جواب فعالیت صفحه 15 و 16 و 17 و 18 مطالعات هفتم ، جواب فعالیت صفحه 15 مطالعات هفتم ، جواب فعالیت صفحه ی 15 مطالعات هفتم ، جواب فعالیت صفحه 16 کتاب مطالعات هفتم ، جواب فعالیت صفحه 17 کتاب مطالعات هفتم ، جواب فعالیت صفحه 18 کتاب مطالعات هفتم
جواب فعالیت صفحه 15 مطالعات هفتم
۱- به گروه های ۵ یا ۶ نفره تقسیم شوید. مجسم کنید حالا گروه شما یک روز را در اردو سپری کرده و مسائل زیر پیش آمده است. گفت و گو کنید و درباره هر یک از موقعیت های زیر تصمیم گیری بگیرید.
موقعیت ۱
بعضی ها دوست دارند که داخل چادر همیشه مرتب و تمیز باشد، بعضی دیگر به این موضوع بی اعتنا هستند و بگو مگو بین افراد پیش آمده است. همچنین بعضی بچه ها کوله پشتی شان را روی وسایل دیگران گذاشته اند و دوربین یک نفر شکسته است.
موقعیت ۲
دو نفر از بچه ها با خود رادیویی آورده اند و شب موقع خواب با صدای بلند رادیو گوش می کنند و این کار همه را عصبانی کرده است.
موقعیت ۳
یکی از بچه ها پس از خوردن چای، کتری آب جوش را وسط چادر گذاشته و رفته است.
موقعیت ۴
صبح پس از خوردن صبحانه وقتی می خواهند به طور دسته جمعی به گردش بروند بعضی بچه ها خیلی آماده می شوند.
موقعیت ۵
دو نفر که مسئول پختن بلال روی آتش بودند، آتشی را که برای این کار در نزدیکی چادر بر افروخته بودند خاموش نکرده و به همراه بقیه برای بازی رفته اند.
1. همفکری کنید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما به وجود بیاید؟
امکان دارد بعضی از اعضای گروه بدون اطلاع رهبر اردو را ترک کرده و به مکان های خطرناک بروند.
٢. اکنون نتیجه تصمیمات خود را به صورت مقررات اردو در کلاس بخوانید؟
هنگام خواب از ایجاد صدای بلند و گوش خراش پرهیز کرده و آرامش را حفظ کنید، بعد از استفاده از وسایل و ظروف هر یک از آن ها را در جای مخصوص خود قرار دهید، زمان حرکت و گردش گروهی در ساعت معین حضور داشته باشید.
٣. آیا همه اعضا حق اظهار نظر در باره موضوع را داشتند؟
بله، همه اعضای گروه با در نظر گرفتن ادب و احترام، می توانند نسبت به برنامه های گروه اظهارنظر کنند.
۴. اگر پس از تصمیم گیری یک نفر با تصمیم شما مخالفت می کرد چه می کردید؟
اگر چه به نظر او احترام می گذاشتیم. اما چون اردوی ما گروهی بود، همه باید تابع قوانین باشیم.
جواب فعالیت صفحه 16 مطالعات هفتم
۵- به این موقعیت ها توجه کنید و بگویید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می شود؟
فردی بخواهد خارج از صف افرادی که در نانوایی ایستاده اند، نان بگیرد.
جواب:حقوق افرادی که در صف هستند زیر پا گذاشته می شود.
فردی که در آپارتمان زندگی می کند و سهم مشارکت خود در هزینه های ساختمان را پرداخت نمی کند.
جواب : حق سایر افراد ساکن در ساختمان پایمال می شود
راننده ای که بدون توجه به علامت عبور ممنوع داخل خیابان یک طرفه می شود و شدآمد (ترافیک) به وجود می آورد.
جواب: حقوق رانندگان زیرپا گذاشته می شود و امنیت آن ها به خطر می افتد
موتور سواری که به علت شلوغی خیابان وارد پیاده رو می شود و از بین مردم عبور می کند.
جواب :حق عابرین پیاده زیر پا گذاشته شده و امنیت آن ها به خطر می افتد.
شرکت ساختمانی ای که قرار است سالن ورزشی برای مردم بسازد، اما مقررات ساختمان سازی و مصالح مناسب را به کار نبرد.
پاسخ: حق افرادی که قرار است در این سالن ورزشی بیایند زیر پا گذاشته می شود.
عابر پیاده که بدون توجه به چراغ راهنما از لا به لای اتومبیل ها حرکت کند.
جواب: عابر پیاده باید در زمان مشخص خودش یعنی زمانی که ماشین ها ایستاده اند از خیابان عبور کند در غیر اینصورت باعث ترافیک و پایمال شدن حقوق راننده ها می شود.
یک مکان گروه اجتماعی را انتخاب کنید و مقررات مربوط به آن مکان را بنویسید؟
الف) پمپ بنزین: ورود با نظم و احترام به حقوق دیگران.
ب) کتابخانه: رعایت سکوت هنگام مطالعه احترام به حقوق دیگران، ایجاد آرامش.
پ) پارک: نریختن زباله در پارک حفظ پاکیزگی محیط زیست، جلوگیری از بیماری.
جواب فعالیت صفحه 17 مطالعات هفتم
۱- تعیین کنید : به همفکری دیگر، مقرراتی برای کلاس و مدرسه تان بنویسید. شما می توانید برخی از مقررات کنونی را حذف کنید یا نگه دارید و یا مقررات جدیدی را تعیین کنید.
۱- حضور به موقع در مدرسه
۲- حفظ نظم در کلاس
۳-حفظ نظافت کلاس و مدرسه
۴- انجام کامل تکالیف
۵- خوب گوش دادن به معلم
۶- احترام به مسئولین مدرسه
۲- نقد کنید : هر گروه مقررات پیشنهادی خود را بخواند و علل تعیین آنها را توضیح دهید. سایر دانش آموزان بگویند آیا با این مقررات موافق اند یا نه؟ چرا؟ برای نقد مقررات توجه کنید که آیا مقررات پیشنهادی، واقع بینانه و قابل اجرا هستند؟ آیا این مقررات موجب بهتر شدن امور می شود؟ آیا این مقررات حقی را از کسی ضایع نکرده است؟
پاسخ این به بخش به عهده دانش آموز می باشد.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۸ مطالعات هفتم درس ۴
در فعالیت صفحه 18 مطالعات دو سوال زیر از شما پرسیده شده است :
۳- منظور از اینکه همه افراد در مقابل قانون مساوی هستند چیست؟ مثال بزنید.
یعنی همه افراد کشورمان از زن و مرد در حمایت یکسان قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند. قانون به طور یکسان در مورد همه افراد جامعه حکم صادر می کند و مقام و پست و… تفاوتی در مقابل قانون نمی کند.
۴- با راهنمایی معلم قانون اساسی را به کلاس بیاورید و آن را ورق بزنید و مطالعه کنید.