جواب فعالیت فصل 4 علوم هفتم
- گام به گام علوم هفتم درس چهارم
- فعالیت صفحه 27 علوم هفتم
- فکر کنید صفحه 28 علوم هفتم
- آزمایش کنید 1 صفحه 29 علوم هفتم
- آزمایش کنید 2 صفحه 29 علوم هفتم
- فعالیت صفحه 30 علوم هفتم
- گفتوگو کنید صفحه 31 علوم هفتم
- آزمایش کنید – کار در کلاس (توپ شیطونک بسازید) صفحه 31 علوم هفتم
- جواب جدول صفحه 32 علوم هفتم
- اطلاعات جمعآوری کنید صفحه 32 علوم هفت
- مطالب مرتبط
گام به گام علوم هفتم درس چهارم
نام درس : مواد پیرامون ما | موضوع : گام به گام | پایه هفتم
گام به گام علوم هفتم درس چهارم
گام به گام علوم هفتم/ فصل 4 :: مواد پیرامون ما / جواب سوالات و فعالیت های درس چهارم علوم هفتم | پاسخ سوالات آزمایش کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت صفحه ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ درس ۴ علوم تجربی پایه هفتم متوسطه
فعالیت صفحه 27 علوم هفتم
فهرستی از لوازم و وسایل اطراف خود (حداقل ده مورد) را تهیه و به دلخواه دسته بندی کنید. ملاک دستهبندی خودتان را مشخص کنید.
فهرست لوازم کتاب، میز، لامپ، دوچرخه، جارو برقی، میخ، روزنامه، بطری نوشابه، فاز متر، توپ، حلقهٔ طلا، تخت، حوله، کیسه فریزر، اتومبیل، ملحفه، اسکناس.
چوبیمیز، کمد، تختکاغذیکتاب، روزنامه، اسکناسفلزیمیخ، دوچرخه، حلقهی طلاپلاستیکیتوپ، بطری نوشابه، جاروبرقی، کیسه فریزرپارچهایحوله، ملحفهلامپ، اتومبیل و فازمتر وسایلی هستند که در هیچ یک از این دستهها قرار نمیگیرند.
فکر کنید صفحه 28 علوم هفتم
1- خواص مورد انتظار برای لیوان شیشهای، میله چوبی، بشقاب سرامیکی، خط کش پلاستیکی و قوطی آلومینیمی را پیشبینی و جدول زیر را کامل کنید.
نام جسم / خاصیتشکننده / چکشخواررسانا / نارسانای الکتریکیانعطاف پذیر / انعطاف ناپذیرشفاف / کدرلیوان شیشهایشکنندهنارسانای الکتریکیانعطاف ناپذیرشفافخط کش پلاستیکیشکنندهنارسانای الکتریکیانعطاف ناپذیرکدرقوطی آلومینیمیچکش خواررساناانعطاف ناپذیرکدرمداد چوبیشکنندهنارسانای الکتریکیانعطاف ناپذیرکدربشقاب سرامیکیشکنندهنارسانای الکتریکیانعطاف ناپذیرکدرتایر اتومبیل
نارسانای الکتریکیانعطاف ناپذیرکدرخط کش پلاستیکی شکننده است یا چکش خوار = شکننده
2- با بررسی شکل زیر، چکشخوار بودن فلزها را با توجه به ساختار اتمی آنها توضیح دهید.
پاسخ: هنگامی که به یک قطعه فلز ضربه وارد میشود، شکل آن به آسانی تغییر میکند. زیرا اتمهای فلزی ساختاری لایهای دارند و با وارد شدن ضربه، لایههایی از اتمها روی یکدیگر میلغزند و فلز تغییر شکل میدهد.
آزمایش کنید 1 صفحه 29 علوم هفتم
وسایل و مواد: باتری، لامپ 1/5 ولتی، چند تکه سیم، لیوان، سکه، خط کش پلاستیکی، چوبی و فلزی، قوطی یا پوش برگ (فویل) آلومینیمی، پارچه نخی و بشقاب سرامیکی
روش آزمایش
1- یک مدار الکتریکی ساده بسازید.
2- رسانایی الکتریکی مواد ذکر شده را بررسی، و نتیجه مشاهدات خود را یادداشت کنید.
پاسخ: مواد رسانای الکتریکی: سکه، قوطی یا فویل آلومینیمی، خط کش فلزی.
مواد نارسانای الکتریکی: لیوان، خط کش پلاستیکی، چوبی، پارچه نخی، بشقاب سرامیکی.
آزمایش کنید 2 صفحه 29 علوم هفتم
وسایل و مواد: چند رشته سیم نازک فلزی، نخی و پلاستیکی، قلاب، پایه و گیره فلزی و چند وزنه 100 گرمی
روش آزمایش
1- یک رشته سیم مسی را مطابق شکل به گیره ببندید.
