جواب درس نهم فارسی پنجم (نام آوران دیروز)
گام به گام فارسی پنجم درس 9
نام درس : نام آوران دیروز | موضوع : گام به گام | پنجم ابتدایی
گام به گام فارسی پنجم درس 9
گام به گام فارسی پنجم / درس 9 :: نام آوران دیروز ، امروز ، فردا / جواب درست و نادرست صفحه ۷۳ درک مطلب صفحه ۷۴ دانش زبانی صفحه ۷۴ – ۷۵ گوش کن و بگو صفحه ۷۵ خوانش و فهم صفحه ۷۷ درس ۹ فارسی پنجم
درست و نادرست صفحه ۷۳ فارسی پنجم
۱ – بهمن در بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری به کتابفروشی رفت.
پاسخ : درست✅
۲ – در فصل دوم کتاب، در مورد نام آوران دیروز مطالبی نوشته شده بود.
پاسخ : نادرست❌
۳ – دلاوران دوران هشت سال دفاع مقدّس، از نام آوران معاصر کشورمان هستند.
پاسخ : درست✅
درک مطلب صفحه ۷۴ فارسی پنجم
۱ – آقای فرهنگ کدام کتاب را برای بچّهها مناسب دانست؟
پاسخ : کتابی که بچهها را با بزرگ مردان و دلاوران دیروز و امروز میهن عزیزمان ایران آشنا میکند.
۲ – شناختن بزرگ مردان و دلاوران گذشته و امروز، چه کمکی به ما میکند؟
پاسخ : ما اگر گذشته و امروزمان را خوب بشناسیم در آیندهای نزدیک با تلاش زیاد و اراده استوار خودمان هم یکی از نام آوران فردای ایران خواهیم شد.
۳ – از نام آوران دیروز چه کسانی را میشناسید؟
پاسخ : کوروش و داریوش هخامنشی، سورنا، آریوبرزن، آرش کماندار، فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، ابوعلی سینا، زکریای رازی، خوارزمی، خیام، ابوریحان بیرونی و …
۴ – به نظر شما، مقصود از «نام آوران فردا» چه کسانی هستند؟
پاسخ : دانشآموزانی که امروز با کوشش و تلاش و انگیزه و علاقه فراوان درسهایشان را به خوبی میآموزند تا آیندهای درخشان و شکوهمند برای کشور ایران بسازند.
دانش زبانی صفحه 74 – 75 فارسی پنجم
فضاسازی در سخن
* جملههای کوتاه زیر را گسترش دهید:
– کتاب را بستم. ←
پاسخ : کتاب داستان قصههای خوب برای بچههای خوب را آرام بستم.
– مادرش را دید. ←
پاسخ : مادرش را در حالی که نگران چشم به او دوخته بود دید..
گوش کن و بگو صفحه ۷۵ فارسی پنجم
به قصه «پرواز روباه» که برای شما پخش یا خوانده میشود، با دقّت گوش دهید و سپس درباره پرسشهای زیر، گفتوگو کنید.
پرسشها
۱ – شروع داستان چگونه بود؟
پاسخ : شروع داستان با سوار هواپیما شدن کلاغ و روباه داستان و تصمیم آنها برای سر به سر گذاشتن با مهماندار هواپیما، همراه بود.
۲ – زمان سفر، مربوط به چه دورهای بود؟
پاسخ : خیلی خیلی قدیم زمانی که هنوز اتوبوس اختراع نشده بود!
۳ – چرا مهماندار، روباه را از هواپیما اخراج کرد؟
پاسخ : چون به همراه دوستانش برای بار سوم او را سر کار گذاشته بود.
۴ – در این داستان از چه ضربالمثل هایی استفاده شده است؟
پاسخ : کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند همجنس با همجنس شوخی!
۵ – مسیر سفر از کجا به کجا بود؟
پاسخ : سمرقند به بخارا
۶ – چرا روباه به گریه افتاد؟
پاسخ : چون مهماندار در هواپیما را باز کرد و قصد داشت او را وسط زمین و آسمان پیاده کند.
۷ – چرا مهماندار کلاغ و دارکوب را از هواپیما بیرون نینداخت؟
پاسخ : چون آنها پرنده بودند و از نظر مهماندار احترام پرندهها بسیار واجب است.
۸ – روباه پس از اخراج از هواپیما، کجا افتاد و چه کرد؟
پاسخ : روباه روی سقف یک مرغدانی سقوط کرد و پس از سقوط، خود را تکاند و شکمی از عزا در آورد.
۹ – کدام جملههای داستان به نظر شما خندهدار بود؟
خوانش و فهم صفحه ۷۷ فارسی پنجم
۱ – این شعر، کلید موفّقیت و سربلندی ملّت را چه میداند؟
پاسخ : اتحاد مردم با یکدیگر
۲ – شعر را همصدا (همنوا، همآوا) بخوانید.