جواب فعالیت های تاریخ دهم انسانی درس سوم ، جواب فعالیت های درس ۳ تاریخ دهم انسانی ، پرسش های نمونه درس سوم تاریخ دهم انسانی ، جواب پرسش های نمونه درس 3 تاریخ دهم انسانی ، سوالات درس 3 تاریخ دهم انسانی با جواب
جواب فعالیت های تاریخ دهم انسانی درس سوم
گام به گام درس سوم تاریخ ۱ ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 3 باستان شناسی؛ در جست و جوی میراث فرهنگی فصل اول تاریخ شناسی؛ کاوش گذشته است را آماده کرده ایم.
همچنین بخوانید : نمونه سوالات درس 3 تاریخ دهم انسانی
جواب فعالیت های درس ۳ تاریخ دهم انسانی
در ادامه با پاسخ درس سه تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :
جواب فعالیت ۱ صفحه ۲۳ تاریخ انسانی دهم
اشیای آرامگاه توتنخامون و نقاشی غار لاسکو را به دقت ملاحظه کنید و با همفکری به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف- به نظر شما، باستاننشناسان با بررسی اشیای صفحه قبل و نقاشی بالا، به چه اطلاعاتی دربارۀ مردمان گذشته دست مییابند؟
نگرش مردم گذشته به مسئله مرگ و زندگی ، شناخت نیازهای اساسی بشر و اولویت آن – نوع غذا و شیوه زندگی مردم – باورها – هنر و فرهنگ و …
ب- این اطلاعات چه اهمیتی در شناخت گذشته دارد؟
اطلاعاتی درباره باورها و نگرش های مردم گذشته که در زندگی آن ها حیاتی و کاربردی بود به ما ارائه می دهد و همچنین منبع ارزشمندی برای مطالعه و درک زندگی مردمان ماقبل تاریخ است.
جواب فعالیت ۲ صفحه ۲۷ تاریخ انسانی پایه دهم
به تصویر سر درِ موزۀ ایران باستان با دقتّ نگاه کنید و بگویید معماری آن با الگوگیری از کدام بنای تاریخی، طراحی شده است؟
ایوان کسری (طاق کسری)
جواب فعالیت ۳ صفحه ۲۸ تاریخ انسانی پایه دهم
با راهنمایی دبیر خود دربارۀ دلایل اهمیت کاوشهای باستانشناسی در مطالعه و شناخت دوران پیش از تاریخ، گفتوگو نمایید.
از آنجا که هیچ اثر مکتوب در دوره ماقبل تاریخ پیدا نشده است ، اطلاعات تاریخی آن دوره ناقص است ، اما باستان شناسی اطلاعات گوناگونی درباره این دوره را تکمیل می کند ، مانند نوع سکونت گاه های اولیه بشر ، نحوه شکل گیری زندگی اجتماعی ، ابزارها ، غذا ، کشاورزی و مسکن و شهرنشینی نقش مهمی ایفا می کنند.
جواب فعالیت ۴ صفحه 28 تاریخ انسانی دهم
اهمیت درس باستانشناسی و تأثیر محتوای آن بر خود را در قالب یک گزارش کوتاه بیان کنید.
یافته های باستان شناسی به فرد این امکان را می دهد که با جنبه های فرهنگی ، هنری ، اقتصادی ، اجتماعی و غیره زندگی بشری گذشته آشنا شده و حوزه اطلاعات خود را گسترش دهد.
جواب پرسش های نمونه صفحه ۲۸ درس سوم تاریخ انسانی دهم
1- موضوع و هدف علم باستان شناسی چیست؟
این علمی است که آثار باستان شناسی و تاریخی را به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسان ها و جوامع گذشته مورد مطالعه قرار می دهد و هدف آن شناخت انسان و تحقیق در فرهنگ وی است.
2- مراحل کار باستانشناسان را به ترتیب بیان کنید. 1) شناسایی و کشف 2) حفاری 3) استخراج و تنظیم اطلاعات
3- چرا گورستانها و آرامگاهها کیی از محوطههای باستانی محسوب میشوند؟
به دلیل وجود اجسام داخل قبرها است. این اشیاء و همچنین نحوه دفن مردگان ، معماری و مصالح گورها ، اطلاعات ارزشمندی در مورد سیستم اجتماعی ، اعتقادات ، فرهنگ ، وضعیت اقتصادی و پیشرفت فنی مردم و جوامع گذشته ارائه می دهد.
4- به نظر شما، چرا حفظ و مرمَّت آثار باستانی و میراث فرهنگی، وظیفه ای ملّی و جهانی است؟
زیرا این آثار به شناسایی بهتر تاریخ و فرهنگ یک ملت کمک می کند و بدون آن ، بخش بزرگی از تاریخ آن کشور ناشناخته می ماند. در واقع این آثار هویت تاریخی ملت ها را نشان می دهند.
5- نقش و اهمیت علم باستانشناسی را در شناخت دورۀ تاریخی توضیح دهید.
باستان شناسی به تکمیل اطلاعات منابع مکتوب کمک می کند. از آنجا که اکثر منابع مکتوب مربوط به وقایع سیاسی و نظامی و شرح اقدامات حاکمان است ، بنابراین یافته های علمی باستان شناسی جنبه های دیگر زندگی بشر مانند اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را آشکار می کند و همچنین نقش مهمی در بازسازی و حفظ آثار باستانی ایفا می کند.