صفحه ۹۵ ریاضی هشتم ، ریاضی هشتم صفحه ۹۵ با جواب کامل تمرین ، پاسخ صفحه ی ۹۵ ریاضی هشتم کار در کلاس ، حل ریاضی کلاس هشتم صفحه ۹۵ ، عکس صفحه ی ۹۵ ریاضی هشتم ، آموزش صفحه ی ۹۵ ریاضی هشتم ، توضیح صفحه ۹۵ ریاضی هشتم
گام به گام جواب کاردرکلاس و تمرین صفحه ۹۵ ریاضی هشتم متوسطه مربوط به مثلث های هم نهشت از فصل ۶ مثلث.
جواب کاردرکلاس صفحه ۹۵ ریاضی هشتم
در پاسخ به کار در کلاس صفحه ۹۵ ریاضی هشتم داریم :
در شکل مقابل، زاویه های B و C با هم برابرند و نیم ساز زاویه A را رسم کرده ایم. نشان دهید دو مثلث ABD و ACD هم نهشت هستند و دو ضلع AB و AC با هم برابرند.
(راهنمایی: ابتدا برای مساوی بودن D۱ و D۲ دلیل بیاورید.)
چون زاویه های دیگر دو به دو با هم مساویند پس زاویه سوم آنها نیز با هم برابرند.
نتیجه: اگر در مثلثی دو زاویه برابر باشند، آن مثلث متساوی الساقین است.
سه حالت هم نهشتیِ دو مثلث:
– برابری سه ضلع (یا به اختصار: (ض ض ض)
– برابری دو ضلع و زاویهٔ بین (یا به اختصار: (ض ز ض)
– برابری دو زاویه و ضلع بین یا به اختصار: (ز ض ز)
پاسخ تمرین صفحه ۹۵ ریاضی هشتم
در پاسخ به تمرین صفحه 95 ریاضی هشتم داریم :
۱- در هر قسمت، بعضی از ضلع ها و زاویه های مساوی مشخص شده اند. مواردی را که اطلاعات داده شده برای تشخیص هم نهشتیِ دو مثلث کافی است، پیدا کنید و حالت همنهشتی را بنویسید.
الف) ض ز ض
ب) ز ض ز
ج) ض ض ض
۲- در هر شکل، مساوی بودن برخی از اجزای دو مثلث را میتوان از روابط میان پاره خطها، زاویهها، تعریف دایره یا چهارضلعیهای خاص نتیجه گرفت. اجزای مساوی را پیدا، و با علامت گذاری مناسب مشخص کنید؛ سپس، حالت همنهشتی دو مثلث را بنویسید.
الف) هر دو مثلث متساوی الاضلاعاند. ز ض ز
ب) قطر متوازی الاضلاع رسم شده است. ض ض ض
ج) دو قطر یکدیگر را در مرکز مشترک دو دایره قطع کردهاند. ض ز ض
۳- از شکل زیر کدام یک از موارد زیر را می توان نتیجه گرفت؟
اگر دو زاویه و یک ضلع غیِر بین از یک مثلث با دو زاویه و یک ضلع غیربین از مثلثی دیگر برابر باشند،
الف) دو مثلث با یکدیگر هم نهشت اند.
ب) ممکن است دو مثلث هم نهشت نباشند.
