ریاضی چهارم صفحه ۱۰۹ با جواب کامل ، فعالیت صفحه ی ۱۰۹ ریاضی چهارم ، پاسخ صفحه ی ۱۰۹ ریاضی چهارم کاردرکلاس ، حل ریاضی کلاس چهارم صفحه ۱۰۹ ، عکس صفحه ی ۱۰۹ ریاضی چهارم ، آموزش صفحه ی ۱۰۹ ریاضی چهارم ، توضیح صفحه ۱۰۹ ریاضی چهارم
حل فعالیت و کاردرکلاس صفحه 109 ریاضی پایه چهارم با توضیح از فصل پنجم عدد مخلوط و عدد اعشاری
۵- در درس قبل یاد گرفتید که ۱/۳ یعنی ۱۳ تا ۰/۱، با توجه به آن، حاصل جمع های زیر را به دست آورید.
۱/۴ = ۰/۹ + ۰/۵
۱۴ تا ۰/۱
۱/۴ = ۰/۶ + ۰/۸
۱۴ تا ۰/۱
۱/۱ = ۰/۴ + ۰/۷
۱۱ تا ۰/۱
جواب کاردرکلاس صفحه ۱۰۹ ریاضی چهارم ابتدایی
۱- چند تکه چوب به طول ۰/۳ متر و ۰/۶ متر داریم. اگر دو تکه چوب ۰/۳ متری و ۰/۶ متری را به دنبال هم قرار دهیم، چه طولی به دست می آید؟
با ۳ تکه چوب ۰/۳ و یک تکه چوب ۰/۶ متری چه طولهایی را می توان نشان داد؟
۳ تکه چوب ۰/۳ متری یعنی : متر ۰/۹=۰/۳+۰/۳+۰/۳ که با یک تکه چوب ۰/۶ متری می شود : متر ۱/۵=۰/۶+۰/۹
با یک تکه چوب ۰/۳ و ۲ تکه چوب ۰/۶ متری چه طولهایی را می توان نشان داد؟
۲ تکه چوب ۰/۶ متری یعنی : متر ۱/۲=۰/۶+۰/۶ که با یک تکه چوب ۰/۳ می شود : متر ۱/۵=۰/۳+۱/۲
۲- دو دانش آموز حاصل جمع زیر را به دو صورت به دست آوردهاند. راه حل های آنها را توضیح دهید.
نرجس ابتدا کسرها را به عدد اعشاری تبدیل کرده است و سپس آنها را با هم جمع کرده است اما مریم ابتدا با استفاده از تساوی کسرها، کسر مساوی ۲/۵ را نوشته است که مخرج آن ۱۰ باشد، سپس کسرها را با هم جمع کرده است.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۰۹ ریاضی چهارم فصل ۵
۱- اگر از ظرف سمت چپ ۰/۳ لیتر آب مصرف کنیم، مقدار آب باقی مانده را در ظرف سمت راست با رنگ کردن نشان دهید. برای این عمل یک تفریق بنویسید.
۲- با توجه به فلش های رسم شده برای هر محور یک تفریق بنویسید.
۳- حاصل تفریق های زیر را پیدا کنید و توضیح دهید که چگونه همهی تفریقها را می توان به اولین تفریق تبدیل کرد.
۴- با توجه به تساوی های بالا حاصل تفریق های زیر را بنویسید.
۰/۵ = ۰/۳ – ۰/۸
۵ = ۳ – ۸
۰/۲ = ۰/۵ – ۰/۷
۲ = ۵ – ۷
۰/۴ = ۰/۲ – ۰/۶
۴ = ۲ – ۶
۵- در درس قبل یاد گرفتید که ۱/۳ یعنی ۱۳ تا ۰/۱، با توجه به آن، حاصل تفریق های زیر را به دست آورید.
۱/۴ = ۱۴ تا ۰/۱ = ۰/۳ – ۱/۷
۱۴ = ۳ – ۱۷
۰/۹ = ۹ تا ۰/۱ = ۰/۶ – ۱/۵
۹ = ۶ – ۱۵
۰/۷ = ۷ تا ۰/۱ = ۱/۲ – ۱/۹
۷ = ۱۲ – ۱۹