بارم بندی سوالات نهایی فارسی دوازدهم و نکاتی درباره آن
فایل مبنای طراحی سوالات امتحانات نهایی درس فارسی پایه دوازدهم مشترک تمامی رشته ها (تجربی و انسانی و ریاضی)
قبل از مطالعه هر “فصل” از فارسی 1 و 2 و 3 ، اهداف و نکات رو از جدول فایل پایین حتماً بخوانید.
قلمرو زبانی ۷ نمره شامل :
۱ نمره معنی لغت (معنی لغت ها ومعادل معانی آن ها در ابیات “معادل معنایی یعنی معنی کلمه ای که در متن شعر بوده و شما معنی ان را قبلا حفظ کرده اید .در واقع برای حفظ کردن معانی لغات انتهای کتاب همه ی معنی ها را از دو طرف راست به چپ و چپ به راست کامل حفظ کنید چون ممکن است مثلا کلمه ای که ۴ تا معنی دارد معنی سومش را به شما بدهند و بخواهند معادل آن را بنویسید’ )
دقت کنید ممکن است از لغت های داخل دروس هم سوال داده شود وفقط به معنای لغات انتهای کتاب اکتفا نکنید.
۲ نمره املا
املای کلمات هم آوا و کلماتی که اهمیت املایی دارند مهم است و از همه ی دروس (حتی گنج های حکمت، روان خوانی ها، شعرخوانی ها،ستایش ونیایش)ممکن است سوال داده شود
۴ نمره دستور
مواردی که در دستور سال دوازدهم مورد سوال است عبارتند از :نقش دستوری ضمایر متصل ،انواع حذف ، کاربردمعناییافعال ،تعداد وانواع ترکیب های وصفی و اضافی ،نقش دستوری واژه ها (علاوه برنقش ممکن است مانند درس ۷ الگوی ساخت جمله بدهند و بخواهند براساس آن نقشها جملاتی بسازید که مفعول پذیر و مسندپذیر همزمان دریک جمله باشند) ، انواع وابستههای وابسته ، مجهول افعال، انواع (را) ، انواع واو (عطف و ربط) ،انواع پیوندها یا انواع حرف ربط (وابسته ساز _همپایه ساز ) وجملات مرکب (جمله هسته_جمله وابسته)، زمان افعال ، تشخیص ضمایر شخصی و مرجع آن ها در جمله، راه تشخیص معنای واژه در جملات (درس۱۲) ،شیوه بلاغی و عادی ، روابط کلمات، ویژگی های شعر اخوان ، انواع ک (ک میدانک درس ۱۳ کاف تصغیر است) هسته و انواع وابسته های پیشین و پسین ، نقشهایتبعی (بدل_ تکرار _ معطوف) ،کلمات دو تلفظی، انواع (ان)
کلیه ی مباحث دستور را می توانند از همه ی دروسی که بالای آن #شماره درس زده شده است سوال بدهند (باتوجه به جدول اهداف ارسالی از سوی دبیرخانه اردیبهشت ۱۴۰۳ از روان خوانی ها، گنج حکمت هاو شعرخوانی ها فقط سوال دستور وآرایه داده نمی شود اما بقیه ی مباحث این دروس نیز مهم هستند)
قلمرو ادبی کلا ۵ نمره شامل :
۳ نمره آرایه های ادبی و توضیحات مربوط به آرایه ها: نمادها،تشبیه، استعاره، مجاز، سجع، شیوه ی بیان نوشته (طنز و جد) ،تلمیح، کنایه، حسن تعلیل و توضیح درباره آن، مقایسه قالب شعری قطعه و قصیده(درس ۵)،انواع جناس به خصوص جناس تام یا همسان ، اسلوب معادله و توضیحات آن و دلیل اسلوب معادله بودن، معادل ضربالمثلهای موجود در دروس و کارگاهها، تفاوت سفرنامه و حسبحال، تشخیص، حس آمیزی ، اغراق و زمینه های حماسه ، لحن خوانش بعضی متون (ممکن است بخشی از درس را بدهند ولحن خوانش آن را بپرسند)،کنایات درس ۱۶ و ویژگی های نثر جمالزاده، استفهام انکاری( #توجه استفهام انکاری آرایه #نیست ولی درقلمرو ادبی سوال می دهند و می خواهند مشخص کنید کدام عبارت استفهام دارد ) ونیز آرایه های دیگری که در دروس هست یا سال های قبل خوانده اید مانند ایهام
حواستان باشد آرایه ها و دستور درس ستایش و نیایش را کامل بخوانید .
