جواب درس نهم نگارش پنجم
گام به گام نگارش پنجم درس 9
نام درس : نام آوران دیروز ، امروز ، فردا | موضوع : گام به گام | پنجم ابتدایی
گام به گام نگارش پنجم درس 9
گام به گام نگارش پنجم / درس نهم :: نام آوران دیروز ، امروز ، فردا
املا و دانش زبانی صفحه 48 نگارش پنجم
1 با توجه به متن درس، کلمه های گروه » الف و ب« را با هم ترکیب کنید و واژهی جدید بسازید.
گروه الف : خوش، سپاس، نام، کتاب، پر، خدا
گروه ب : امید، فروش، آور، حافظ، نما، گزار
واژه های جدید :
پرامید، کتابفروش، نام آور،سپاس گزار، پرفروش، خداحافظ، خوش نما
جواب صفحه 49 نگارش پنجم
2 – با توجه به متن درس، از روی بندی که درباره ی » نام آوران امروز« صحبت کرده است، یک بار بنویسید.
بر عهده شما !
3 – جدول زیر را کامل کنید.
جمله گسترش یافته | جمله کوتاه |
سام جوانی زورمند را با قامتی بلند و موی سپید دید. | سام جوانی را دید |
حیاط قصر بزرگ پر از گل های رنگارنگ و خوش بو بود. | حیاط قصر پر از گل بود. |
در دشتی بزرگ پروانه ای با بال های زیبا، و خوش آب و رنگ زندگی می کرد. | در دشتی بزرگ، پروانه ای زندگی می کرد. |
درک متن صفحه 50 نگارش پنجم
1 – به نشانه هایی که زیر آنها خط کشیده شده، توجه کنید.
جمله ی اول: هر کدام در گوشه ای از کتاب فروشی سرگرم تماشا و خواندن بخش هایی از کتاب شدیم .
جمله ی دوم : ناگزیر ، کتابم را بستم و به آقای فرهنگ تحویل دادم.
جمله ی سوم : چه کسانی این همه کتاب را می خوانند ؟
جمله ی چهارم : تو چه گل سرخ زیبایی هستی !
هر یک از این نشانه ها به شما کمک می کند تا متن را با لحن مناسب بخوانید و آن را بهتر درک کنید.
2 – با توّجه به جمله ها و نشانه های بالا، جدول زیر را کامل کنید.
شکل نشانه | نام نشانه | کاربرد | |
جمله اول | . | نقطه | برای تمام کردن جمله |
جمله دوم | ، | ویرگول | برای مکث و وقفه در سخن |
جمله سوم | ؟ | علامت سوال | برای سوال کردن |
جمله چهارم | ! | علامت تعجب | برای بیان تعجب و شگفتی |
نگارش صفحه 51 نگارش پنجم
یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و با استفاده از »روش مقایسه«، سه بند دربارهی آن بنویسید.
-شیوه ی دفاع از میهن در زمان گذشته و امروز
– شیوه ی دید و بازدیدهای نوروزی در گذشته و امروز
– وسیله ی گرم کردن خانه ها در گذشته، امروز و فردا
-وسایل سفر در گذشته، امروز و فردا
– نوع بازی های کودکان در روزگار گذشته و امروز
پاسخ : موضوع: نوع بازی های کودکان در روزگار گذشته و امروز
امروزه دست هر کودک، نوجوانی یا جوانی یک موبایل دیده می شود که با آن بازی می کند یا در هرخانه ای بالاخره یک کامپیوتر وجود دارد که با آن بازی های رایانه ای انجام می دهند. از پدرم درباره بازی های قدیم پرسیدم .
فوتبال در کوچه پس کوچه ها، والیبال، الک دولک، کارت بازی، تیله بازی و چندتا بازی دیگر را نام برد و آهی از ته دل کشید و دوباره گفت: بازی های امروزی بدون تحرک است و باعث مریضی می شود مثل چاقی، ضعیفی چشم و … ولی گذشته بازی ها با تحرک بود و در فضای آزاد انجام می شد. بچه ها با هم بازی می کردند و صمیمی می شدند و مثل بچه های امروز ی منزوی نبودند.
جواب های نظرات کاربران:
شقایق : امروزه در دست هر کودک نوجوان یا جوانی یک موبایل است که با آن بازی میکنند و هیچ تحرکی ندارند و باعث چاقیرضعیفی چشم و یا هر مریضی دیگر میشونداما در قدیم بازی های با تحرک مثل وایبال الک دو لک خاله بازی عمو زنجیر باف و خیلی از بازی های دیگر که باعث تحرک نمیشود و ما احساس چاقی و ضعیفی چشم نمیشدیم و این بازی ها در فضای آزاد انجام می شد
بازی های قدیم به صورت دست جمعی انجام می شد اما بازی های رایانه ای بیشتر به صورت فردی است و میزان ارتباط میان افراد کم است بعضی از بازی های رایانه ای خشونت آمیز است و کودک و نوجوان تحت تاثیر آن قرار میگیرند.
پاسخ : در زمان های قدیم مثل این زمان نبودند زمان های کهن مادربزرگ هاوپدربزرگ های سال خورده برای نوه ها بچه ها قصه های مختلفی برای بچه ها تعریف می کردند ولی امروزه این اتفاق ها کم می افتد
پاسخ: امروزه مردمبرای اینکه شب خوبی داشته باشن گوشی ها را در یک سبد میگذارند و با هم صحبت می کنند و درگذشته اصلا گوشی نداشتند و باهم صحبت میکردند.
پاسخ : درخانه ی خود را برای بازدیدکنندگان باز می کردند
پاسخ : الان همه تو گوشی اند ولی در زمان قدیم همه باهم صحبت میکردند.
پاسخ : از وقتی موبایل اختراع شد مردم فکر میکنند با تماس تصویری و از این جور چیزها میتوانند با هم ارتباط برقرار کنن