جواب گام به گام

28 دی 1401
پست‌ بعدی
سوالات درس 4 علوم ششم سفر به اعماق زمین با جواب

سوالات درس 4 علوم ششم سفر به اعماق زمین با جواب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

آخرین مطالب

  • پاسخنامه امتحان نهایی فارسی دهم ۱۴۰۲
  • پاسخنامه فیزیک دوازدهم نهایی 1402
  • خلاصه دینی دوازدهم برای امتحان نهایی (جزوه درس به درس)
  • نمونه سوالات دینی دوازدهم با جواب (امتحان نهایی)
  • نمونه سوال فصل هشت ریاضی هفتم با جواب
  • نمونه سوالات فصل 14 علوم هفتم با جواب (درس گردش مواد)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۴۴ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳ با جواب کامل (حل مسئله)
  • تدریس درس 14 علوم هفتم (آموزش فصل چهاردهم گردش مواد)
  • سوالات درس ۲۰ مطالعات هشتم با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۴۰ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۶ با جواب کامل (فعالیت و کار در کلاس)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۵ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۴ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۳ با جواب کامل (کار در کلاس و تمرین)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۲ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۱ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۳۰ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۹ با جواب کامل (کار در کلاس و تمرین)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۸ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۷ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۶ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۵ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۴ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۳ با جواب کامل (کار در کلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۲ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۱ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۲۰ با جواب کامل (حل مسئله)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۸ با جواب (فرهنگ خواندن)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ با جواب (مرور فصل)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۵ با جواب کامل (کاردرکلاس و تمرین)
  • ساختن ماده غذایی با جذب انرژی نور خورشید چه نام دارد
  • از اندوخته ی دانه استفاده میکند تا رشد کند
  • اگر سطح برگ گیاهی را با پارافین بپوشانیم چه روی میدهد چرا
  • فتوسنتز چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند
  • در راس حکومت سلجوقی چه قرار داشت
  • اصلی ترین شگرد شرکت های بزرگ برای جذب مخاطبان چیست
  • پایتخت شاهرخ کدام شهر بود مطالعات هشتم
  • خلاق المعانی ثانی لقب کیست و چرا این لقب را گرفت
  • اولین سرمایه ما برای خوشبختی در دنیا و آخرت چیست
  • پایتخت ملکشاه سلجوقی کجا بود مطالعات هشتم
  • اولین کودکستان ایران در کدام شهر ساخته شد کلاس چهارم
  • کتاب مشهور فردوسی چه نام دارد کلاس پنجم
  • سوالات فصل ۹ علوم نهم با جواب (درس نهم)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۴ با جواب کامل (کاردرکلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۳ با جواب کامل (کاردرکلاس و فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۲ با جواب کامل (فعالیت)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۱ با جواب کامل (تمرین)
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۱۰ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۰۹ با جواب کامل
  • معنی کلمات درس شانزدهم فارسی چهارم (پرسشگری)
  • معنی کلمات درس چهاردهم فارسی چهارم (ادب از که آموختی)
  • معنی کلمات درس هفدهم فارسی چهارم (مدرسه ی هوشمند)
  • معنی کلمات درس پانزدهم فارسی چهارم (شیر و موش)
  • طبیعت گردی را توضیح دهید مطالعات هفتم
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۰۸ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۰۷ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۰۶ با جواب کامل
  • ریاضی چهارم صفحه ۱۰۵ با جواب کامل
  • حل تمرین صفحه 14 ریاضی دهم انسانی

درباره ما

سایت (کمک درسی) محلی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان می باشد.
نمونه سوال امتحانی ، آزمون آنلاین ، کلاس آنلاین ، درسنامه آموزشی ، مدرسه یاب و معلم خصوصی برای تمام پایه ها (از اول ابتدایی تا کنکور) .

تماس با ما

بقیه دانش آموزان می خوانند

پایه هشتم

سوالات درس 16 مطالعات هشتم با جواب

9 بهمن 1400
پایه هشتم

جواب فعالیت های درس 2 پیام هشتم

13 دی 1400
پرسش و پاسخ

در فرغون تکیه گاه در کجا قرار دارد

6 بهمن 1400
پایه هفتم

جواب صفحه ی ۱۲۲ ریاضی هفتم

30 اردیبهشت 1401
پایه دهم

دستگاه گوارش ملخ زیست دهم

14 مرداد 1401
پایه نهم

نمونه سوالات زبان نهم نوبت دوم

3 خرداد 1401
پایه یازدهم

بارم بندی امتحانات یازدهم تجربی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

6 دی 1401
چهارم ابتدایی

ریاضی چهارم صفحه ۱۰۱ با جواب کامل

22 بهمن 1401
پایه ششم

جواب فارسی ششم صفحه ۷۹ و ۸۲ (درس ۱۱)

25 بهمن 1401
چهارم ابتدایی

وسیله تشخیص زاویه راست

6 دی 1401
کنکور

آخرین رتبه قبولی های کنکور تجربی (پزشکی دندانپزشکی داروسازی فیزیوتراپی)

13 مرداد 1401
پایه هفتم

کدام دوره تاریخی را دوره ایران باستان می گویند؟

9 اسفند 1400
چهارم ابتدایی

ریاضی چهارم صفحه ۷۳ با جواب کامل

18 بهمن 1401
پایه دوازدهم

نمونه سوال نهایی تاریخ دوازدهم انسانی با جواب

1 خرداد 1401

© 2022 کلاس نوین - تمامی حقوق مادی و معنوی برای classnovin.ir محفوظ می باشد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • اخبار تحصیلی
  • اول ابتدایی
  • دوم ابتدایی
  • سوم ابتدایی
  • چهارم ابتدایی
  • پنجم ابتدایی
  • پایه ششم
  • پایه هفتم
  • پایه هشتم
  • پایه نهم
  • پایه دهم
  • پایه یازدهم
  • پایه دوازدهم
  • کنکور