یک نمره تاریخ ادبیات
تمامی تاریخ ادبیات همه ی دروس مهم هستند و اینکه گاهی توضیحی در یک سوال کارگاه متن پژوهی داده شده که مربوط به تاریخ ادبیات است و می تواند مورد سوال واقع شود (مانندسوال ۳ قلمرو فکری کارگاه متن پژوهی درس ۳) یا نوع ادبی یک نوشته که درسالهای قبل خوانده اید نیز ممکن است مورد سوال واقع شود .حتی ممکن از متن دروس هم تاریخ ادبیات سوال بدهند،انواع ادبی درسها هم بلد باشبد (تعلیمی،حماسی،غنایی و….)چون ممکن است شعر ومتن بدهند و نوع ادبی آن را بخواهند .یا بگویند آثار فلان شخص نظم است یا نثر .ممکن است موارد به صورت صحیح غلط داده شود حواستان باشد باعلامت ❌ یا ✅ پاسخ ندهید بهتر است از ص یا غ و یا درست نادرست استفاده کنید .
یک نمره شعر حفظی که یا مصرع بعد و قبلی یک مصرع را باید از حفظ بنویسید یا بیت بعدی مورد سوال را بنویسید .یا به صورت گزینه ای مصرع درست را انتخاب می کنید . یک تیپ جدید سوال این است که باتوجه به قافیه ی داده شده در بیتی خواسته می شود آن بیت را از حفظ بنویسید ویا کلمات درهم یک بیت داده می شود ومی خواهند شما آن را مرتب کنید .
قلمرو فکری کلا ۸ نمره
شامل دو قسمت است :
قسمت اول مفهوم ۴ نمره :
درک و دریافت ابیات و عبارات ،مفهوم ابیات و عبارات ،باورهای مردم نسبت به موضوعی، درک و دریافت روان خوانی ها، اشاره به موضوعات خاص، ارتباط موضوعی ومعنایی ابیات باهم ، مفهوم های مشترک ابیات و عبارات، مفاهیمی که باهم تقابل دارند، مقصودها، توصیه ها و تاکیدها، مقایسه ی مفاهیم، چراها ، بررسی ضرب المثل ها و ارتباط آن ها با متن درس و…
علاوه بر معنی و مفهوم گنج حکمتها و روان خوانیها و شعر خوانی ها کنایات گنج حکمتها، روان خوانی ها و شعرخوانی ها را نیز یاد بگیرید چون اکثر این کنایات مفهوم عبارات را درخود گنجانده اند و ممکن است سوال داده شود .
قسمت دوم که معنی ابیات و عبارات ۴ نمره (۲ نمره نثر،۲ نمره شعر
در قسمت معنی ها توجه کنید که حتما کلمات مهم آن بیت وعبارات معنی شود چون مصحح براساس آن کلمات کلیدی، معنی ها را تصحیح می کند.
از دروس نوبت اول ۱۰نمره و از دروس نوبت دوم ۱۰ نمره سوال داده می شود.
سوالات مفهومی یعنی اینکه مثلا درسوال کارگاه متن پژوهی درس ۱ در بیتی معادل معنایی واژه ی همسری را خواسته حال طراح می تواند همان بیت را بدهد و نقش دستوری واژه ها در آن بیت یا آرایه یا مفهوم آن بیت را بدهد.
یا طراح بیتی از یک درس و بیت دیگری از درسی دیگر بدهد و تفاوت ها و مشترکات آن را مورد سوال قرار دهد و…
در واقع دانش آموز باید راه تشخیص ها را بلد باشد تا در هربیتی که سوال داده می شود پاسخ درست را بنویسید .
شعر حفظی دوازدهم هر ۴ شعر حفظی مربوط به نوبت اول و دوم مهم است و حتما حفظ باشید.
فایل های زیر حتما بخوانید
دانلود فایل مبنای طراحی سوالات امتحانات نهایی درس فارسی پایه دوازدهم pdf