2- یک وزنه 100 گرمی را از آن آویزان، و تعداد وزنهها را کم کم اضافه کنید. این عمل را تا آنجا ادامه دهید که رشته سیم پاره شود.
3- آزمایش را برای رشته سیمهای دیگر تکرار کنید (قطر رشته سیمها باید یکسان باشد).
4- نتیجه مشاهدات خود را روی نمودار زیر رسم، و نتایج را مقایسه کنید.
پاسخ: نتیجه میگیریم که استحکام فلزات بیشتر از سایر مواد است.
فعالیت صفحه 30 علوم هفتم
جرم یک سانتیمتر مکعب از چند ماده مختلف به صورت زیر است.
الف) شما نیز با استفاده از ترازو و استوانه مدرج، جرم و حجم خمیر بازی، میخ فولادی، سنگ مرمر، توپ پلاستیکی، انگشتر طلا، ورق آلومینیمی و وزنه سربی را اندازه گیری، و چگالی آنها را حساب کنید.
ب) چگالی همه مواد داده شده را روی نمودار زیر رسم کنید.
پ) آیا چگالی فلزها با هم برابر است؟
پاسخ: خیر
ت) چگالی کدام گروه از مواد نسبت به بقیه بیشتر است؟
پاسخ: فلزات
ث) برداشت خود را از شکل زیر در یک سطر بنویسید.
پاسخ: موادی که چگالی بیشتری از مایع دارند در مایع فرو می روند و ته نشین می شوند (برنج و جیوه) و موادی که چگالی کمتری از مایع دارند در سطح مایع شناور می مانند ( چوب پنبه).
جواب فعالیت صفحه 30 علوم هفتم (فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم)
گفتوگو کنید صفحه 31 علوم هفتم
چون استحکام فولاد زیاد است، اغلب پلها و اسکلههای فلزی را از فولاد میسازند. چرا استحکام این سازهها با گذشت زمان کاهش مییابد؟
جواب ارسالی از MashhadـRezaeiـMahsa
پاسخ: چون که بر اثو گذرِ زمان، فولاد زنگ میزند و دچار تغییر شیمیایی میشود. این موضوع بر استحکام این سازهها اثر منفی میزاره و استحکام اونارو میاره پایین
آزمایش کنید – کار در کلاس (توپ شیطونک بسازید) صفحه 31 علوم هفتم
وسایل و مواد: چسب چوب، بوراکس، آب، رنگ غذا، لیوان، کاسه، استوانه مدرج، ترازو
روش آزمایش
1- در یک لیوان بزرگ 30 میلیلیتر آب بریزید و 30 میلیلیتر چسب چوب به آن اضافه کنید؛ سپس آن را هم بزنید تا یکنواخت شود.
2- یک قاشق سوپ خوری از بوراکس و چند قطره رنگ غذا را در 60 میلیلیتر آب در یک کاسه حل کنید.
3- محتویات لیوان را به آرامی درون کاسه اضافه کنید و مرتب هم بزنید.
4- ماده ژلهای به دست آمده را با حرکت دست به شکل یک توپ در آورید.
5- با تغییر شرایط انجام واکنش (تغییر دمای آب) و افزودن مواد دیگر مانند نشاسته، آزمایش را تکرار، و توپهای ساخته شده را با هم مقایسه کنید.
پاسخ: افزودن هر یک از مواد زیر در نتیجه حاصل موثر است: بوراکس باعث بالا آمدن توپ میشود. چسب باعث میشود که اجزای توپ به هم بچسبند و نشاسته باعث میشود که توپ به دست یا زمین نچسبد. مقدار هر یک از این مواد بر کیفیت توپ حاصل تاثیر گذار است. در جدول زیر توپهایی با مقادیر مختلفی از مواد اولیه تهیه شده و نتیجه حاصل ارائه شده است.
نتیجهآبچسبنشاستهبوراکسسفت نشده10 گرم6 گرم1 گرم2/5گرمچسبناک بوده و بعد از مدتی خشک شده10 گرم5 گرم1 گرم2/5 گرمخشک و پودر شده10 گرم5 گرم3 گرم25 گرم
جواب جدول صفحه 32 علوم هفتم
اطلاعات جمعآوری کنید صفحه 32 علوم هفت
برای ساخت هریک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است؟ دلیل انتخاب هر ماده را بنویسید.
الف) دستاک (راکت) تنیس:
پاسخ: چوب و پلاستیک – چوب: چگال کم، پلاستیک: انعطاف پذیر
ب) قابلمه دسته دار:
پاسخ: فلز و پلاستیک – فلز: رسانایی گرمایی خوب، پلاستیک: نارسانای گرما
پ) کلاه ایمنی:
پاسخ: پلاستیک – چگال کم، عایق
ت) بدنه و در یخچال:
پاسخ: فلز و پلاستیک – فلز: استحکام بالا، پلاستیک: نارسانای گرما
ث) چرخ اتومبیل:
پاسخ: پلاستیک و فلز – پلاستیک: انعطاف پذیری، فلز: استحکام