ریاضی چهارم صفحه ۱۴۲ حل مسئله ، ریاضی چهارم صفحه ۱۴۳ با جواب کامل ، پاسخ صفحه ی ۱۴۲ ریاضی چهارم حل مسئله ی ساده تر حدس و آزمایش ، حل ریاضی کلاس چهارم صفحه ۱۴۳ ، عکس صفحه ی ۱۴۲ ریاضی چهارم ، آموزش صفحه ی ۱۴۲ ریاضی چهارم ، توضیح صفحه ۱۴۳ ریاضی چهارم
جواب حل مسئله صفحه ۱۴۲ ریاضی چهارم
سوال 1 حل مسئله صفحه 142 ریاضی چهارم – می خواهیم عددهای ۱۱۲، ۱۰۷ و ۱۱۷ را مقایسه کنیم. راه حل های ۴ دانش آموز را کامل کنید و هر کدام را توضیح دهید.
پروانه : من از رقم صدگان شروع می کنم. چون رقم صدگان سه عدد مساوی است به سراغ رقم دهگان می روم. رقم دهگان عدد ۱۰۷ صفر است، پس از همه کوچک تر است. رقم دهگان عددهای ۱۱۲ و ۱۱۷ برابر است، پس :
پاسخ : به سراغ رقم یکان می روم. رقم یکان ۱۱۲ دو است، پس ۱۱۲ از ۱۱۷ کوچکتر و عدد ۱۱۷ از همه بزرگتر است.
ستاره : من عددها را به صورت گسترده می نویسم و سپس با هم مقایسه می کنم :
۱۱۲
۲ + ۱۰ + ۱۰۰
۱۰۷
۷ + ۰ + ۱۰۰
۱۱۷
۷ + ۱۰ + ۱۰۰
عدد ۱۰۰ در هر سه عدد مشترک است و آن را کنار می گذارم. سپس به سراغ دهگان می روم، دهگان ۱۰۷ صفر است پس از همه کوچکتر است. دهگان عدد ۱۱۷ و ۱۱۲ مساوی است پس به سراغ یکان آن ها می رویم، دهگان عدد ۱۱۷ هفت است و از دهگان عدد ۱۱۲ که دو می باشد بزرگتر است.
نسرین : من عددها را روی محور نشان می دهم :
چرا نسرین محور خود را از عدد ۱۰۰ شروع کرده است؟
پاسخ : زیرا ۱۰۰ در هر سه عدد مشترک بود و نیازی به نوشتن آن نبود.
مونا : من عددها را با نمودار ستونی نمایش می دهم :
محور عمودی شکل از چه عددی شروع شده است؟ عدد ۱۰۰
تقسیم های این محور چندتا چندتاست؟
پاسخ : محور عمودی دو واحد دو واحد، محور افقی پنج واحد پنج واحد.
در هر ۴ روش، این دانش آموزان چگونه مسئلهی خود را آسان تر کرده اند؟ توضیح دهید.
پاسخ : همهی آنها با توجه اینکه رقم صدگان هر سه عدد ۱۰۰ است، ابتدا عدد ۱۰۰ را مورد مقایسه قرار دادند و سپس رقم های دیگر را با هم مقایسه کردند.

پاسخ حل مسئله صفحه ۱۴۳ ریاضی چهارم دبستان
سوال 2 حل مسئله صفحه 143 ریاضی چهارم – حسن یک سکه را ۱۰ مرتبه انداخته و رو یا پشت آمدن آن را یادداشت کرده است. جدول او را به صورت حدسی ادامه دهید.
جدول ۱
آزمایش | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ | ۹ | ۱۰ |
وضعیت سکه | ر | پ | پ | ر | پ | ر | پ | ر | ر | پ |
در جدول شما چندبار رو نوشته شده است؟ …..۵ بار…. چند بار پشت نوشته است؟ ۵ بار.
جدول ۲
آزمایش | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ | ۹ | ۱۰ |
وضعیت سکه | ر | ر | پ | ر | پ | پ | ر | ر | پ | ر |
آیا تعداد رو یا پشت آمدن آزمایش های شما با جدول ۱ تفاوت دارد؟
پاسخ : بله، کمی متفاوت می باشد.
سوال 3 – اگر از کیسهی رو به رو بدون نگاه کردن به داخل آن یک مهره در بیاوریم، به احتمال بیشتر چه رنگی خواهد داشت؟ پاسخ دو دانش آموز به صورت زیر است :
امیر : فرقی نمی کند؛ چون در کیسه دو رنگ داریم.
علی : احتمال بیرون آمدن رنگ سبز بیشتر است؛ چون تعداد سبزها بیشتر است.
کدام یک درست گفته اند؟ چرا؟
پاسخ : علی درست گفته است، چون هر چه تعداد مهرهای سبز بیشتر باشد شانس بیرون آمدن آن نیز بیشتر است.
حالا این آزمایش را ده بار انجام دهید و نتیجه را یادداشت کنید. حدس کدام دانش آموزان در این آزمایش تایید شد؟
آزمایش | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ | ۹ | ۱۰ |
رنگ | س | ق | س | س | س | ق | س | ق | س | س |
پاسخ : در این جا نیز نتیجه می گیریم حدس علی درست بوده است.
